Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän lasten koulussa ohjattua välituntitoimintaa?

Vierailija
18.01.2020 |

Mietin kun erään ystävän alakouluikäinen lapsi joutuu kuulemma olemaan koulussa aina yksin, että miksi koulu antaa tuollaista tapahtua. Asun itse lapsineni muualla kuin Suomessa ja lasteni koululla välitunnilla on aina myös ohjattua yhteistä tekemistä, johon voi mennä mukaan kuka vain. Eikö tuota nyt olisi helppo järjestää kaikissa kouluissa. Joskus tuntuu että Suomessa vain levitellään käsiä tuon ongelman edessä, että joku eristetään porukasta. Se on yksi kiusaamisen muoto ja erittäin vahingollista lapsen henkiselle terveydelle.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa kunnan kouluista on, osassa ei. Ilmeisesti järjestäjän viitsimyksestä kiinnni. Meidän muksun koulussa on yhtenä välituntina päivässä ohjattua ohjelmaa.

Vierailija
2/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa kunnan kouluista on, osassa ei. Ilmeisesti järjestäjän viitsimyksestä kiinnni. Meidän muksun koulussa on yhtenä välituntina päivässä ohjattua ohjelmaa.

Parempi tuokin kai kuin ei mitään. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.

Vierailija
4/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.

Siis opettajat on niin laiskoja että laittavat lapset tekemään omat työnsä???

Vierailija
5/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan kuulostaa hienolta idealta. Voiskohan tota kopioida, kun ei oo meiän koulussa kerhomäärärahoja. Tostahan ei tuu edes lisää kustannuksia.

Vierailija
6/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma suomen kouluissa on opettajien mukavuuden haluisuus. Välitunnilla haluttaisiin vaan taukoilla, eikä olla yhtään kiinnostuttu lasten hyvinvoinnista. Tärkeintä on että saa pitkät lomat ja kolmen tonnin palkkashekin kerran kuussa tililleen.

Vierailija
7/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: voisiko ystäväsi vaikuttaa tilanteeseen menemällä mukaan vanhempaintoimintaan. Saisi vaikuttaa tällä tavalla. Vanhemmilla on uskomattoman paljon valtaa nykykoulussa.

Vierailija
8/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä pidäkään

Vierailija
9/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä pidäkään

Miten niin ei pidä? Onko se joku pyhä oikeus Suomessa saada eristää jotkut lapset olemaan yksin?

Vierailija
10/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: voisiko ystäväsi vaikuttaa tilanteeseen menemällä mukaan vanhempaintoimintaan. Saisi vaikuttaa tällä tavalla. Vanhemmilla on uskomattoman paljon valtaa nykykoulussa.

En usko. Ei ole sen tyylinen ihminen. Hyvin introvertti. Mutta itse aion kyllä keksiä jotain. En voi jättää tätä näin, vaikkei ole edes oma lapseni.

Vierailija
11/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi varmaan että edes lapset hoitaa hommat, mutta joo, samaa mieltä.

Vierailija
12/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ajatella, että kerhon pitäminen on sille isommalle lapselle arvokas kokemus? Innostavaa ja opettavaista?

Aika tiukkaa tekee lapselle osallistua 4-7 tuntia päivässä ohjattuun toimintaan ilman taukoja.

Vierailija
13/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ruokailun jälkeen pitkä 45 min välkkä, jolla oppilaat voivat järjestää kerhoja. On liikunta-, elokuva-, kuvis-, askartelukerhoja yms. Oppilaat pitää, mut opet valvoo. Muut välkät on ohjelmattomia. Myös vapaalle leikille ja tauolle on paikkansa.

Vierailija
14/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa kouluissa on noita oppilaiden vetämiä kerhoja ja asiaa on mietitty nimenomaan vetäjien näkökulmasta. Taitava sählyn pelaaja pääsee opettamaan taitojaan muille tai innokas askartelija esittelemään omia ideoitaan. Oppilaat oppivat myös vastuunottoa: kerhotunnit pitää suunnitella, pitää miettiä tarvittavia tiloja, materiaaleja ja ajankäyttöä.

Opettajathan tietenkin kantavat lopullisen vastujn turvallisuudesta yms.

Vierailija
15/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.

Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.

Vierailija
16/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.

Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.

Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.

Vierailija
17/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.

Lapsella on joka tunti eri luokassa. Reput lojuvat käytävillä välituntien aikana. Koulu ei korvaa varastettua omaisuutta. Lasten täytyy pitää hallussaan kukkaroa, kännykkää tai mitä arvokasta heillä nyt mukanansa onkaan, jos haluavat välttää varastamisen uhan.

Vierailija
18/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on joka tunti eri luokassa. Reput lojuvat käytävillä välituntien aikana. Koulu ei korvaa varastettua omaisuutta. Lasten täytyy pitää hallussaan kukkaroa, kännykkää tai mitä arvokasta heillä nyt mukanansa onkaan, jos haluavat välttää varastamisen uhan.

Siis heidän on pakko pelata kännykällä välituntisin?

Vierailija
19/19 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis heidän on pakko pelata kännykällä välituntisin?

Kysyttiin, miksi puhelimia ei säilytetä repuissa.

Nähtävästi sitten heillä on pakottava tarve pelata välituntisin, kun niin tekevät, vaikka monenlaista muuta aktiviteettia on tarjolla. Olen kyllä nähnyt senkin, kun tässä vuosien mittaan olen kuljettanut lasta harrastuksiin, että odotustilaan jäävät äidit ja isät kaivavat saman tien oven sulkeuduttua omat kännykkänsä esiin ja alkavat surffailla. Miksi he eivät lue kirjoja tai käy sillä välin juoksulenkillä tai juttele keskenään? Minulla on aina kirja mukana, koska puhelimessani ei ole nettiyhteyttä enkä tunne muita aikuisia harrastuksissa enkä halua häiritä heitä jutustelemalla.