Miksi ihmiset luulevat, että kattopelti oli ennen paksumpaa?
Mistä tällainen kansanuskomus on saanut alkunsa?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Läkkipeltisepät sitä levittää
En usko.
He tietävät asian oikean laidan.
Vierailija kirjoitti:
Mittaamalla, puolet vahvempaa.
Oletko mitannut vai perustuuko kuulopuheisiin?
Ohis. Ihan selkeesti nykyisin käytetty pelti on ohuempaa kun vielä vuosikymmeniä sitten tehdyissä katoissa.
Meillä tehtiin autotallin katto uusiksi nelisen vuotta sitten ja purkamisjätteen palasia ja uuden leikkuujätteitä kädessä pitäessä eron huomasi selvästi. Ei siihen mitään mittaamista enää tarvittu, eron tunsi jo painosta.
Samalla tavalla viime kesänä naapuritalon katon ja autotallin katon kanssa. Näkihän sen jo purkaessa kun se oli jäykkää tavaraa ja sitten kun ne nosteli niitä uusia pellejä, niin saman kokoiset palaset olivat huomattavasti keveämpiä ja taitokset niihin tekivät paljon helpommin kun vanhaan materiaaliin.
Ne vanhat katot oli yli 50v ikäisiä. Ei noi uudet katot kestä varmasti lähellekään sitä mitä vanhat katot, varsinkaan jos kattoon kohdistuu rasitusta lumenpiston tai vastaavan muodossa.
Kattopeltejä saa eri paksuisina. Luonnollisesti ohuemmat ruostuu nopeammin läpi, mutta niitä käytetään, koska ne on helpompia ja nopeampia käsitellä. Saumauskoneet pystyy helpommin ohueen peltiin ja kaikkien kevyimpien koneiden voimat ei riitä tekemään vahvempaan peltiin kestävää saumaa.
Kattopeltiurakoita kilpailutetaan kokonaishinnalla vertaamatta ainevahvuutta, jolloin tarjotaan ohuempaa. Ohuempi voittaa painolla, koska jokainen kilo terästä maksaa. Lisäksi pellitys onnistuu paljon nopeammin kevyemmän, helpommin taipuvan ja helpommin työstettävän materiaalin ansiosta.
Jos kattopeltifirmalta kysyy, eiköhän paksummastakin materiaalista saa katon. Jos he suosittelevat ohuempaa, silloin luultavimmin heillä ei työkalut taivuta yhtä hyvin vahvempaa ja sitä kautta on virheriski.
Meillä on valittuna paksumpi ja paremmin pinnoitettu, tuplasti kalliimpi kattopelti. Eiköhän se kestä aika kauan.
Saumatut katot tehdään nykyään normaalisti 0,6mm tinsmith-laadusta. Se on muovattavampi. Saumoista tulee tiukat, koska ei ole samanlaista takaisinjoustoa, kuin kovassa laadussa.
Olen purkanut satoja saumakattoja, eikä yksikään ole ollut paksummasta. Materiaali voi olla kovempilaatuinen tai kovettunut, muttei paksumpi. Peltisaksi menee, kuin voihin.
Profiilipelleistä en tiedä. Niitähän saa nykyäänkin eri paksuisina, jos joku sellaista haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mitannut ja sen huomaa kyllä muutenkin, 60 luvun pellistä ei peltikattonaulaa tahdo saada läpi ilman että tekee jollakin pistepuikolla ensin reiän.
Nykypelteihin naula uppoaa kun veitsi voihin.
Lisäksi entisajan peltikatolla voi kävellä huolettomasti ilman pelkoa linttaan menosta, nykyajan peltikatolla pitää kävellä todella varovasti jos halua välttää vahingot peltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mitannut ja sen huomaa kyllä muutenkin, 60 luvun pellistä ei peltikattonaulaa tahdo saada läpi ilman että tekee jollakin pistepuikolla ensin reiän.
Lisäksi entisajan peltikatolla voi kävellä huolettomasti ilman pelkoa linttaan menosta, nykyajan peltikatolla pitää kävellä todella varovasti jos halua välttää vahingot peltiin.
Saahan sitä nykyäänkin paksua, jos haluaa. Taitaa olla 3mm asti kantavaa profiilia.
Pinnoitukset on ainakin parantuneet. Ennen kalvanoiduissa peltikatoissa näkyi miten ruoste alkoi valua, kun lavanointi antoi periksi. Ainevahvuutta varmaan piti ollakkin enemmän että kestää vähän kauemmin ruostua puhki.
Mihinkä ap perustat havaintosi siitä että ihmiset luulevat kattopellin olleen ennen paksumpaa?
Kävin mittaamassa, vanha 70-luvun pelti 1.2mm ja nykyinen 2016 asennettu 0.8mm.
Ja joskus katot tehtiin vanhoista tynnyreistä. Silloin käytettiin sitä peltiä mitä sattu olemaan. Vanhasta 30-luvun katosta löytyi logoja nurjalta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä nykyäänkin paksua, jos haluaa. Taitaa olla 3mm asti kantavaa profiilia.
No huh huh. 3mm profiili ei kyllä ole peltikattotavaraa. Siitä voisi tehdä lähinnä jonkun panssarivaunun painoisen kuorman kestävän sillan muotin, valamalla päälle liittorakenteena toimivan betonikannen.
Vänkärinä on välillä hävettänyt, kun olemme joskus joutuneet asentantamaan niin luokattoman ohutta peltiä, jonka kauppamies on saanut puhutettua asiakkaan valitsemaan halvan hinnan siivittämänä.
Muutenkin kun olen perfektionisti, niin on tuntunut pahalta havaita alan kulttuuri, jossa yli puolet mestareista käskyttävät tekemään "sinnepäin", koska virheet eivät näy alas asti ja jotkin virheet jäävät piiloon, eivätkä paljastu kuin vasta joskus aikojen päästä seuraaville katto-ukoille.
Itse kun olen joutunut joskus ottamaan vastuun parista kattohommasta, niin aina olen saanut ylemmältä taholta kritiikkiä liian hitaasta työtahdista. Se taas on johtunut siitä, etten ole tyytyväinen sinnepäin tehdystä. Onneksi en enää tee noita hommia kuin joskus harvoin pimeenä ja vain tunnollisten mestareiden kanssa.
tämmöistä olet sitten pohdiskellu... XD
Ennenkin oli myös ohuita peltejä. Nykyisin pelkästään niitä.
Timpuri evp.
Vierailija kirjoitti:
Saumatut katot tehdään nykyään normaalisti 0,6mm tinsmith-laadusta. Se on muovattavampi. Saumoista tulee tiukat, koska ei ole samanlaista takaisinjoustoa, kuin kovassa laadussa.
Olen purkanut satoja saumakattoja, eikä yksikään ole ollut paksummasta. Materiaali voi olla kovempilaatuinen tai kovettunut, muttei paksumpi. Peltisaksi menee, kuin voihin.
Profiilipelleistä en tiedä. Niitähän saa nykyäänkin eri paksuisina, jos joku sellaista haluaa.
Ei oikein vakuuta että olet sanojesi mukaan purkanut satoja kattoja mutta profiilipeltiä ole tullut vastaan?
Ennen oli kattopellit sellaisia, että sai piikillä ja vasaralla lyödä reiän joka naulalle. Nykyään ei edes välttämättä hirviä edes kävellä katolla kun pellit on ihan paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein vakuuta että olet sanojesi mukaan purkanut satoja kattoja mutta profiilipeltiä ole tullut vastaan?
Näin se vaan on. Tottakai joskus on tullut vastaan myös profiilipelti, mutta lähes kaikissa mihin tehdään saumakatto on myös ollut saumakatto.
+ Sellaisissa kohteissa, joissa profiili vaihdetaan saumattuun, pellit normaalisti puretaan tilaajan toimesta ja pohjatyöt muutenkin.
Läkkipeltisepät sitä levittää