Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoululainen pelkää verikokeen ottamista, mutta pakko olisi mennä. Vinkkejä?

Vierailija
16.01.2020 |

Tyttöä pelottaa ja ahdistaa ajatuskin verikokeista. En ole varma, mikä siinä pelottaa. Kuulemma sama, kun että pelkää hämähäkkejä. Pelkää vaan hysteerisesti, oli syytä tai ei.

Voi olla, ettei hänen mieltään saa muutettua, mutta miten itse tilanteessa voisi asioita helpottaa, että vastentahtoisen teinin saisi pysymään paikallaan ja suostumaan hommaan? En tiedä itse muuta kuin Emla-voiteen, mutta kuulemma se ei ole riittävä lievennys, jotta hän suostuisi.

Hankala tilanne, koska ei tyttö huvikseen pelkää, mutta kyllä ne verikokeet pitäisi ottaa.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emla ei auta hevon peetäkään. Ainakaan minulla. Makuuasento ja näytteenoton jälkeen muutaman minuutin huilailu estää tehokkaasti oksentamiset ja pyörtymiset. Paniikkikohtauksen taas estää se, että näyte otetaan "yllätyksenä". Eli ei siis pitkää aikaa odotushuoneessa kauhusta jäykkänä vaan parasta olisi, jos näyte otetaan heti. Varttikin riittää paniikkikohtauksen saamiseen ja sen jälkeen lapsi pelkää odotushuoneitakin ja saa aina kohtauksen. Kokemusta on.

Riippuu mikä on ongelma. Jos pelkää kipua, niin voi auttaa. Jos taas ongelma on pahoinvointi ja pyörtyminen, niin ei auta.

Itse pelkäsin myös verikokeita teininä (ja neuloja ylipäänsä, en esimerkiksi uskaltanut mennä HPV-rokotteeseen, ja kyllä kaduttaa) nimenomaan kivun takia. Puudutus todellakin auttaa, pystyn katsomaan kättä kun sitä pistetään kun se on puudutettu, ja mielellään katsonkin niin tiedän mitä tapahtuu. Pahoinvointia ei tule lainkaan.

Ilman puudutusta taas saan pakonomaisen kouristuskohtauksen, koska tiedän että se tulee sattumaan niin paljon, ja saan kivusta vaistomaisen reaktion vetää käsi pois. Muuten en edes ole lainkaan kipuherkkä, olen aina toipunut helposti kaikista kolhuista ja iskuista mitä esim. urheillessa tulee, jotka periaatteessa ovat sattuneet paljon enemmän, jotenkin vaan se kun sattuu, ja kehon vaistomainen reaktio on taistella vastaan (siis vetää käsi pois) ja sitä nimenomaan ei saa tehdä on vaikeaa minulle. Puudutus auttaa tähän ongelmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan