Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pyörryn aina oksentaessani?!

Vierailija
20.06.2006 |

Olen raskaana alkuvaiheessa ja joutunut nyt muutaman kerran oksentamaan. Joka kerta olen löytänyt itseni pöntön juurelta " vintti pimeänä" , viimeksi tänään iltapäivällä. En osaa sanoa kuinka kauan olen ollut pyörtyneenä kun ei oo koskaan tullut vilkaistua kelloa ennen oksua, mutta uskoisin että pienen hetken vain..

Olen joskus huomannut saman ilmiön kun olen krapulassa oksentanut. Joskus olen lyönyt leukani pöntön reunaan, kerran taas pääni seinään kun tipahdin sen ja pöntön väliin :/

Sen sijaan oksennustaudissa en ole koskaan muistaakseni pyörtynyt.

Mistä tämä johtuu?!? Pelottaa että satutan itseni, kun en voi asialle mitään. Tänäänkin oikein keskityn hengittämiseen (ajattelin ensin, että pyörryn koska en hengitä yökkäillessäni), mutta ei se ollut hapensaannista kiinni.

Onko tuttua kenellekään muulle?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei satu mitään vakavampaa raskauden edetessä.

Vierailija
2/3 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vagushermo ärsyyntyy oksentaessasi, olet sen ärsytykselle vähän herkempi kuin normaalisti. Vagushermon ärsytys hidastaa sydämen sykettä ja tämä on mekanismi miksi pyörryt.

Siihen ei oikein hoitoa tuossa tapauksessa ole. Ole varovainen kun oksennat...

Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ärsytys loppuu (eli oksennus) - niin pulssikin palautuu normaaliksi. Se pyörtyminenhän viimeistään katkaiseen oksentelun.

Vagushermon ärsyttämisellähän me hoidamme joskus nopeita rytmihäiriöitä, ns supraventrikulaarista takykardiaa. Hierotaan kaulan valtimoa jonka vieressä vagushermo menee, valellaan kylmää vettä potilaan kasvoille, pyydetään tekemään ns Valsalvan koe (nenästä kiinni ja puhalletaan) jne.

Jännää, eikö?

Lääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi