Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko normaali leposyke, entä kevyessä rasituksessa?

Vierailija
17.01.2020 |

Kevyt rasitus esim. kävely 5v tahtiin, samalla lykäten lastenvaunuja.

Kommentit (33)

Vierailija
2/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lepo 56

kevyt rasitus noin 80

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali leposyke on yleensä 40-60 lyöntiä minuutissa. Hyvin kevyt liikunta alle 100 ja kevyt alle 120.

Mutta ovat hyvin henkilökohtaisia joten vaihtelua on ihmisten välillä ja myös ikä pitää huomioida. 

Vierailija
4/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali leposyke on yleensä 40-60 lyöntiä minuutissa. Hyvin kevyt liikunta alle 100 ja kevyt alle 120.

Mutta ovat hyvin henkilökohtaisia joten vaihtelua on ihmisten välillä ja myös ikä pitää huomioida. 

No EI todellakaan ole aikuisen normaali leposyke 40-60. Jollain urheilijalla voi olla tai bradykardisella mummolla.

Vierailija
5/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 on tosi matala. Siihen pitäisi jo olla hyväkuntoinen urheilija.

Vierailija
6/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vastikään lääkärintarkastuksessa kun tuli 60-vuotta täyteen.

Terve kuin pukki paitsi leposyke 48 ja brakykardiadiagnoosi.

Ei siinä muuten mitään mutta kun olen harrastanut juoksua koko ikäni eikä leposyke ole ollut yli 50 kuin joskus pikkupoikana eli en oikein usko tuohon brakykardiaan.

Vierailija
7/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on paljon? Kuinka sininen on taivas? Haiseeko oma pieru pahalle? Siinäpä on ap:lle hyviä vastakysymyksiä. 

Vierailija
8/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepo syke 75, pienikin rasitus nostaa 85-90, kävelylenkki vaunuja työntäen, 5 vuotiaan kävelytahtiin nostaa 120-130 sykkeen.

Ap

Vierailija
9/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lepo syke 75, pienikin rasitus nostaa 85-90, kävelylenkki vaunuja työntäen, 5 vuotiaan kävelytahtiin nostaa 120-130 sykkeen.

Ap

Miten mittaat leposykkeen? Se kun yleensä päiväsaikaan mitattuna on korkeampi kuin mitä se "oikeasti" on, sillä jo istuminenkin on aktiivisuutta, joka nostaa sykettä (hieman).

Itse sain joskus ohjeeksi, että leposyke pitäisi mitata heti herättyä ennen kuin nousee sängystä.

Vierailija
10/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leposyke on osin perinnöllinen, osin se kertoo fyysisestä kunnosta. Hyväkuntoisella kestävyysurheilijalla leposyke voi olla jopa 30 tai allekin, ja tuollainen 40 leposyke voi olla jo ihan peruskuntoilijallakin, jos lisäksi perintötekijät ovat sellaiset, että syke on luontaisesti matala. Yli 80 menevä leposyke on jo korkea ja kertoo joko todella huonosta kunnosta tai jostain perussairaudesta, joka nostaa sykettä. Normi-ihmisellä leposyke on yleensä välillä 50-80. Se, miten nopeasti syke nousee rasituksessa ja miten kauan se pysyy koholla rasituksen loputtua, kertoo sitten jo selvästi siitä, miten hyvässä kunnossa on. Jos syke nousee jo pelkässä kävelyssä selvästi päälle sataan ja on kohollaan vielä 5 minuuttia kävelemisen jälkeen, on syytä parantaa kestävyyskuntoaan. 

Vierailija
11/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellen, yksilölliset erot ovat suuria. Itselläni leposyke on yleensä täydessä levossa 42 ja olen viisikymppinen mies. Toki paremmassa fyysisessä kunnossa kuin suurin osa ikätovereistani mutta en missään nimessä mikään huippu-urheilija. En edes kisaa missään lajissa, kuntoilen vain omaksi huvikseni. Vähän enemmän kuntoileva kolmikymppinen kyllä menee minun ohitseni ainakin lyhyemmissä suorituksissa. Pitkällä matkalla saatan pärjätäkin.

Vierailija
12/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän korkeilta kuulostaa, tietämättä mitä ne on ollut ennen lapsia. Mutta ei tosin ihan älyttömiltä vielä, esim. itselläni oli raskausaikana kilpirauhasen liikatoimintaa ja syke istuessaankin saattoi olla 100-120.

Tulee mieleen, että univaje voinee aiheuttaa tuollaisia sykkeitä. Tai flunssa. Minkälainen kunto on ja miltä muuten olo tuntuu noilla sykkeillä? Onko jotain vertailuarvoja aikaisemmalta ajalta? Tai tilanne muuttunut nopeasti johonkin suuntaan?

Nykyisin leposykkeet 50-65 välillä vaihtelevasti. Kävellessä 90-120 ilman että työntää mitään. Treenaan tosi paljon ja se on laskenut sykkeitä. Kyllä rattaiden/vaunujen työntäminen tuo lisärasitusta pelkkään kävelyyn verrattuna. Ei tuo 120 rattaita työntäen kuulosta täysin oudolta 5 v kävelyvauhdillakaan mun mielestä.

Vierailija
13/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostavat vähän korkeilta mutta voivat mennä yksilöllisen vaihtelun piiriin. Tietysti jos olet huonossa fyysisessä kunnossa niin sitten nuo kyllä indikoivat juuri siitä.

Vierailija
14/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 leposyke kun mittaan verenpainemittarilla sen paineiden ohessa. En omista muunlaista mittaria tai ole koskaan itse sitä ranteesta mitannut.

Vierailija
15/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun leposyke on noin 48-50, riippuen päivästä. Mutta kai se normaaliraja on jotain 40-70, itse ehkä ajattelisin että 80 on jo aika korkea leposykkeeksi.

Vierailija
16/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nuorena hyväkuntoisena 35. Urheilija en ollut. Maksimi syke oli 185. Sen yli ei päässyt millään.

Nyt vanhana ja keskinkertaisen kunnon omaavana 45-50. Reipasvauhtisessa sauvakävelyssä 135.

Sydämessä ei mitään vikaa. Verenpaineet normaalit tai hiukan alakanttiin. Suku ominaisuus tää on. Isäukolla ja veljillä sama homma sanoin kun mun lapsilla. Ei ole suvussa sydäreitä eikä aivoinfarkteja.

Aina tätä jaksetaan ekg:ssä ihmetellä ja kysellään, onko syke aina noin alhaalla. On se.

Vierailija
17/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen päivittäin 2-5 kilometrin lenkkejä, juoksun jouduin lopettamaan alkusyksystä, en enää uskaltanut koska päässä alko sumeta ja hengenahdistus oli melkosta.

Unevajetta jonkin verran on muttei mitään hurjaa.

Väsy silti kokoajan, huimaa ja heikottaa suurimman osan päivää.

Paino 56, pituus 169 jos joku ylipainon piikkiin haluaa asian laittaa.

Leposykkeen mittaan aamulla herätessä tai päiväunilta herätessä.

Ap

Vierailija
18/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leposyke on 50-60. Reippaassa kävelyssä 100-120. Mutta jo vähänkin rasittavampi liikunta saa sykkeen ampaisemaan 160-170 tienoille. Olo voi kylläkin olla hyvä. En hengästy helposti, mutta syke nousee. En kuntoile juurikaan. Olen kaikin puolin terve, mutta harrastan vähän liikuntaa. Olen lievästi alipainoinen. Leposyke ja kävelysyke ovat ranteesta tunnustelemalla mitattuja. Tuo korkeampi on kuntosalin juoksumaton mittareilla mitattu. Kaikki näyttävät samaa, mutta en tiedä sen luotettavuudesta.

N26

Vierailija
19/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellen, yksilölliset erot ovat suuria. Itselläni leposyke on yleensä täydessä levossa 42 ja olen viisikymppinen mies. Toki paremmassa fyysisessä kunnossa kuin suurin osa ikätovereistani mutta en missään nimessä mikään huippu-urheilija. En edes kisaa missään lajissa, kuntoilen vain omaksi huvikseni. Vähän enemmän kuntoileva kolmikymppinen kyllä menee minun ohitseni ainakin lyhyemmissä suorituksissa. Pitkällä matkalla saatan pärjätäkin.

Olen tuo 16 vastaaja. Liki 70v. Mulla tosiaan sama juttu, missään nopeita tehoja omaavassa liikunnassa, kuten pikajuoksu tai voimalajit,en ole hyvä, korkeintaan keskinkertainen. Mutta kestävyys on hyvä, jaksan tasaiseen tahtiin tuntikausia kohtalaista vauhtia (esim.uintia vajaan 3 kilsan tuntivauhdilla tai luisteluhiihtoa) Oikeastaan nuoruudesta tuo vauhti ei ole pudonnut paljoakaan).

Olenkin aina vitsaillut, että mulla on perus diesel koneisto ilman turboja.

Vierailija
20/33 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun leposyke on noin 48-50, riippuen päivästä. Mutta kai se normaaliraja on jotain 40-70, itse ehkä ajattelisin että 80 on jo aika korkea leposykkeeksi.

Kai se on jotain, kai se on jotain. Itse ajattelisin, wtf?

Googleta leposyke ja katso keskimääräiset arvot joltain luotettavalta sivustolta niin ei tarvi täällä hämmentää että 40 on ihan normi leposyke noin yleiseti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän