Olen 31-vuotias nainen, jolta tippuu hiukset päästä
Olen 31-vuotias nainen ja ongelmanani on hiusten todella raju oheneminen ja niiden huonokuntoisuus. Olen yrittänyt ainakin kahden vuoden verran saada tätä hiustenlähtöä laantumaan, mutta mikään ei auta. Hiusten kuntokin heikkenee koko ajan, vaikka hoidan niitä melkein jopa maanisesti.
Olen ostanut kaiken maailman kalliita hiustököttejä kampaamoista ja apteekeista. Kokeilimpa lääkärin määräämää kortisoniliuostakin. Ei apua. Vaihdoin yaz pillerit qlairaan, mutta silläkään en huomaa olevan vaikutusta. Olen syönyt kaiken maailman kalliita hiusvitamiineja ja muita lisäravinteita. Rautaa yritin syödä, mutta sitä vatsani ei kestä.
B12 vitamiini on minulla lääkärin sanojen mukaan alhainen, mutta viitteissä. Rauta-arvot myöskin alhaiset, mutta viitearvoissa. Kilppariarvot myös viitearvoissa.
Pahinta on, etten saa lääkäreiltä mitään apua, varsinkaan koska nuo verikokeiden arvot menevät sinne viitearvojen sisään. En suoraan sanottuna tiedä mistä tätä vyyhtiä lähtisi avaamaan. Olen ajatellut mennä yksityiselle, mutta googlettaessani muiden naisten kokemuksia olen huomannut että tähän ongelmaan on äärimmäisen vaikea saada apua.
En edes tiedä minkä alan erikoislääkärille minun kannattaisi mennä. Jollekin, joka on erikoistunut hormoniasihin? Ihotautilääkärille? Kilppari-asiantuntijalle? Vai lääkärille joka tietäisi enemmän ravintoainepuutoksista?
Onko kenelläkään muulla kokemusta naisena rajusta hiustenlähdöstä? Mistä olette saaneet apua vai onko tämä asia mille ei voi vain mitään? Suvussani muilla ei ole hiustenlähtöä. Tämä asia on alkanut vaikuttaa kokonaisvaltaisesti omaan hyvinvointiini. Itsetuntoni on täysin nolla. Ajattelen tätä asiaa ihan liikaa ja vertailen itseäni jatkuvasti muihin.
Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta vertaistuesta!
Kommentit (85)
Siihen ei oikeasti auta mikään. Taitaa olla perinnöllistä. Pakko vaan hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi spironolactone, pyydä siihen resepti.
Pari kolme kuukautta hiustenlähtö vähenee, puolen vuoden päästä taas jatkuu.
Minulla alkoi lähtemään hiuksia kun pidin niitä aina letillä. Näytin mieheltä jonka hiusraja on karkaamassa, mutta kun aloin pitämään hiuksia auki ne alkoivat kasvaa takaisin. Voisiko olla samanlaista?
Ei auttanut muu kuin peruukki. Toivottavasti löydät avun muualta, mutta peruukin kanssakin pärjää.
Onko päänahassa oireilua? Kutinaa, ihottumaa, rasvaisuutta? Jos on, niin ihotautilääkäriltä kannattaa käydä kysymässä. Onko sukulaisilla jotai samantyyppistä?
Oletko käynyt kampaajalla kysymässä neuvoja?
Mistä kannattaa hankkia peruukki? Hankitko Suomesta, ulkomailta...? Itsellä sama tilanne, että hiukset vaan lähtee.
Riippuu hiustenlähdön syystä. Voi olla perinnöllistä, jolloin hyvin vaikea, ellei jopa mahdoton hoitaa. Jos on jotain hormonaalista tai puutostilasta johtuvaa, apua on kai mahdollista saada.
Suosittelen, että alat keskittyä johonkin muuhun kuin hiuksiisi. Ei se jatkuva tököttien puskeminenkaan hyväksi ole ja stressi se vasta hiuksia vahingoittaakin. Huolehdi terveydestäsi, hyvinvoinnistasi ja mielenrauhastasi. Hiero hiuspohjaa, käytä tuotteita jotka eivät ole liian voimakkaita ja näin ärsytä päänahkaa, juo paljon vettä ja syö monipuolisesti. Vaikka tukka lähtisikin, näytät muuten hyvältä, kunhan huolehdit itsestäsi. Hyväksy itsesi ja rakasta jokaista soluasi.
Et kirjoittanut muista terveysjutuista. Kuullostaa ettei ole pälvikalju vaan hiuksia lähtee tasaisesti joka puolelta. Jos et ole synnyttänyt, ja vain vaihtanut pillerimerkkiä, hormonaalinen tilanne ei ole vaihtunut. Itse jos kuitenkin olisin samassa tilanteessa, jättäisin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan vuodeksi ja katsoisin mitä tapahtuu. Menetin paljon hiuksia synnytyksen jälkeen mutta tilanne normalisoitui noin puolen vuoden jälkeen kun hormonitoiminta tasaantui.
Ravitsemustilanne? Ootko alipainoinen tai lähellä? Syömishäiriön mahdollisuutta?
”Onko päänahassa oireilua? Kutinaa, ihottumaa, rasvaisuutta? Jos on, niin ihotautilääkäriltä kannattaa käydä kysymässä. Onko sukulaisilla jotai samantyyppistä?
Oletko käynyt kampaajalla kysymässä neuvoja?”
Kampaajat eivät ole osanneet sanoa oikein mitään. Yleensä vaan tarjoavat jotain todella kalliita tehohoitoja, joita joskus epätoivoissani kokeilin, mutta köyhdyin vain. Tuuhennoksien ottamista olen miettinyt, mutta koska omat hiukset ovat niin huonokuntoiset ja ohuet, niin jotkut ovat sanoneet ettei näihin oikein sellaisia edes kannata ottaa.
Päänahka ja hiukset rasvoittuvat mulla TODELLA nopeasti. Joskus yritin kampaajien ohjeiden mukaan ”totuttaa” hiuksia pidempään pesuväliin, mutta se kutitti ja pahensi tilannetta niin paljon että raavin päänahkani verille. Lääkäri sanoikin, että jos hiukset rasvoittuvat, niin ei ehdottomasti mitään yritystä olla pesemättä niitä, sillä hänen mukaansa se on pelkkä myyyti, ja että hiuspohjalle tekee parempaa pestä ne aina, kun rasvoittuvat.
Olen yrittänyt kokeilla rasvoittuvien hiusten pesuaineita, ja jotain teholiuoksia ärtyvälle päänahalle. Oikeastaan paras minkä olen huomannut on käyttää vaan mahdollisimman mietoja ja hajusteettomia tuotteita. En käytä ollenkaan muotoilutuotetta tms.
Sukulaisilla ei ole mitään tälläistä.
Tuo Ihotautilääkärillä käyminen on käynyt mielessä! Ehkä alan suunnitella sitä enemmän!
Spironolaktoni auttaa. Minulla vaikutus on ketänyt hyvin jo yli vuoden. Annos 100 mg
Mulla tippu valehtelematta 1/3 hiuksista kun lopetin e-pillerit. Onneksi oli entuudestaan todella paksut hiukset niin jäljelle jäi kutakuinkin normaalit hiukset. Hiukset ei koskaan ole palautuneet ennallaan ja suurin ongelma on että hiukset on päältä ja etuosasta niin ohuet, että päälaki paistaa, vaikka hiukset kokonaisuudessaan on melko normaalin paksuiset. Mutta, että hormooneista jotenkin johtui ja hiusten lähtö oli tosiaan todella runsasta noin puolen vuoden ajan.
Rauta-arvot viitteissä ei kerro vielä mitään. Viitteet tehdään ottamalla näytteet itsensä terveiksi tuntevilta ihmisiltä näytteet, ja niiistä ylin ja alin 2,5% leikataan pois. Oikeasti raudapuutteeseen saattaa tottua pikkuhiljaa, ajattelee vaan että mä olen tällainen väsynyt, paleleva ja hiukset nyt vaan lähtee. WHOn mukaan 40% hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii joskus raudanpuutteesta, eli se on tosi yleistä. Diagnoosiraja on alle 30 μg/l, silloin luuytimen rautavarastot ovat tyhjät. Oireita, esim. tuota hiustenlähtöä voi olla tasolle 70-100 asti. Mulla rauta-arvojen kohottua pukkaa nyt niin paljon uutta hiusta, että kampaajakin aina ihmettelee.
Raudanpuutteen syy pitää aina selvittää, muuten raudan syöminen menee äkkiä hukkaan, ja ongelma vaan jatkuu. Myös esim. keliakia ym. vakavammat syyt saattaa jäädä löytymättä. Lueskele näitä lääkärin kirjoittamia juttuja, kuulostaako tutulta? Myös facen raudanpuute -ryhmässä on paljon tietoa.
”11/12 |
klo 19:54 | 18.1.2020
Ravitsemustilanne? Ootko alipainoinen tai lähellä? Syömishäiriön mahdollisuutta?”
Minulla oli nuorempana (n.10 v sitten) syömishäiriö. Nykyään olen normaalipainoinen 172/60, mutta olen pohtinut myös sitä, että jos tämä tilanne kuitenkin liittyy jotenkin ravitsemukseen. Pari vuotta sitten laihduin kipulääkityksen takia, jolloin olin n. 56 kiloinen. Olen miettinyt, voisiko se tilanne näkyä nyt viiveellä, sillä hiuksillahan kestää monta vuotta kasvaa pituutta, eikä mitkään ravintoasiat näy heti.
Perinnölliseen hiustenlähtöön en välttämättä vielä haluaisi uskoa. Suvussa kenelläkään ei ole tällaista ongelmaa, päinvastoin. Enemmän epäilen juuri jotakin ravintoon liittyvää asiaa tai hormoneihin liittyvää juttua. Sen vaan tiedän, että nyt jos meen lääkärille, niin en saa sieltä mitään apua. Täytyy ensin yrittää kartoittaa mahdollisimman hyvin tätä tilannetta, jotta voisin auttaa lääkäriä auttamaan minua
Minulla lähti hiuksia kun sairastin anemiaa, joka tuli kahden ison leikkauksrn jälkimainingeissa. Hemoglobiini oli lopulta 90 ja ferritiini vain 7, ja kun vatsa ei kestänyt rautatabletteja niin lääkäri määräsi rautainfuusioon, joka annettiin vielä kaksi kertaa ennenkuin veriarvot parani. Heti kun ferritiini ja hemppa olivat normalisoituneet niin jihan loppui hiustenlähtö! Huomasin etenkin ohimoilla tosi paljon pientä hiuksen alkua ja myös kiilto palasi pikkuhiljaa. Nyt vuosi infuusioista aikaa ja hiukset taas tuuheat ja kiiltävät :) t. N 53 v
Minulla löytyi ferritiinivaje, uskon että se on syy miksi hiuksia lähtenyt aivan älyttömästi. Pitkän kokeilun jälkeen löysin rautavalmisteen mitä joten kuten siedän. Pidän toki välillä välipäiviä.
Se tunne, kun hiustenlaittorutiinisi on jo noin 10 vuotta ollut lähinnä se, että yrität peittää päänahkasi paistamasta harjan, kahden peilin ja hiuslakan kanssa... Ja kaikki "kokeile jotain piristävää kampausta / uutta leikkausta / luovu hiuslakasta ja ole luomu" lähinnä vtuttaa. Ikää vajaa 30.
Spironolaktoni voi auttaa, jos kyse on perinnöllisestä hiustenlähdöstä. Tippuneet hiukset ei välttämättä kasva takaisin, mutta hiustenlähtö voi hyvinkin lakata.
Mulla auttoi spironolactone, pyydä siihen resepti.