Totuus varhaiskasvatuksen opettajan arjesta.
Kertokaa että saan realistisen kuvan, kannattaako ottaa pitkä sijaisuus vastaan.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta miksi hemmetissä pk:ssa pitää olla jotain erityisiä oppimistavotteita jotka kuormittavat henkilökuntaa? Eikö perusoleminen riittäisi... Toki ymmärrän että potatusta ja jotain kuperkeikkoja pitää opettaakin mutta ei sen kummempaa, mikäli se kuormittaa opettajaa ja hoitajaa. Tarkoitan tämän siis kritiikkinä "yhteiskunnalle", en opettajille.
Varhaiskasvatusta pakkopullana ajetaan jo viisivuotiaille. En tiedä, mikä järki on paperisulkeisilla ja palavereilla, kun rahaa ja työntekijöitä ei haluta satsata euroakaan enemmän.
Se on päiväkodin täti, ei mikään opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Huomaa, että ruokatunti menee myös lasten syöttämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja rakastan työtäni! Koska opettajista on pulaa, olen pystynyt käytännössä valitsemaan työpaikkani, ja työyhteisömme ilmapiiri onkin hyvin ammatillinen, motivoiva ja innostava. Olen opettajana 2-3 vuotiaiden ryhmässä, jossa meillä on yheksän lasta. Työparinani on taitava lastenhoitaja sekä erityisavustaja niinä päivinä, kun erityisen tuen lapsemme on paikalla.
Työ on monipuolista ja palkitsevaa, ja pääset itse suunnittelemaan työsi sisältöä. Perushoitoa, ulkoilua, leikkiä, musiikkia, taidetta, liikuntaa - kaikkiin yhdistettynä pedagogiikkaa, jota opinnoissasi varmasti olet opiskellut. Lapsilta saatu välitön palaute, eli halit, pusut ja syliinkiipeämiset ovat työn suola. Lasten kehitys on tuossa iässä hurjaa, ja on mahtavaa olla näkemässä lasten ensimmäisiä lauseita, potalla istumisia, ilman tuttia nukahtamisia, riisuttuja housuja ja puettuja paitoja, kuperkeikkoja, pallon potkaisuja, muovailuvahapallojen pyörittelyä, oman nimen kirjoittamista...
SAK -ajat pyörivät meillä toimivasti viikottain, ja erityisopettaja on päivittäin saatavilla. Tiedän, että olen onnekkaassa asemassa sillä päiväkotimme resurssit ovat kohdallaan, ja siksi haluankin kertoa, että asiat eivät ole kaikkialla kurjasti!
Missä päiväkodissa ryhmässä on vain 9 lasta (vaikka vain pienten ryhmässä)? Ja vain yksi erityisen tuen tarpeinen lapsi?
Oman lapsen ryhmässä on 13 lasta ja kolme aikuista. Kyse ei ole mistään lasten säilömisestä, vaan heille aktiivisesti opetetaan uusia asioita. Joillekin se on ihan vaan kokeilla eri ruokia, toiselle laskentoa. Lasten taidot eroavat niin hirveästi nykyisin.
Ottaa paljon enemmän tekijältään kuin mitä antaa. Arvostus ei näy missään. Sanat kun ei riitä lämmittämään, vaan teot. Työhyvinvoinnistakaan ei välitetä, eikä siitä ota vastuuta oikeasti kukaan. Olet omillasi ja kadut, että edes rupesit. Koulutettujen huijausta? Laatua kyllä osataan vaatia, mutta toteuttajista ei välitä kukaan. Pitävät pilkkanaan palkan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiryhmässä on 1/3 erityislapsi ja noin 3 lasta ryhmästä eivät voi olka hetkeäkään aikuisen valvovan silmän ulottumattomissa vaan saattavat purra/karata/rikkoa ikkunan tai jotain muuta. Eivätkä luonnollisesti samassa tilassa keskenään. Erityisopettaja käy patsastelemassa ryhmässä ja vaatimassa lisää tukitoimia janicapetterille vaikka näkee varsin hyvin ettei kädet riitä. Ei kuitenkaan itse tartu toimeen, vaan menee oven taa pyörittelemään papereita.
Työ on niin uuvuttavaa että jatkuvasti ryhmästä puuttuu joku aikuinen koska kukaan ei jaksa sitä työtä pitkään. Sitten mennään vajaalla ja sepä se mukavaa onkin.
Ei ruokarauhaa, syöt samalla itse kun pyyhit yhden pyllyä ja maitoja pöydältä.
Meteli on hirveä. Kaikki huutavat samaan aikaan sinulle asiasnsa, myös työkaverit.... kommentti kirjoitettu vuonna 2020, mutta tilanne useissa lapsiryhmässä vuonna 2024 valitettavasti aivan edellä kuvatun lainen.
Vähän ohis mutta miksi hemmetissä pk:ssa pitää olla jotain erityisiä oppimistavotteita jotka kuormittavat henkilökuntaa? Eikö perusoleminen riittäisi... Toki ymmärrän että potatusta ja jotain kuperkeikkoja pitää opettaakin mutta ei sen kummempaa, mikäli se kuormittaa opettajaa ja hoitajaa. Tarkoitan tämän siis kritiikkinä "yhteiskunnalle", en opettajille.