Olin koulukiusattu tyttö aina lukioon saakka
Nyt vasta aikuisena ymmärrän ne jäljet jotka se jätti.
En pysty suhtautumaan miehiin tavallisesti.
Olin kiltti, tavallisesta perheestä ja sellainen kasin keskiarvon tyttö. Ei silmälaseja, en ollut lihava eikä minulla ollut muista poikkeavia vaatteita. Harrastin tanssia ja tyttöjen kanssa tulin toimeen hyvin.
Pojat aloittivat kiusaamisen noin kolmannella luokalla, se paheni niin että viidennellä he jahtasivat minua ja ahdistelivat nurkkiin jossa puristelivat minua. Joskus joku kävi päälleni väkisin. Olin myös huøra ja jakorasia ja lunttu heidän puheissa. Maineeni kiiri, vaikka olin neitsyt yhdeksäntoista vuotiaaksi, jolloin tapasin ensimmäisen poikaystäväni. Minulla oli vakavia nukkumisongelmia ja saatoin valvoa läpk yön murehtien seuraavaa päivää. Tässä kohtaa tytöt alkoivat myös karttaa minua, eivät kai halunneet että joutuisivat itse myös kokemaan saman.
Koko yläasteen minulla ei siis ollut yhtään ystävää tai kaveria omalta luokaltani ja poikien kaksimieliset äänekkäät ja herjaavat puheeet lisääntyivät samalla kun he joukolla ahdistelivat minua. En ymmärrä mistä revin voimia tulla kouluun joka päivä ja suoriutua siitä keskinkertaisesti. Luokanvalvojamme oli miespuolinen rehtori joka ei puuttunut asiaan mitenkään vaikka näki ja kuuli tilanteita.
Se oli elämäni hirveintä aikaa. Olen myöhemmin kokenut myös lasteni isän itsemurhayrityksen, konkurssin ja lapseni vaikean sairauden ja voin silti väittää että kouluaika oli pahinta elämässäni, niin suuret arvet se jätti. En edelleenkään luota miehiin. Menen aina paniikkiin jos joudun jotenkin toimimaan miesten kanssa. Olen työssä jossa on oltava miesten kanssa tekemisissä vähän.
Halusin kertoa millaiset arvet kiusaaminen jätti. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Kävin koulua 80-90 - luvulla.
Kommentit (40)
Joo samat kokemukset. Minua ei ahdisteltu, mutta olin oksettava hua rrrraaa ja kuvottavinta ihmissakkaa mitä voi olla. Minusta leviteltiin huhuja, että kaikki ovat käyneet polkaisemassa. Oikeasti ei mitään kokemuksia kenestäkään millään tasolla. Vielä lukioikäisenä jos näin bussissa nuo pojat niin huusivat perään jotain ilkeää. Pelkäsin ja karttelin miehiä vuosia muutettuani opiskelemaan kotipaikkakunnaltani ja olen nyt keski-ikäisenäkin hyvin etäinen ja asiallinen miesten kanssa. Minulla on aina se tunne, että miehet inhoavat minua.
Vierailija kirjoitti:
Onko kouluissa vielä tuollaista?
No nykyään on kamerat kaikilla puhelimessa ja kiinnijääminen ja sen jälkeen itse yhteisön hampaisiin joutuminen on hillinnyt ylilyöntejä. Mutta 80-90 luvulla koulut tosiaan olivat aivan hirveitä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy. Mietipä millaista se oli niillä rillipäisillä lihavilla rumiin vaatteisiin pukeutuneilla luu sereilla? L-tkittelu ja huo----elu on itse asiassa kyseenalainen kunnianosoitus vastakkaiselta (ja miksei myös samalta) sukupuolelta. Se on osoitus siitä, että sinua, kehoasi ja seksuaalisuuttasi on kadehdittu. Olet ollut tosiasiassa ylilyöntiasemassa. Läskit linssiluteet ovat pohjasakkaa ja päätyvät niskakiikkuun niin ettei heistä tiedä kukaan. Sinunlaisesi menestyvät elämässä kohtalaisesti ja päätyvät jossain kolmenkympinkriisissä vauvalle kerjäämään sääliä. Joo olis sulla varmaan voinut olla helpompaakin, mutta ota nyt hyvä ihminen itseäsi niskasta kiinni ja lopeta menneissä vellominen.
Pitäisikö aapeen siis olla tyytyväinen että miehet ahdistelivat seksuaalisesti? Voi luoja. Taidat itse olka mies, tai sitten et ole itse kokenut lapsena seksuaalista joukkoahdistelua joten et ymmärrä sen vahingollisuudesta mitään!
Ne joita on lääpitty ja puristeltu, vaihtaisivat roolia silmänräpäyksessä sellaisen kanssa johon ei koskettaisi pitkällä tikullakaan!
Siinä sinulle realismia.Tiedän aiheesta paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan. That's all. Olkaa iloisia h----ttelusta, se on osa normaalia nuoruutta monelle normaalisti kehittyvälle ja muodollisesti pätevälle teinille.
Eli sinua on huoriteltu ja väkisin kopeloitu samalla kun ei olla haluttu koskea pitkällä tikullakaan??
Huomaatko itse miksi valheesi ei mene läpi?Ei kun mm. hyväksikäytetty lapsena, ahdisteltu nuorena ja raiskattu aikuisena. Ei sitä vaan jaksa ottaa elämää ja jokaista pientä vinoilua, puristelua tai h---telua kovin vakavasti. Se kuuluu asiaan, ja jos ei sitä kestä, on vika itsessä. On liian heikko selviytymään pienistäkään vastoinkäymisistä. Niin se evoluutio toimii, heikot sortuvat elon tiellä.
Mulla on sama elämän ohjenuora kun potkin miehiä munille. Mitä sitä jokaista potkua vinkumaan, kuuluu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy. Mietipä millaista se oli niillä rillipäisillä lihavilla rumiin vaatteisiin pukeutuneilla luu sereilla? L-tkittelu ja huo----elu on itse asiassa kyseenalainen kunnianosoitus vastakkaiselta (ja miksei myös samalta) sukupuolelta. Se on osoitus siitä, että sinua, kehoasi ja seksuaalisuuttasi on kadehdittu. Olet ollut tosiasiassa ylilyöntiasemassa. Läskit linssiluteet ovat pohjasakkaa ja päätyvät niskakiikkuun niin ettei heistä tiedä kukaan. Sinunlaisesi menestyvät elämässä kohtalaisesti ja päätyvät jossain kolmenkympinkriisissä vauvalle kerjäämään sääliä. Joo olis sulla varmaan voinut olla helpompaakin, mutta ota nyt hyvä ihminen itseäsi niskasta kiinni ja lopeta menneissä vellominen.
Pitäisikö aapeen siis olla tyytyväinen että miehet ahdistelivat seksuaalisesti? Voi luoja. Taidat itse olka mies, tai sitten et ole itse kokenut lapsena seksuaalista joukkoahdistelua joten et ymmärrä sen vahingollisuudesta mitään!
Ne joita on lääpitty ja puristeltu, vaihtaisivat roolia silmänräpäyksessä sellaisen kanssa johon ei koskettaisi pitkällä tikullakaan!
Siinä sinulle realismia.Tiedän aiheesta paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan. That's all. Olkaa iloisia h----ttelusta, se on osa normaalia nuoruutta monelle normaalisti kehittyvälle ja muodollisesti pätevälle teinille.
Eli sinua on huoriteltu ja väkisin kopeloitu samalla kun ei olla haluttu koskea pitkällä tikullakaan??
Huomaatko itse miksi valheesi ei mene läpi?Ei kun mm. hyväksikäytetty lapsena, ahdisteltu nuorena ja raiskattu aikuisena. Ei sitä vaan jaksa ottaa elämää ja jokaista pientä vinoilua, puristelua tai h---telua kovin vakavasti. Se kuuluu asiaan, ja jos ei sitä kestä, on vika itsessä. On liian heikko selviytymään pienistäkään vastoinkäymisistä. Niin se evoluutio toimii, heikot sortuvat elon tiellä.
Enpä usko. Säälittävä m 29+ 15 siellä kirjoittelee?
Se, mikä missä tahansa muualla olisi väkivaltaa, seksuaalista ahdistelua, pahoinpitelyä, uhkailua ja vainoamista, on koulussa vain kiusaamista. Yhä edelleen. Milloin tähän saadaan muutos??
Olen pahoillani sinun puolestasi AP - ja kaikkien muiden "kiusattujen" eli väkivaltaa kouluympäristössä kokeneiden puolesta. Itsekin kärsin seurauksista edelleen.
Minulla on se periaate että jos joku tulee puristelemaan luvatta, potkaisen killuttimille. Isä opetti tuon ja aion pitää mielessä.
Mikäli ei halua potkua, pitää lätensä omalla puolellaan, as simple as that. Muuten toimii luonnonvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko itse miksi valheesi ei mene läpi?
Kylläse tosiaan on ihan mahdollista. Sekopäiset ihmiset tekevät sekopäisiä tekoja. Sama porukka voi tehdä vuorotellen mplempia tai sitten eri porukka tekee yhtä ja toinen porukka päinvastoin.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä missä tahansa muualla olisi väkivaltaa, seksuaalista ahdistelua, pahoinpitelyä, uhkailua ja vainoamista, on koulussa vain kiusaamista. Yhä edelleen. Milloin tähän saadaan muutos??
Olen pahoillani sinun puolestasi AP - ja kaikkien muiden "kiusattujen" eli väkivaltaa kouluympäristössä kokeneiden puolesta. Itsekin kärsin seurauksista edelleen.
Kylläpä pitäisi tehdä. Harmi vaan, että voimanaisemme hallituksessa eivät ole kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläpä usko. Olet juuri sellaista sakkia kuin arvelinkin, pienikin h---ttelu tai ikävä kokemus on maailmanloppu ja sitä jäädään märehtimään loppuelämäksi. Kuvitellaan että on koettu pahinta mahdollista riistoa, vaikka todellisuudessa on oltu vain muutama vuosi epävarmojen räkänokkien kateuden kohteena. Täällä tapahtuu koko ajan paljon pahempiakin asioita, joita ette näytä voivan kuvitellakaan omalle kohdallenne. Ei tellus mikään paratiisi ole, se pitää tajuta ja hyväksyä ja elää niillä korteilla mitkä on annettu. Parempia ei tule ja itsesääliin ei auta jäädä vellomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä pitäisi tehdä. Harmi vaan, että voimanaisemme hallituksessa eivät ole kiinnostuneita.
Niinpä. Toisin kuin edellinen hallitus, joka halusi naiset koteihin nyrkin ja hellan väliin, suojaan kiusaajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Toisin kuin edellinen hallitus, joka halusi naiset koteihin nyrkin ja hellan väliin, suojaan kiusaajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläpä usko. Olet juuri sellaista sakkia kuin arvelinkin, pienikin h---ttelu tai ikävä kokemus on maailmanloppu ja sitä jäädään märehtimään loppuelämäksi. Kuvitellaan että on koettu pahinta mahdollista riistoa, vaikka todellisuudessa on oltu vain muutama vuosi epävarmojen räkänokkien kateuden kohteena. Täällä tapahtuu koko ajan paljon pahempiakin asioita, joita ette näytä voivan kuvitellakaan omalle kohdallenne. Ei tellus mikään paratiisi ole, se pitää tajuta ja hyväksyä ja elää niillä korteilla mitkä on annettu. Parempia ei tule ja itsesääliin ei auta jäädä vellomaan.
Samaa mieltä. Opetan tyttäreni potkimaan munille kaikkia ”epävarmoja räkänokkia” jotka koskettelevat, oppivat olemaan koskettelematta eivätkä lisäänny, joten palvelus yhteiskunnalle tulee hoidettua samalla.
En viitsnityt lukea, mutta ilmeisesti jostakin kiusaamisjutusta taas kerran on kyse. Painotan sitä "kiusatun" vastuuta eli muita sitä omaa käytöstäsi niin et herätä muissa aggressiota.
Naiset ei tajua että tuo on miehiltä kehumista.
Uskon että poikien tekemää kiusaamista tyttöjä kohtaan on niin paljon suomessa koska suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu että perheen isät ja veljet puolustaisivat tyttären kunniaa ja pieksisivät nämä suun soittajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kouluissa vielä tuollaista?
pahempaa. Ennen vanhaan ei ollut nettiä. Vähän väliähän saa lukea, miten koulukiusattu 12 tai 14 vuotias tehnyt itsemurhan kiusaamisen vuoksi.
Koulukiusaaminen on nykyään harvinaisempaa kuin ennen. Myös itsemurhat ovat vähentyneet. Nettikin on ollut jo aika kauan.
Minua kiusattiin 7-9 -luokilla. Edelleen ahdistunut, jos joudun mennä yläkouluikäisten porukoiden ohi esim. kauppakeskuksessa. Työni puolesta joudun joskus käydä yläkouluissa ja joudun tsempata itseäni siihen monta päivää. Niiden käyntien jälkeen olen ihan uupunut loppupäivän.
N32
Mun luokkakaveri koki samaa kouluaikoina. Olimme samalla luokalla vain kolme vuotta, mutta koko peruskoulun ja lukion ajan oltiin rinnakkaisluokilla. Koin tosi tuskaisena pelkän samoissa tilanteissa olemisen, vaikka en itse kokenut kiusaamista (samassa mittakaavassa, koska osasin reagoida minuun kohdistuneisiin huuteluihin niin että ne tyssäsivät ja se ei ottanut tulta alleen). Muistan kerran puolustaneeni tätä tyttöä mutta se oli mahdotonta, häneen kohdistunut kiusaaminen oli poikien suunnalta ihan liian jännitteistä ja paineistettua, en pystynyt auttamaan. En ymmärrä miksi kukaan opettaja ei puuttunut tilanteisiin, pilkkalauluihin ja älyttömiin kähmimisiin ym.
Myöhemmin aikuisena tapasin yhteisen harrastuksen merkeissä ihan eri kaupungissa hänet. Otin puheeksi kouluvuotemme ja aloin itkeä, kun puhuin hänelle. Hän lamaantui siinä tilanteessa mutta soitti myöhemmin ja pyysi tapaamaan. Juttelimme pitkään ja koin helpottaneeni hänen koko elämän jatkunutta pahaa oloaan, olemme sen jälkeenkin tavanneet säännöllisesti. Hänellä on kanssa ollut suuria vaikeuksia ihmissuhteissa ja suhtautumisessa vastakkaiseen sukupuoleen. Terapiasta ei juurikaan ole ollut apua. Uskon että keskustelut kanssani ovat olleet valaisevia, ja sen ymmärtäminen että meillä kaikilla oli niinä vuosina koulussa tai kotona ihan paskaa, myös minulla joka jotenkuten selvisin pää pinnan päällä niissä koulun sosiaalisissa kuvioissa.
80-90-luvun kouluissa oli ihan viidakon lait, toivottavasti nykyään on paremmin. Toivottavasti saat apua ja vertaistukea tätä kautta.
Ei kun mm. hyväksikäytetty lapsena, ahdisteltu nuorena ja raiskattu aikuisena. Ei sitä vaan jaksa ottaa elämää ja jokaista pientä vinoilua, puristelua tai h---telua kovin vakavasti. Se kuuluu asiaan, ja jos ei sitä kestä, on vika itsessä. On liian heikko selviytymään pienistäkään vastoinkäymisistä. Niin se evoluutio toimii, heikot sortuvat elon tiellä.