Totuus varhaiskasvatuksen opettajan arjesta.
Kertokaa että saan realistisen kuvan, kannattaako ottaa pitkä sijaisuus vastaan.
Kommentit (48)
Lapsiryhmässä on 1/3 ”erityislapsi” ja noin 3 lasta ryhmästä eivät voi olka hetkeäkään aikuisen valvovan silmän ulottumattomissa vaan saattavat purra/karata/rikkoa ikkunan tai jotain muuta. Eivätkä luonnollisesti samassa tilassa keskenään. Erityisopettaja käy patsastelemassa ryhmässä ja vaatimassa lisää tukitoimia janicapetterille vaikka näkee varsin hyvin ettei kädet riitä. Ei kuitenkaan itse tsrtu toimeen, vaan menee oven taa pyörittelemään papereita.
Työ on niin uuvuttavaa että jatkuvasti ryhmästä puuttuu joku aikuinen koska kukaan ei jaksa sitä työtä pitkään. Sitten mennään vajaalla ja sepä se mukavaa onkin.
Ei ruokarauhaa, syöt samalla itse kun pyyhit yhden pyllyä ja maitoja pöydältä.
Meteli on hirveä. Kaikki huutavat samaan aikaan sinulle asiasnsa, myös työkaverit.
Itse en jaksa viikonloppuisin enää mitään. Aika menee sängyssä maatessa. Työ vie mehut eikä viikonloppu riitä palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sinä mitä odotat sijaisuudeltasi?
En tiedä mitä odottaa...
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.
KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Ja kuten tuolla edellä jo mainittiin, kun ryhmässä on erityistä tukea kaipaava lapsi niin hänen ohjauksensa vie suurimman osan tästä ajasta. Enkä todella tarkoita, että lapsi olisi tässä syyllinen. Usein vaan on niin, että ei saada mitään apuvoimia toimintaamme. Voi kuinka toivoisin, että vanhemmat tekisivät paljon valituksia siitä millaiset olosuhteet päiväkodeissa on, eivätkä sulkisi niiltä silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Olet trolli. Tällä aiheella on täällä mässäilty viime aikoina.
Meillä open työkuvaan kuuluivat vielä pari vuotta sitten ihan samat jutut kuin meillä hoitajillakin.Kuten esim. aamupuuron keittäminen ja vessan siivous. Onko tämä näin pari vuotta myöhemmin enää edes mahdollista, en tiedä. Itse siirryin muihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Mikä 45 min, jolloin ei ole töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Trolli tai tyhmä. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Mikä 45 min, jolloin ei ole töitä?
Jos tarkoit lasten lepohetkeä, silloin, kun et itse ollut siellä teit mm. lasten vasuja, soitit neuvoloihin, puheterapeuteille, vanhemmille, kirjoitit viikkotiedotteita, teit suunnitelmia seuraavan viikonohjelmiksi, ruokatilauksia yms.
Ei kuulosta kovin houkuttelevalta 😏 Itse olen varhaiskasvatuksen opettaja, mutta nyt vuosia ollut kotona omien lasten kanssa ja välillä tehnyt ihan muun alan töitä kun ei päiväkoti ole houkutellut omien lasten ollessa pieniä. En olisi jaksanut sitä meteliä sekä töissä että kotona... Tykkään lapsista ja haluaisin huomioida heitä enemmän yksilöllisesti mitä isossa lapsiryhmässä käytännössä pystyy. Olenkin harkinnut jatko-opiskelevani varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi.
Perseestä. Jos mahdollista, mee muualle töihin.
Mitäs aloittaja on ennen tehnyt ??
Meteli, kiire, epärealistiset vaatimukset, jatkuva riittämättömyyden tunne. Tyytymättömät perheet, pomo ja työkaverit sekä lapset itsesi lisäksi.
Kuten joku tuolla kertoi, poissaoloja on törkeän paljon henkilökunnalla, koska työ on niin kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä varhaiskasvatuksen opettaja tulee aikaisimmillaan 6.00 töihin, myöhäimmillään 9.00
Hänellä on aamupäivän aikana ryhmän valvomista ja esim. leikin ohjausta. Sitten pienryhmän toiminnanohjaus. yleensä tämä ryhmä on se päiväkodin vanhimpien ryhmä.
Tämän jälkeen ryhmä ulos ja tietysti tässä kohtaa ohjataan ryhmän pukeutumistilanne. Monesti se on vaihe, jossa kiehuu ja kuohuu. Mutta opettaja hoitaa nuo tilanteet ehkä
Ulkoiussa kuuluu valvoa ja ohjata pedagogisesti erilaiset ulkoiluun liittyvät vaiheet. Mm. leikit, sosiaaliset kontaktit, motoriset toiminnot jne.
Sisälle mennessä uloslähtemisen tilanteet toistuvat
Ruokailussa tuet lasten toimintaa, ohjaat mm. ruokien hakemisen, opastat ruokailussa ja kommunikaatiossa. Syöt itse.
Tämän jälkeen ohjaat lapset satuhetkelle vessatoimien kautta ja heille sopivan sadun,
Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana. Jos olet yksityisessä päiväkodissa sinulle saattavat kuulua mm. lasten hoitoaikojen kirjaamiset, työvuorot, ruokatilaukset, viikkotiedoitteiden yms. kirjaukset.KUn lapset heräävät olet ohjaamassa heille sopivaa hiljaista toimintaa minkä jälkee on välipalan ohjausken aika. Välipalalla myös syöt itse, minkä jälkeen on nopean leikinohjauksen aika, mistä hipsitään vessaan ja pukeutumistilanteeseen ja ulos.
Siis onko tuo 45 min palkatonta aikaa ja silloin tulee tehdä tuollainen määrä töitä? Muilla aloilla ei ole keskellä päivää lepohetkiä.
Mikä 45 min, jolloin ei ole töitä?
Ap kirjoitti näin "Pienen lepohetken aikana koitat hoitaa mm neuvola-, koulu, puheterapeutti, fysioterapeutti, elto, vanhempain- yms. kontaktit, n. 45 minuutin aikana."
En tiedä yhtäkään muuta työtä, jossa keskellä päivää on lepohetki. Kyllä esim. sairaanhoitajat tai vaikka kirjanpitäjät tekevät koko päivän töitä, välissä vain palkaton ruokatauko. Olisi luksusta, jos voisi sanoa asiakkaille, että sorry, nyt en tee töitä, minulla on tässä lepohetki.
Et ole siis edes käynyt päiväkodissa ja nyt ajattelit ottaa pitkän opettajan sijaisuuden. Heh
Olet muuten huono trolli. Läpi näkyy.
Kerro sinä mitä odotat sijaisuudeltasi?