Paljonko on työttömyysperuspäiväraha kuukaudessa
Entä korkeakouluopiskelijan opintotuki?
Noin -summa riittää, mutta siis minimisumma noista. Tekisin vertailua.
Kommentit (48)
Mulla peruspäiväraha on 490 e / kk.
Opintotuki oli n. 240 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis toki opintotukioikeutettuna olet oikeutettu myös opintolainaan.
Opintotuki n. 250e ja sitten olet tietenkin vapaa nostamaan lainaa 650e kuussa.
Peruspäiväraha 32,40e päivässä ja Kelan laskukaavalla 32,40e x 21,5 pv = 696,60e / kk. Oikean ja ajankohtaisemman tiedon työttömyyspäivärahasta ja opintorahasta löydät Kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha 32,40e päivässä ja Kelan laskukaavalla 32,40e x 21,5 pv = 696,60e / kk. Oikean ja ajankohtaisemman tiedon työttömyyspäivärahasta ja opintorahasta löydät Kelan sivuilta.
Tuosta menee 20 % veroa.
Ja se lasketaan 20 päivän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, 490 ja jotain on siis netto.
Vierailija kirjoitti:
Noin 700€
Eikä ole vaan noin 500 e.
Päiväraha noin 520€, koska verotetaan rajusti.
Älytöntä että tuollaisesta 700e:sta pitää maksaa vielä veroa. Tuleeko palautuksena sitten jos vuoden aikana ei muita tuloja? Ei kai tuollaisista tuloista pitäisi maksaa mitään veroja.
Kylläpä on monenlaista vastausta. Luvut löytyy Kelan sivuilta.
Työmarkkinatuki 33,66e/pv eli 538,56 euroa nettona kuukaudessa, jos veroprosenttia ei muuta (veroa menee automaattisesti 20%).
Opintoraha 250e/kk + opintolaina 650e/kk.
Peruspäiväraha on vuoden alusta ollut tasan 33,66€ päivä. 20 päivältä kuukaudessa maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se lasketaan 20 päivän mukaan.
Eikä lasketa, vaan se MAKSETAAN neljän viikon jaksoissa eli 20 päivältä. Neljältä viikolta 648e bruttona. Ja ennakonpidätystä voi laskea tilaamalla uuden verokortin etuuksille.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä että tuollaisesta 700e:sta pitää maksaa vielä veroa. Tuleeko palautuksena sitten jos vuoden aikana ei muita tuloja? Ei kai tuollaisista tuloista pitäisi maksaa mitään veroja.
Minulla on tullut n 150e veronpalautusta.
Siis 20% on ennakonpidätys verotuksessa. Lopullinen verotus on varmaan eri asia eli tulee veronpalautuksia sitten joskus myöhemmin jos ei ollut muita tuloja? Tosin en tajua, miksi noin kova ennakonpidätysprosentti pitää olla. Eihän tuossa ole mitään tolkkua.
n.1200