Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko normaali leposyke, entä kevyessä rasituksessa?

Vierailija
17.01.2020 |

Kevyt rasitus esim. kävely 5v tahtiin, samalla lykäten lastenvaunuja.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä nukkuessa näyttää yleensä olevan 50-60 keskiarvoltaan. Parikin annosta alkoholia illalla ja syke laskee alle 70 vasta lähellä heräämistä. Kunnon kännin jälkeen ei laske lainkaan.

Vierailija
22/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun leposyke on noin 48-50, riippuen päivästä. Mutta kai se normaaliraja on jotain 40-70, itse ehkä ajattelisin että 80 on jo aika korkea leposykkeeksi.

Kai se on jotain, kai se on jotain. Itse ajattelisin, wtf?

Googleta leposyke ja katso keskimääräiset arvot joltain luotettavalta sivustolta niin ei tarvi täällä hämmentää että 40 on ihan normi leposyke noin yleiseti.

Normi leposyke on varmaankin 60 - 80. Mutta sitten on yklilöitä, joilla se on korkeampi tai matalampi ilman mitään vikoja. Harvinaisempia he ovat kuin noi "normit". Ja sitten ovat lisäksi ne, joilla poikkeavuus normista johtuu jostain sairaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa rauta-arvot, jos olo tuntuu siltä että pyörryttää eikä tahdo jaksaa liikuntaa, palautuminen hidasta ja olo muutenki vähän alavireessä. Se saattaa myös aiheuttaa uniongelmia (nukahtamisvaikeuksia tai vaikka valvomista aamuyöllä). Rautaa syömällä korjaantui nämä vaivat itselläni kun ferritiini oli alunperin mittauksessa 6. Tätä edelsi toki lääkärin naureskelu muoti-ilmiöstä, kun vaadin kyseistä mittausta ottamaan. Tosi paljon oli erilaisia oireita, yksi oli semmoinen että tuntui kuin happi loppuisi kesken urheilusuorituksen (lihaskuntotreeni). Tällaista ei ollut ennen, eikä nyt jälkeenkään.

Vierailija
24/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

125 istuen ja 144 seisten (CFS sairaus)

Vierailija
25/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun leposyke on noin 48-50, riippuen päivästä. Mutta kai se normaaliraja on jotain 40-70, itse ehkä ajattelisin että 80 on jo aika korkea leposykkeeksi.

Googleta leposyke ja katso keskimääräiset arvot joltain luotettavalta sivustolta niin ei tarvi täällä hämmentää että 40 on ihan normi leposyke noin yleiseti.

Normi leposyke on varmaankin 60 - 80. Mutta sitten on yklilöitä, joilla se on korkeampi tai matalampi ilman mitään vikoja. Harvinaisempia he ovat kuin noi "normit". Ja sitten ovat lisäksi ne, joilla poikkeavuus normista johtuu jostain sairaudesta.

Varmaankin? Voi jeesus. Mitä sinä minulle selität, kyllä minä tiedän normiarvot. Yli 80 on myös normi.

Vierailija
26/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt rasitus = syke nousee mukavasti sellaiselle tasolle, että pystyt vielä juttelemaan lenkkikaverille. Eri ihmisille kevyt rasitus on eri asia. Mulle kevyt rasitus voi olla leppoisa juoksulenkki. Toiselle kevytrasitus on korttelin ympäri kävely.

Vierailija
27/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta tuo kevyt rasitus... tarkotin sillä esim. astianpesukoneen täyttöä.🤣

Täytyy mennä mittauttamaan ferritiini. En ole sitä saanut neuvolan kautta koska muotia ja lapsi arki väsyttää.

Ap

Vierailija
28/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali leposyke on yleensä 40-60 lyöntiä minuutissa. Hyvin kevyt liikunta alle 100 ja kevyt alle 120.

Mutta ovat hyvin henkilökohtaisia joten vaihtelua on ihmisten välillä ja myös ikä pitää huomioida. 

40 on tosi matala. Siihen pitäisi jo olla hyväkuntoinen urheilija.

Edellen, yksilölliset erot ovat suuria. Itselläni leposyke on yleensä täydessä levossa 42 ja olen viisikymppinen mies. Toki paremmassa fyysisessä kunnossa kuin suurin osa ikätovereistani mutta en missään nimessä mikään huippu-urheilija. En edes kisaa missään lajissa, kuntoilen vain omaksi huvikseni. Vähän enemmän kuntoileva kolmikymppinen kyllä menee minun ohitseni ainakin lyhyemmissä suorituksissa. Pitkällä matkalla saatan pärjätäkin.

