Jenkki Suomessa: " Yksi asia tekee minut hulluksi. Kun avaan ovia, niin joudun käyttämään aina molempia käsiäni. Näin ei ole Yhdysvalloissa."
"Täällä lukko täytyy ensin avata ja sitten ovea täytyy työntää, Shaunessy sanoo ja elehtii työntämistä samalla molemmilla käsillään.
Shaunessy kertoo videolla mainion esimerkin.
– Huoneesta ei pysty myöskään lähtemään yhtä kättä käyttäen. Jos esimerkiksi pidät jotakin sylissä, se on pakko ensin laskea maahan ja avata sitten ovi. Se tekee minut hulluksi, Shaunessy selittää."
https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000006376763.html
En tajua.. selittäkää minulle.
Kommentit (50)
Te, joilla on tiukka lukko oletteko putsanneet sen oven ulkopuolelta kynnykseltä kaikki pikkukivet pois? Siis siten, että ulko-ovi on auki ja siitä kynnyksen tiivisteen edestä. En ollut ikinä tajunnut tätä ja kun valitin huoltomiehelle, niin neuvoi. Elämä helpottui huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset ovat niin tyhmiä, että kädet eivät toimi yhtä aikaa.
Joo, eihän ne osaa edes syödä haarukalla ja veitsellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ovessa on ainakin niin jäykkä Abloyn lukko että ulos lähtiessä ovea pitää vetää sisään päin ja kotiin tullessa työntää että sen saa auki.
Mitä ihmettä aukeeko sun oves sisäänpäin?
Kyllä minun kodissa kaikki ovet ja lukot saa auki yhdellä kädellä.
Mutta huomasin kyllä kun meillä oli jenkki kylässä, niin hän räläsi lukkoa pitkän aikaa ennen kuin sai oven auki. Hän käytti lukon auki asennossa ja käänsi sen takaisin kiinni, ennen kuin yritti avata kahvasta ja sama noin 10 kertaa peräkkäin.
En minäkään nyt oikein ymmärrä. Mihin lukkomalliin tarvii kaksi kättä oven avaamiseen?
Vanhemmat abloyn lukothan toimii siten että jos ovi on takalukossa, niin se aukeaa lukosta. Uudemmissa pitää ensin kääntää lukko ja sitten kahvasta, mutta ne voi tehdä peräkkäin yhdellä kädellä.
On niillä niin kevyet ja heppoiset ovet siellä Jenkeissä kai sitten. Mua on aina huvittanut miten jenkkien toimintaleffoissa poliisit tosta vaan potkaisee oven sisään jos sitä ei avata. Haluaisin nähdä miten joku potkaisee meidän ulko-oven reteesti sisään.. heh..!
Kyllä meidän taloyhtiössä tarvitsee molemmat kädet oven avaamiseen. Ulospäin mennessä pitää kääntää lukosta ja painaa kahvasta samaan aikaan, sisälle tullessa pitää työntää ovea, että saa lukon käännettyä. Lukot vaihdettu niihin hieman uudempiin Abloyn malleihin n.5v sitten. En tosin ikinä ennen tätä pitänyt sitä ongelmana, mutta tosiaan, kyllähän se hankaloittaa erityisesti kauppakassien kanssa kotiintuloa aika paljon.
Jaa, meillä on ovessa koodi. Näpytän sen ja menen sisälle.
Se sama asia tekee myös suomalaiset hulluksi. Ja joka ovella sama.
Jos jenkki on tullut ohiosta ja muuttanut helsinkiin, niin noin voi käydä. Asiat on vähän eri tavalla jos asuu hevonperseessä ja muuttaa kaupunkiin.
(olis kamalaa jos muuttais Lontooseen. voi hirmuista.)