Tarvitaanko Ruotsissa tai Norjassa suomalaisia lähihoitajia?
Vai onko pulaa vain sairaanhoitajista? Ruotsia puhun hyvin.
Kommentit (13)
Sairaanhoitajista kova kysyntä, lähäreillä ei oikein siellä tee mitään.
Pois, pois kaikki ahneet hoitajat tyttöset loisimasta meidän rahoilla!
Siellä tarvitaan hoitotyön osaamista! Eipä auta sun ruotsin taito siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain pyllyn pyyhkimis hommaa on varmaan tarjolla sielläkin
Hmm, itse olen lähihoitaja ja oon mm. tänään ollut vastuussa työpaikkamme lääkejaosta, pistänyt lihaksiin ja ihon alle pistettävät lääkkeet, seurannut potilaiden vitaalielintoimintoja, aloittanut nestehoidon ja avustanut lääkäriä toimenpiteissä.
Eli ei pelkästään pyyhitä pyllyjä. :)
Eiköhän niillä ole omasta takaakin laiskoja kahvinryystäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itse olen lähihoitaja ja oon mm. tänään ollut vastuussa työpaikkamme lääkejaosta, pistänyt lihaksiin ja ihon alle pistettävät lääkkeet, seurannut potilaiden vitaalielintoimintoja, aloittanut nestehoidon ja avustanut lääkäriä toimenpiteissä.
Eli ei pelkästään pyyhitä pyllyjä. :)
Hei kiitos!! Missä maassa olet? Minkälainen palkka? Onko kielitaito riittävä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajista kova kysyntä, lähäreillä ei oikein siellä tee mitään.
Et taida tietää että Ruotsissa on monta paikkaa sairaaloissa/ terveyskeskuksissa ja muissa hoitolaitoksissa nimenomaan myös lähäreille. Undersköterska vastaa lähihoitajaa. Tiedän tämän koska olen useamman vuoden tehnyt töitä Ruotsissa, sairaanhoitajana kylläkin mutta töitä löytyy myös lähihoitajille.
Ihanan asiallisia ja asiantuntevia vastauksia täällä taasen.
8, kiitos vastauksesta myös sinulle! Onko lähihoitajan toimenkuva samanlainen Ruotsissa kuin Suomessakin? Entä jos haluaa opiskella sairaanhoitajaksi, onko samanlainen hakusysteemi kuin täällä?
Ap
Kalastajan Vaimo-blogissa oli just juttu hoitoalan työpaikoista Norjassa ja taisi olla yhreystiedotkin kiinnostuneille, käypä kurkkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei pelkästään pyyhitä pyllyjä. :)Hei kiitos!! Missä maassa olet? Minkälainen palkka? Onko kielitaito riittävä?
Ap
Mä oon töissä ihan täällä suomessa toistaiseksi.
Olen myös ajatellut hakeutua Norjaan tai Ruotsiin töihin kun siellä hoitajia arvostetaan.
Mä saan palkkaa bruttona 2150e, jos paljon lisiä niin voi bruttopalkka nousta sinne 2500e. Käteen jää n. 1800e/kk.
Suomalainen työvoima on edelleen erittäin haluttua Ruotsissa, esim. ammattikuljettajat (auttavasti ruotsia puhuvat) työllistyvät hyvin. Ja ihan googlaamalla "lediga jobb undersköterska" löytyy hoitoalan paikkoja runsaasti. Palkka on taatusti parempi kuin Suomessa, mutta esim. Tukholmassa ja Göteborgissa asumisen järjestäminen on haastavaa ja kalliimpaa kuin Suomessa. Viime aikoina on ollut myös jonkinverran kohua sairaanhoidon tasosta ja toteutuksesta - esim. Tukholman Södersjukhuset toimii ainakin henkilökunnan mukaan ihan riskirajoilla. Ja toimitetaanhan Tukholman seudulta mm. riskisynnyttäjiä TYKS:iin, kun omat resurssit eivät anna myöden hoitaa synnytyksiä kunnolla. Mutta silti, jos yhtään kiinnostaa, niin itse olisin valmis lähtemään ihan jo kokemuksen vuoksi.