Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni mielestä 16-vuotiasta ei voi jättää kotiin

Vierailija
16.01.2020 |

18 vuotta täyttäneen sisaruksen kanssa. Yhdeksi yöksi.

Huoh. Oltaisiin tunnin päässä mökillä metsurin takia. En jaksa näitä sen juttuja!!!!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nuoria ja nuoria. Siinä missä toinen ottaa tilaisuudesta vaarin kotibileiden järjestämiseen niin toinen saattaa itkeä yksin peiton alla pelkoaan ja kolmas viettää mukavan leffaillan ja nauttii osatessaan ottaa vastuuta itsestään. Kysymys on siitä luotatko itse nuoreesi. Olet vastuussa tilanteesta, joka tapauksessa ja itse tuo riski pitää arvioida.

T. Lasu-täti

Vierailija
22/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta utelen, minkä ikäinen siskosi on ja onko hänellä omia lapsia tai minkäänlaisia muistikuvia, millainen hän oli 16-18 -vuotiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla ei ole omia lapsia. Hän on aina ollut hysteerisen ylihuolehtivainen ja ylivarovainen.

Tunnen omat lapseni. Hän taas heijastaa heihin omia pelkojaan ja takertuu.

Ja me emme ole kaukana. Tunti max. Plus naapurilla meudän avain ja kotona hälytinlaitteisto.

Tää ei oikeasti ole enää todellista.

Ap

Vierailija
24/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annat siskosi olla mielipiteineen. Lopetat keskustelun, se on niin helppoa.

Vierailija
25/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskolla ei ole omia lapsia. Hän on aina ollut hysteerisen ylihuolehtivainen ja ylivarovainen.

Ja me emme ole kaukana. Tunti max. Plus naapurilla meudän avain ja kotona hälytinlaitteisto.

Ap

Naapurilla teidän avain ja maksat paljonko päivystyksestä? Meillä naapuri tuli valittamaan, kun ei katsottu heidän teinien perään viikonloppuna, vaan sieltä varastettiin isännän moottoripyörä ja sotkettiin terassi.

Vierailija
26/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Naapurilla teidän avain ja maksat paljonko päivystyksestä? Meillä naapuri tuli valittamaan, kun ei katsottu heidän teinien perään viikonloppuna, vaan sieltä varastettiin isännän moottoripyörä ja sotkettiin terassi.

En ole vaatinut valvomaan. Meillä on heidän avain ja heillä meidän. Hätätapauksia varten. Olen mm kerran hakenut sieltä heidän koiransa kun tulo viivästyi. Heillä on kolme koululaista jotka myös unohtelevat avaimiaan jne.

Vierailija
27/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa sellaisten lasten puolesta, joita vanhemmat suojelee kaikelta ja holhoaa niin, etteivät anna kasvaa aikuisiksi. Itse asuin jo yksin 16-vuotiaana. Ja olen ollut muutamia öitä yksin 13-v ja niin edelleen.

Vierailija
28/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan tervepäiset ja kohtuu hyvätapaiset lukiolaiset (16- ja 17-vuotiaat) jotka pärjää ihan hyvin koulussa ja harrastavatkin säännöllisesti. Kaikin puolin siis tavallisia teinejä.

Muutamaan viime vuoteen viikonloppuisin ja esim. nyt uutena vuotena en kuitenkaan halua jättää heitä keskenään kotiin ja itse lähteä mökille/omiin rientoihini.

Periaatteessa luotan heihin, mutta tuedän hyvin, että tuon ikäisenä ne juomiskokeilut ym. aivotuksrt tehdään.

En halua tarjota siihen heille ja kavereilleen tyhjää kämppää, vaan mieluummin olen kotona, tarvittaessa saatavilla ja katsomassa suurin piirtein, että missä mallissa tulevat kotiin ja että ylipäänsä tulevat kotiin. Muuten en mielestäni rajoita heidän elämäänsä kyttäämiselläni.

Voin olla vähän tavallista tarkempi mutsi, mutta mieluummin pelaan varman päälle ja katselen vähän perään.

Kyllä ne parin vuoden päästä lähtevät opiskelemaan ja muuttavat omaan kotiinsa, siinä kohtaa mun haukansilmäni on kuitenkin keksittävä joku muu kohde ja annettava nuorten elää elämänsä.

Vierailija
29/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan tervepäiset ja kohtuu hyvätapaiset lukiolaiset (16- ja 17-vuotiaat) jotka pärjää ihan hyvin koulussa ja harrastavatkin säännöllisesti. Kaikin puolin siis tavallisia teinejä.

Muutamaan viime vuoteen viikonloppuisin ja esim. nyt uutena vuotena en kuitenkaan halua jättää heitä keskenään kotiin ja itse lähteä mökille/omiin rientoihini.

Periaatteessa luotan heihin, mutta tuedän hyvin, että tuon ikäisenä ne juomiskokeilut ym. aivotuksrt tehdään.

En halua tarjota siihen heille ja kavereilleen tyhjää kämppää, vaan mieluummin olen kotona, tarvittaessa saatavilla ja katsomassa suurin piirtein, että missä mallissa tulevat kotiin ja että ylipäänsä tulevat kotiin. Muuten en mielestäni rajoita heidän elämäänsä kyttäämiselläni.

Voin olla vähän tavallista tarkempi mutsi, mutta mieluummin pelaan varman päälle ja katselen vähän perään.

Kyllä ne parin vuoden päästä lähtevät opiskelemaan ja muuttavat omaan kotiinsa, siinä kohtaa mun haukansilmäni on kuitenkin keksittävä joku muu kohde ja annettava nuorten elää elämänsä.

Nuo on molemmat alaikäisiä, ap:lla toinen on aikuinen.

Vierailija
30/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä 18 vuotta täyttänyt tekee vielä kotona, aikuinen ihminen?

Vierailija
31/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä 18 vuotta täyttänyt tekee vielä kotona, aikuinen ihminen?

Suurin osa käy toisen asteen koulutuksessa...

Vierailija
32/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat ne kotibileet, jotka ovat tuon ikäisillä karanneet käsistä esimerkiksi kutsumattomien vieraiden takia. Tiedän itse yhden tapauksen. Veljekset olivat juuri tuon ikäisiä, ihan tavallisia poikia. Lopputulos oli, että vanhempien korut oli viety, jopa kanafileet jääkaapista, irtaimistoa rikottu jne. Lehdestä muistan lukeneeni, että johonkin taloon oli nuorten bileissä aiheutettu mittava vesivahinko.

Ehkäpä joidenkin mielestä varmuus on paras...

Mulla tuosta varmuudesta huolehti aikoinaan koira. Luotin 16 v poikaani ja hänen kavereihinsa. Tiesin, että he eivät tuhoa kämppää eivätkä varasta mitään. Rahaa olin jättänyt riittävästi niin, että poika kavereineen sai tilattua pizzaa yms, kun viettivät meillä aikaansa. Ja jääkaapissa ja pakastimessa olevat ruuat oli muutenkin tarkoitettu syötäviksi. Kaupasta hakivat lisää, kun ruoka loppui. 

Mun ei kuitenkaan tarvinnut pelätä, että sana pojan yksinolosta kotona kiirisi sellaisille nuorille, jotka päättäisivät käyttää tilaisuutta hyväkseen. Mulla oli siihen aikaan isokokoinen koira, joka ei todellakaan päästänyt vieraita ihmisiä sisälle, jos minä en ollut kotona. Kävi eteisessä hampaillaan kiinni huoltomiehenkin ranteeseen, kun tämä erehtyi tulemaan sisään mun ollessani töissä. Siltikin, vaikka lapset olivat kotona. Irrotti otteensa välittömästi, kun huoltomies perääntyi takaisin ovelle. 16 v poika ja koira pärjäsivät oikein hyvin sen 2 viikkoa, kun olin työmatkalla USAssa. Pojan koiralle tutut kaverit olivat olleet meillä, ketään muuta koira ei olisi laskenut sisään. 

Vierailija
33/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on hieman ylisuojeleva, ehkä sellainen kukkahattutätimäinen henkilö. Ei hän pahalla sano, mutta ehkä hänestä on kiva kauhistella asioita. 16-vuotias yksinään pari viikkoa voisi olla siinä rajalla, riippuen minkä luontoinen on. 18-vuotiaan kanssa yhdessä ei mitään huolta. He myöskin tietävät (varmistakaa että tietävät) että tämä on iso luottamuksen osoitus ja sitä ei pidä sössiä. Jos hoitavat asiansa kunnolla, samaa voidaan tehdä myös jatkossa.

Kannattaa silti järkätä joku tuttu / sukulainen joka tarvittaessa katsoo perään ja on puhelimen päässä jos jotakin sattuu. Käy vaikka kerran-pari viikossa neuvomassa kuinka pesukone toimii ja että jääkaapissa on muutakin kuin sulanutta pakastepizzaa.

Vierailija
34/34 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi on hieman ylisuojeleva, ehkä sellainen kukkahattutätimäinen henkilö. Ei hän pahalla sano, mutta ehkä hänestä on kiva kauhistella asioita. 16-vuotias yksinään pari viikkoa voisi olla siinä rajalla, riippuen minkä luontoinen on. 18-vuotiaan kanssa yhdessä ei mitään huolta. He myöskin tietävät (varmistakaa että tietävät) että tämä on iso luottamuksen osoitus ja sitä ei pidä sössiä. Jos hoitavat asiansa kunnolla, samaa voidaan tehdä myös jatkossa.

Kannattaa silti järkätä joku tuttu / sukulainen joka tarvittaessa katsoo perään ja on puhelimen päässä jos jotakin sattuu. Käy vaikka kerran-pari viikossa neuvomassa kuinka pesukone toimii ja että jääkaapissa on muutakin kuin sulanutta pakastepizzaa.

Tarkennus vielä: epähuomiossa luin että pidemmäksi aikaa oli tarkoitus jättää, taisi olla joku aiempi vastaus ja vastasin siihen. Yksi yö on ihan peanuts. Pari viikkoakin pärjäisivät. Monet tuon ikäiset kun asuvat jo asuntoloissa koulussa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä