Mitä sulle tulee mieleen ihmisestä jolla on asunto tässä kunnossa:
Kaaos asunnossa, ei jaksa laittaa paikkoja kuntoon. Joskus yrittää mutta asunto ei tule valmiiksi.
Ja tämä jatkuu vuosia.
Kommentit (40)
Haluan tietää löytääkö kukaan asioiden syytä.
Unettomuus? ADHD joka ei hoitotasapainossa? Masennus, liian rankka elämäntilanne johon ei ole saanut apua? Vuosia pompoteltu ja vähätelty sote-palveluissa, jonottaa aina jonnekin ilman kunnon apua?
Eli siis on likaista ja sotkuista? Pahalta masennukseltahan se kuulostaa.
Asuuko yksin? Vastaako vain itsestään? Vai joutuuko sietämään toisten aiheuttamaa kaaosta?
Äitini on tälläinen ja lisäksi löytää aina syyn jostain muualta kuin itsestään vaikka pitkään asuikin yksin. Hänellä on hyvin todennäköisesti ADD kuten aikuisella sisarellanikin todettiin vasta hetki taannoin. Juuri nämä elämänhallinta ongelmat vaikuttavasti massiivisestikin ADD:stä kärsivää, jos siis sitä ei ole todettu ja saatu lääkityksellä ja hoidolla kuntoon.
Eräs tuttu. Mielummin matkustelee ja esittää jotenkin sitä elämäänsä hienommaksi vaikka on pienituloinen ja asunto aivan hirveässä kunnossa hamstrauksen ja tavaroiden kertymisen vuoksi.
Suu käy mutta muuta ei juuri tapahdu.
Olen juuri tällainen ihminen, ei vain jaksa välittää, että missä kunnossa kämppä on. Ei ole diagnooseja, ainakaan vielä.
Taustalla jokin pitkittynyt kriisi, joka vie voimat. Se voi olla henkinen väkivalta parisuhteessa, vaativa erityislapsi, äkillinen muutto ja tavarat ovat vai jääneet purkamatta, parisuhteessa energiasyöpön loisen kanssa, joku juttu terveydessä mikä vie jaksamisen, vaativa työ joka vie kaikki voimat... syitä monia.
Niin, tota mulle koti on paikka, jossa olen rennosti. On sekaista, pölyistä, pyykkivuoret ja imuroinnin tarve. Jättääkö miesystäväni mut niiden takia, vaikka viihdytään hyvin yhdessä.
No siis mikä kellekin on kaaos? Tarkoittaako kaaos vaikka vaatteita ympäriinsä, mutta sinänsä ihan puhdasta? Astioita tiskipöydällä? Vai homeisia astioita keittiö levällään, imuroitu viimeksi 3v sitten jne?
Tuollainen ihminen ei kykene tekemään korjausliikettä, elämänhallinta on täysin hakusessa. Tuo henkilö kaipaisi vahvan tukiverkoston, jotta tilanne paranisi ja hän pääsisi kunnolla eteenpäin. Harva kykenee (ilman apua) repimään itsensä "juoksuhiekasta" takisin normaalille tielle.
Elämänhallinnan puute. Päihdeongelma. Mt-ongelmat. Nämä kaikki siis henkilöllä jolla ap:n kuvailema kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla jokin pitkittynyt kriisi, joka vie voimat. Se voi olla henkinen väkivalta parisuhteessa, vaativa erityislapsi, äkillinen muutto ja tavarat ovat vai jääneet purkamatta, parisuhteessa energiasyöpön loisen kanssa, joku juttu terveydessä mikä vie jaksamisen, vaativa työ joka vie kaikki voimat... syitä monia.
Oikein tai sinne päin kuitenkin. Ei ole henkinen väkivalta eikä vaativa erityislapsi vaan kaikkinainen väkivalta johon ei ole saatu apua kunnolla eli pitkittynyt kriisi.
Ei päihdeongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus? ADHD joka ei hoitotasapainossa? Masennus, liian rankka elämäntilanne johon ei ole saanut apua? Vuosia pompoteltu ja vähätelty sote-palveluissa, jonottaa aina jonnekin ilman kunnon apua?
Kyllä, hyvin kuvaavaa.
Vierailija kirjoitti:
No siis mikä kellekin on kaaos? Tarkoittaako kaaos vaikka vaatteita ympäriinsä, mutta sinänsä ihan puhdasta? Astioita tiskipöydällä? Vai homeisia astioita keittiö levällään, imuroitu viimeksi 3v sitten jne?
Ei nyt kovin puhdasta kun ei mahdu siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan, minun koti on tuommoinen. Itkettää. Jospa kevät lievittäisi tätä peevelin masennusta. Nyt onneksi sain jätettyä joka viikkoisen viinipullon helkkariin ja lenkilläkin olen käynyt. Pitäkää peukkuja että toivun. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan, minun koti on tuommoinen. Itkettää. Jospa kevät lievittäisi tätä peevelin masennusta. Nyt onneksi sain jätettyä joka viikkoisen viinipullon helkkariin ja lenkilläkin olen käynyt. Pitäkää peukkuja että toivun. Kiitos!
Ulkoile.
Lopetin juuri suhteen tällaiseen henkilöön. Ensimmäinen oletus, että arjen rutiinit ja elämänhallinnan taidot puuttuvat, piti paikkaansa.