Joku mielenterveyshäiriö?
Mihin voisi viitata, jos esim. pari viikkoa on täysin maissa, energiaa ole mihinkään, haluaisi vain vetäytyä omiin oloihin ja pienikin vastoinkäyminen on maailmanloppu. Mutta sitten ykskaks eräs päivä aamulla on pirteä, vastoinkäymiset ei lannista ja kiinnostaa taas sosiaalisuuskin? Ja tätä kestää aikansa ennenkuin mennään taas depressiivisempään vaiheeseen. Bipo?
Kommentit (6)
Luonnollista energiatasojen ja mielialojen vaihtelua. Toisilla ihmisillä vaihtelee enemmän, toisilla vähemmän, temperamentin piirteiden mukaan, mutta ei se sinänsä mikään sairaus ole.
Olen itse seurustellut bipon kanssa, ja se sai minut vakuuttumaan että itsellän ei kuitenkaan taida ko. sairautta olla, vaikka olenkin sellainen aallon harjoilta aallonpohjiin menijä tunne-elämässäni. Meinaan oli meikäläisen ahdistelukaudet ja "nyt menee lujaa ja jaksaa" kaudet pientä siihen verrattuna kun toinen oikeasti hautoi itsem urhaa masentuneena ja saattoi jo viikon päästä olla ihan sekopäisessä maniassa jossa teki kaikenlaisia tekoja, jotka oli hänen perimmäisten arvojensa vastaisiakin (esim. petti ja joi, vaikka oli uskovainen joka ei hyväksynyt kumpaakaan).
Tammi-helmikuun vaihde on pahin. Valoa ei ole ja pimeyttä on kestänyt monta kuukautta. Itkuttaa ja raivostuttaa, tekee mieli käpertyä peiton alle pimeään huoneeseen. Syön koko ajan jotain pitääkseni itseni tyytyväisenä. Nälkäisenä tulee ikävämpi olo. Paino nousee.
Mulla kesti käsittämättömän kauan tajuta että täi tervassa ranteet auki -fiilis oli juuri ennen menkkoja ja menkkojen ekana päivänä masennnus oli kuin pois pyyhkäisty.
Miksi kaikki pitää medikalisoida?