Olen tuo 16 vastaaja. Liki 70v. Mulla tosiaan sama juttu, missään nopeita tehoja omaavassa liikunnassa, kuten pikajuoksu tai voimalajit,en ole hyvä, korkeintaan keskinkertainen. Mutta kestävyys on hyvä, jaksan tasaiseen tahtiin tuntikausia kohtalaista vauhtia (esim.uintia vajaan 3 kilsan tuntivauhdilla tai luisteluhiihtoa) Oikeastaan nuoruudesta tuo vauhti ei ole pudonnut paljoakaan).

Olenkin aina vitsaillut, että mulla on perus diesel koneisto ilman turboja.

Tuo ei ole kohtalaista vauhtia vaan erittäin kovaa vauhtia tavikselle.

Vierailija
29/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin? Voi jeesus. Mitä sinä minulle selität, kyllä minä tiedän normiarvot. Yli 80 on myös normi.

No sori, sanotaan sitten, että yleensä 60 - 80. Ja vielä senkin, että pidän omaa 42 leposykettä itselleni normaalina, kun tiedossa ei ole dydänvikoja eikä muita sairauksia.

Vierailija
30/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity ap:n ongelmaan, mutta olen kärsinyt itse myös uupumuksesta ja todella hitaasta palautumisesta. Yksi kevyt, mutta tavallista pidempi lenkki voi kostautua viikon koomana. Kaikki veriarvot erittäin hyviä.

Minulla on nyt ollut unenlaatua mitaavaa sykemittari ja omalla kohdallani se on vastannut tuntemuksiani. Unenen laatu on yleensä huono (mutta en heräile öisin) , mutta pari kertaa kello on arvionut laaduksi "erinomaisen" yleensä tuolloinkin sykemittarin sekä omien tuntemusteni perusteella energiani ovat kuluneet lähes loppuun jo parissa tunnissa.

Sykkeeni makuullakin heittelee runsaasti ja nopeasti yleensä n. 60 ja 100n välillä. Kevyessä rasistuksessa taas helposti 120 ja 150 välillä.

Unen aikaisen sykkeen keskiarvo n. 62-68.

Minulla ei ole perussairauksia ja olen normaalipainoinen.

Osaako kukaan kertoa mistä korkea unen aikainen syke ja sen suuret vaihtelut voisivat johtua ja voiko se liittyä väsymykseen? En löytänyt googlamalla vastausta.

Vierailija
31/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypertyreoosissa leposyke oli hyväkuntoisena n. 90, nyt puolet siitä.

Vierailija
32/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei liity ap:n ongelmaan, mutta olen kärsinyt itse myös uupumuksesta ja todella hitaasta palautumisesta. Yksi kevyt, mutta tavallista pidempi lenkki voi kostautua viikon koomana. Kaikki veriarvot erittäin hyviä.

Minulla on nyt ollut unenlaatua mitaavaa sykemittari ja omalla kohdallani se on vastannut tuntemuksiani. Unenen laatu on yleensä huono (mutta en heräile öisin) , mutta pari kertaa kello on arvionut laaduksi "erinomaisen" yleensä tuolloinkin sykemittarin sekä omien tuntemusteni perusteella energiani ovat kuluneet lähes loppuun jo parissa tunnissa.

Sykkeeni makuullakin heittelee runsaasti ja nopeasti yleensä n. 60 ja 100n välillä. Kevyessä rasistuksessa taas helposti 120 ja 150 välillä.

Unen aikaisen sykkeen keskiarvo n. 62-68.

Minulla ei ole perussairauksia ja olen normaalipainoinen.

Osaako kukaan kertoa mistä korkea unen aikainen syke ja sen suuret vaihtelut voisivat johtua ja voiko se liittyä väsymykseen? En löytänyt googlamalla vastausta.

Googletappa vajaapalautuminen.

Ap

Vierailija
33/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen päivittäin 2-5 kilometrin lenkkejä, juoksun jouduin lopettamaan alkusyksystä, en enää uskaltanut koska päässä alko sumeta ja hengenahdistus oli melkosta.

Unevajetta jonkin verran on muttei mitään hurjaa.

Väsy silti kokoajan, huimaa ja heikottaa suurimman osan päivää.

Paino 56, pituus 169 jos joku ylipainon piikkiin haluaa asian laittaa.

Leposykkeen mittaan aamulla herätessä tai päiväunilta herätessä.

Ap

Olet juossut liian kovaa. Juoksun aiheuttamat oireet kuulostaa korkealta sykkeeltä. Itse saatan lenkillä tehdä hiittiä joka nostaa joskus sykkeen 195 ja silloin saattaa tuntua juuri tuolta hetken. Juokse hitaampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan