Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidontusta kysymys!

Vierailija
14.01.2020 |

Ajattelin että täällä vois olla ihmisiä, joilla paljon kokemusta kotidointuesta ja muista lapsiperheen eduista.
Eli meillä on tilanne se, että olen nyt äitiyslomalla, joka loppuu alkusyksyllä. Vanhin menee eskariin, ja kotihoidossa olisi siis äitiysloman jälkeen vauva(täyttää 1 vuotta), 3-vuotias tyttö ja poika, joka täyttää kesällä 5 vuotta. Minulla olisi tarkoitus ainakin ensi talvi olla vielä lasten kanssa kotona. Vamhemmat lapset ovat nyt olleet kaupungin kerhotoiminnassa 2krt/vko. Mutta ajattelin että tulevalle viskarille voisi syksyllä olla parempi varhaiskasvatusryhmä aamupäivällä, joka olisi 10h/vko. Kerho kun on iltapäivällä, ja kuskaaminen menisi juuri eskarin kotiintulon kanssa ikävästi päällekäin.
Eli siis kysymys kuuluu, että miten kotihoidontuki määräytyisi vanhempainvapaan jälkeen, jos yksi lapsista olisi virikehoidossa 10h viikossa. Nuorimmasta lienee tulisi kotihoidontuki normaalisti, mutta saako viskarista mitään korotusta, vaikka pääsääntöisesti olisikin kotihoidossa. Eli menettääkö kotihoidontuen kokonaan tämän lapsen osalta, vaikka olisikin hoidossa "vain" 10h viikossa.
Uskon että hoidosta ei ainakaan erillistä hoitomaksua menisi, koska minun ollessa kotihoidontuella, vanhempien yhteiset tulot jää aika pieneksi.

Eihän se kyllä montaa kymppiä muutenkaan se korotus ole yli 3-vuotiaasta, mutta täytyy vähn kartottaa että mikä olisi paras ratkaisu lasten ja kokonperheen kannalta.
Kerhotoiminta ei ole vaikuttanut kotihoidontukeen, vaan siitä on ollut erillinnen tuloista riippumaton kiinteä maksu.

Onko kellään kokemusta samankaltaisista tilanteista?? Kelan sivuja olen plärännyt ja koittanut laskeskella miten nämä menee, mutta en nyt ihan ole ottanut selkoa miten tämä menee :D

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti menetät, tuohon voi hakea poikkeuslupaa, ainakaan omalla kohdalla ei myönnetty.

Vierailija
2/3 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen yhden lapsen osan korotuksesta menetät. Saat nuorimmasta alle 3-vuotiaasta kodinhoidontuen ja toisesta yli 3-vuotiaasta korotuksen, mikäli siis toinen yli 3-vuotias ei olisi missään kunnallisessa hoidossa.

Sehän on vähän jopa surullista, että sinun tilanteessa taluodellisesti järkevin ratkaisu olisi laittaa 5-vuotias täyspäiväiseen hoitoon. Sen sama 60 e kotihoidontuesta menetät, oli lapsi sitten hoidossa 10h viikossa tai maksimimäärän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti menetät, tuohon voi hakea poikkeuslupaa, ainakaan omalla kohdalla ei myönnetty.

Kiitos vastauksesta! Mikähän tämä poikkeuslupa mahtaa olla ja mitkä siinä on perusteet?

Haetaan varmaan samalla kun haetaan kotihoidontukea?