Totuus varhaiskasvatuksen opettajan arjesta.
Kertokaa että saan realistisen kuvan, kannattaako ottaa pitkä sijaisuus vastaan.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin houkuttelevalta 😏 Itse olen varhaiskasvatuksen opettaja, mutta nyt vuosia ollut kotona omien lasten kanssa ja välillä tehnyt ihan muun alan töitä kun ei päiväkoti ole houkutellut omien lasten ollessa pieniä. En olisi jaksanut sitä meteliä sekä töissä että kotona... Tykkään lapsista ja haluaisin huomioida heitä enemmän yksilöllisesti mitä isossa lapsiryhmässä käytännössä pystyy. Olenkin harkinnut jatko-opiskelevani varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi.
Tämä varmasti on todella monen varhaiskasvatuksen opettajan ajatus näinä päivinä. Ei taida olla sellaisia "täkyjä" joilla heitä houkuteltaisiin päiväkoteihin töihin. Olen itse lastenhoitaja, ja arvostan näitä opeja jotka tätä jaksavat ( ja arvostan todella myös teitä, jotka ymmärtävät ettei tämä ehkä ole järkevää). Toivoisin myös, että tämä olisi asia mistä ihmiset heräisivät puhumaan. siksi itse aina, kun näen tästä keskustelua, lähden mukaan.
Ehkä sun kannattaa hakee ensin vaikka lelukauppaan apulaiseksi. Siellä näkee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Mikä 45 min, jolloin ei ole töitä?
Jos tarkoit lasten lepohetkeä, silloin, kun et itse ollut siellä teit mm. lasten vasuja, soitit neuvoloihin, puheterapeuteille, vanhemmille, kirjoitit viikkotiedotteita, teit suunnitelmia seuraavan viikonohjelmiksi, ruokatilauksia yms.
Tämä kertoo kaiken työn tehottomuudesta. Samoja asioita hoitaa monet ihmiset moneen kertaan. Jossain 16 lapsen ryhmässä on joka päivä tarvetta soittaa neuvolaan, terapeuteille, vanhemmille jne. ja suunnitella seuraavaa viikkoa. Koko kaupungin viikkosuunnitelmat voisi tehdä keskitetysti!
Okei, tahdotko vähän eritellä tätä mielipidettäsi. Mielelläni otan neuvosi vastaan, jos on mahdollsista tehostaa työtä. Kenen siis näet meistä hoitavan samaa asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Mikä 45 min, jolloin ei ole töitä?
Ap kirjoitti näin "Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana."
En tiedä yhtäkään muuta työtä, jossa keskellä päivää on lepohetki. Kyllä esim. sairaanhoitajat tai vaikka kirjanpitäjät tekevät koko päivän töitä, välissä vain palkaton ruokatauko. Olisi luksusta, jos voisi sanoa asiakkaille, että sorry, nyt en tee töitä, minulla on tässä lepohetki.
PÖLJÄ! Se on LASTEN lepohetki, päiväunet. Hoitajat tekevät esim kansliatöitä, tai siivoavat.
Vierailija kirjoitti:
Et ole siis edes käynyt päiväkodissa ja nyt ajattelit ottaa pitkän opettajan sijaisuuden. Heh
En ole tosiaan päiväkodissa ikinä ollut, lastensuojelun puolella vain. Mutta viestit näyttävät kyllä siltä että en tartu tarjoukseen..
Juuri on lehdissä kerrottu että syntyvyyden laskun takia seuraavan 10 vuoden kuluessa vähenee 12000 varhaiskasvatuksen, päivähoidon ja peruskoululun opettajan työpaikkaa. Vastaavasti 16000 terveydenhoitajan, lähihoitajan sairaanhoitajan ja lääkärin työpaikan tarve tulee samassa ajassa. Jos varmaa työpaikkaa hakee niin kannattaa miettiä tältäkin kannalta. Tietysti muuttovoittopaikkakunnilla tilanne on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri on lehdissä kerrottu että syntyvyyden laskun takia seuraavan 10 vuoden kuluessa vähenee 12000 varhaiskasvatuksen, päivähoidon ja peruskoululun opettajan työpaikkaa. Vastaavasti 16000 terveydenhoitajan, lähihoitajan sairaanhoitajan ja lääkärin työpaikan tarve tulee samassa ajassa. Jos varmaa työpaikkaa hakee niin kannattaa miettiä tältäkin kannalta. Tietysti muuttovoittopaikkakunnilla tilanne on parempi.
Seuraavan 10 vuoden aika eläköityy tuon verran opettajia.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja rakastan työtäni! Koska opettajista on pulaa, olen pystynyt käytännössä valitsemaan työpaikkani, ja työyhteisömme ilmapiiri onkin hyvin ammatillinen, motivoiva ja innostava. Olen opettajana 2-3 vuotiaiden ryhmässä, jossa meillä on yheksän lasta. Työparinani on taitava lastenhoitaja sekä erityisavustaja niinä päivinä, kun erityisen tuen lapsemme on paikalla.
Työ on monipuolista ja palkitsevaa, ja pääset itse suunnittelemaan työsi sisältöä. Perushoitoa, ulkoilua, leikkiä, musiikkia, taidetta, liikuntaa - kaikkiin yhdistettynä pedagogiikkaa, jota opinnoissasi varmasti olet opiskellut. Lapsilta saatu välitön palaute, eli halit, pusut ja syliinkiipeämiset ovat työn suola. Lasten kehitys on tuossa iässä hurjaa, ja on mahtavaa olla näkemässä lasten ensimmäisiä lauseita, potalla istumisia, ilman tuttia nukahtamisia, riisuttuja housuja ja puettuja paitoja, kuperkeikkoja, pallon potkaisuja, muovailuvahapallojen pyörittelyä, oman nimen kirjoittamista...
SAK -ajat pyörivät meillä toimivasti viikottain, ja erityisopettaja on päivittäin saatavilla. Tiedän, että olen onnekkaassa asemassa sillä päiväkotimme resurssit ovat kohdallaan, ja siksi haluankin kertoa, että asiat eivät ole kaikkialla kurjasti!
Vierailija kirjoitti:
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja rakastan työtäni! Koska opettajista on pulaa, olen pystynyt käytännössä valitsemaan työpaikkani, ja työyhteisömme ilmapiiri onkin hyvin ammatillinen, motivoiva ja innostava. Olen opettajana 2-3 vuotiaiden ryhmässä, jossa meillä on yheksän lasta. Työparinani on taitava lastenhoitaja sekä erityisavustaja niinä päivinä, kun erityisen tuen lapsemme on paikalla.
Työ on monipuolista ja palkitsevaa, ja pääset itse suunnittelemaan työsi sisältöä. Perushoitoa, ulkoilua, leikkiä, musiikkia, taidetta, liikuntaa - kaikkiin yhdistettynä pedagogiikkaa, jota opinnoissasi varmasti olet opiskellut. Lapsilta saatu välitön palaute, eli halit, pusut ja syliinkiipeämiset ovat työn suola. Lasten kehitys on tuossa iässä hurjaa, ja on mahtavaa olla näkemässä lasten ensimmäisiä lauseita, potalla istumisia, ilman tuttia nukahtamisia, riisuttuja housuja ja puettuja paitoja, kuperkeikkoja, pallon potkaisuja, muovailuvahapallojen pyörittelyä, oman nimen kirjoittamista...
SAK -ajat pyörivät meillä toimivasti viikottain, ja erityisopettaja on päivittäin saatavilla. Tiedän, että olen onnekkaassa asemassa sillä päiväkotimme resurssit ovat kohdallaan, ja siksi haluankin kertoa, että asiat eivät ole kaikkialla kurjasti!
Mainiota.
Minulla on sellainen elämäntilanne, että voin muuttaa mihin vain. Minkä alueen päiväkodeissa on näin hyvin?
Keski-Suomessa resurssit ovat kohdillaan, varsinkin uudemmissa yksiköissä. Näissä mm. tutut varahenkilöt, jotka paikkaavat SAK-aikoja sekä sairaspoissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa resurssit ovat kohdillaan, varsinkin uudemmissa yksiköissä. Näissä mm. tutut varahenkilöt, jotka paikkaavat SAK-aikoja sekä sairaspoissaoloja.
Mitkä näitä yksikköjä ovat? kiinnostaa ihan sen puolesta mihin hakisin lapselle hoitopaikkaa.
Varhaiskasvatuksen opettajan arkea pääkaupunkiseudulla ei voi verrata muiden opettajien arkeen. Pääkaupunkiseudulla tilanne on järkyttävä, enkä suostuisi koskaan niihin työoloihin. Eli aloittajan kysymys riippuu siitä, mihin päin suomea sijaisuus olisi.
Ja yksityisiä isoja ketjuja ja kunnallisia päiväkotejahan ei voi verrata edes samassa lauseessa. Se aika minkä yksityisissä päiväkodeissa opettaja käyttää välipalahedelmien pilkkomiseen ja pottien pesemiseen, kunnallisessa päiväkodissa opettaja pitää SAK-aikoja, valmistelee seuravaa päivää, juttelee erityisopettajan kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja yksityisiä isoja ketjuja ja kunnallisia päiväkotejahan ei voi verrata edes samassa lauseessa. Se aika minkä yksityisissä päiväkodeissa opettaja käyttää välipalahedelmien pilkkomiseen ja pottien pesemiseen, kunnallisessa päiväkodissa opettaja pitää SAK-aikoja, valmistelee seuravaa päivää, juttelee erityisopettajan kanssa jne.
Ja sitten taas on yksityisiä missä ope saa niin hyvät ylityökorvaukset. että tekee sak-aikansa ylitöinä vaikka pilkkoisikin hedemiä.
Lisäksi saa myöskin valita monia sellaisia työnkuvia joita kunnallisessa ei.
Mutta ihan varmasti molemmissa on myös mätiä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olet valeope siis sosionomi. Jos olisit oikea ope, olisit eskareilla tai ekalla.
Vierailija kirjoitti:
Missä päiväkodissa ryhmässä on vain 9 lasta (vaikka vain pienten ryhmässä)? Ja vain yksi erityisen tuen tarpeinen lapsi?
Monesti he, jotka ovat epäpätevinä varhaiskasvatuksen opettajan toimessa, ovat tyytyväisiä. He toteuttavat toimintaa ymmärtämättä pedagogista ja kasvatuksellista sisältöä, ja osittain siksi nauttivat työstä. Tieto kun lisää tuskaa pätevillä. Epäpätevät ovat myös tyytyväisiä palkkaan, jonka saavat vähemmällä opiskelulla, kuin pätevät. Ja pätevät asetetaan näin heikkoon asemaan, näytetään, että opinnoilla ei ole arvoa,. Saman kun saisi vähemmälläkin. Tämä on yksi asia, mikä pitää alan suossa. Ja syvässä sellaisessa.
Tämä kertoo kaiken työn tehottomuudesta. Samoja asioita hoitaa monet ihmiset moneen kertaan. Jossain 16 lapsen ryhmässä on joka päivä tarvetta soittaa neuvolaan, terapeuteille, vanhemmille jne. ja suunnitella seuraavaa viikkoa. Koko kaupungin viikkosuunnitelmat voisi tehdä keskitetysti!