Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa. Onko minun asia kertoa nuorelle sukulaiselle totuus hänen perheestään?

Vierailija
14.01.2020 |

Kyseessä pian täysi-ikäinen viisas ja ajattelevainen nuori, jonka kanssa olen ollut läheinen ihan hänen lapsuudestaan asti, vaikken olekkaan hänen kummi tms.

Häneltä on salattu paljon erikoisia asioista perheestään, mutta nyt jo monta vuotta hän on ihmetellyt tiettyjä asioita. Nyt kysyi minulta luottamuksella, että tiedänkö jotain.

En haluaisi valehdella, koska hän on aina luottanut minuun ja muutenkaan en hyväksy sitä, että hänet on pidetty pimennossa.

Mutta, onko se minun asiani kertoa vai mitä sanon hänelle?

Kyseessä siis sellaisia, että hänelle on valehdeltu perheensä/lähisukunsa ihmisistä ja hänellä on sen takia todella väärä käsitys monista asioista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu voisi olla kertoa noille sukulaisille, että tuo nuori on päässyt valheen jäljille, ja sanoa, että jos he eivät itse kerro totuutta, sinä kerrot. Näin tarjoaisit heille mahdollisuuden kertoa itse, koska ihanteellisinta olisi tietysti kuulla totuus heiltä itseltään, mutta valehdella ei tarvitsisi, nuori ansaitsee totuuden.

Vierailija
2/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoren vanhemmat eivät ole kertoneet kyseisiä asioita luottamuksellisesti vain sinulle, voit kertoa ne nuorelle itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että keskustelee vanhempiensa kanssa suoraan. Jos tästä ei ole apua, keskustele sinä niiden vanhempien kanssa, ja tee selväksi, että jos he eivät puhu lapselleen, niin sinä kerrot kaiken, koska hän ilmiselvästi luottaa sinuun.

Vierailija
4/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit ainakin sanoa, että tiedät merkittäviä asioita, joita hän ei tiedä, mutta et katso voivasi kertoa niitä, vaan pyydät perhettä itse puhumaan niistä. Näin et valehtele etkä petä nuoren luottamusta, mutta toisaalta sinun ei tarvitse myöskään suoraan kertoa asioita, jos katsot, että ne kertomalla petät jonkun toisen luottamuksen.

Vierailija
5/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilyttää nuo totuudet, onko ne jotain juoruja vai ihan faktoja? Ja miten muka tiedät niistä paremmin kuin asianosaiset? Lähtökohtaisesti toisen perheen asiat eivät kuulu sinulle, koska voi olla ettet oikeasti tiedäkään niistä faktoja. Juorujen levittäminen ja perheen välien sotkeminen on silkkaa pahantahtoisuutta, jos kyseessä on vaikka jotain sukuriitoja.

Vierailija
6/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä tiedät totuuden nuoren perheestä ja vielä lähisukulaisistakin? 

Vierailija
7/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilyttää nuo totuudet, onko ne jotain juoruja vai ihan faktoja? Ja miten muka tiedät niistä paremmin kuin asianosaiset? Lähtökohtaisesti toisen perheen asiat eivät kuulu sinulle, koska voi olla ettet oikeasti tiedäkään niistä faktoja. Juorujen levittäminen ja perheen välien sotkeminen on silkkaa pahantahtoisuutta, jos kyseessä on vaikka jotain sukuriitoja.

Missä ap sanoi, että tietää asiat paremmin kuin lähisuku? Jos on vaikkapa vanhempien läheinen kaveri, joka tuntenut vanhemmat / vanhemman nuoresta asti, voi hyvinkin tietää asioita, joita lapselle ei ole kerrottu. Osaan itse samaistua tähän, koska oma äitini ei ole kertonut moniakaan asioita omasta lähisuvustamme, vaan olen itse jossain vaiheessa päätetellyt niitä itse (esim. että se, jota papakseni kutsuttiin olikin äitini isäpuoli).

Vierailija
8/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen osaa varmasti itse hakea viranomaisilta tiedot halutessaan, jos kyseessä on vaikka adoptio tai eri isä kuin hän luulee. Jokaisella on oikeus omiin tietoihinsa, mutta taas toisten asiat eivät kuulu tälle sukulaistytöllekään, jos nämä sukulaiset eivät itse halua kertoa. 

Vierailija
9/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asiasi. Nuoren tulee kuulla nämä "totuudet" omilta vanhemmiltaan ja omaisiltaan. Ei sinulta! Turhaa hämmennät soppaa, joka ei kuulu hoiddettavaksi, älä edes vihjaile mitään. Ole edelleen tukena ja kannustuksena nuorelle, mutta jätä perhettä koskevat asiat heille itselleen.

Vierailija
10/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran teit tämän aloituksen, olisi kohteliasta vastata kommentteihin. Kysyn samaa kuin edellinen, mistä sinä tiedät totuuden perheestä? Se voi olla vain sinun totuus sivustakatsojana.

Vierailija
11/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ap sanoi, että tietää asiat paremmin kuin lähisuku? Jos on vaikkapa vanhempien läheinen kaveri, joka tuntenut vanhemmat / vanhemman nuoresta asti, voi hyvinkin tietää asioita, joita lapselle ei ole kerrottu. Osaan itse samaistua tähän, koska oma äitini ei ole kertonut moniakaan asioita omasta lähisuvustamme, vaan olen itse jossain vaiheessa päätetellyt niitä itse (esim. että se, jota papakseni kutsuttiin olikin äitini isäpuoli).

Kirkon kirjoista olisit voinut selvittää tuon. 

Ystäville kerrotut asiat eivät välttämättä ole lainkaan totta ja tuollaisten muiden yksityisasioiden levittely suvun nuorille on aivan asiatonta.

Vierailija
12/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon kirjoista olisit voinut selvittää tuon. 

Ystäville kerrotut asiat eivät välttämättä ole lainkaan totta ja tuollaisten muiden yksityisasioiden levittely suvun nuorille on aivan asiatonta.

Joo olisin, jos olisi ollut tarve. Ei ollut. Asia selvisi minulle ihan päättelemällä jo ennen teini-ikää, jolloin ei varmasti edes olisi tullut mieleen mennä tutkimaan mitään kirkonkirjoja naapurikaupungista. 

Mutta tämähän oli ohi varsinaisen aiheen, lähinnä vain esimerkkinä, että kyllä perheissä voi olla salaisuuksia, joita lapsille ei kerrota, mutta jotka sukulaiset tai vanhempien kaverit saattavat tietää.

Vierailija
13/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa sanottiin, että kertoo totuuden. Jos joku sinun tuttavasi sanoisi kertovansa sinusta ja perheestäsi totuuden, niin eikö yhtään epäilyttäisi? Vastasin kommenttiin siksi, että minusta on levitelty tietoa, muka totuuksia, joissa ei ole mitään perää. Koko sanamuoto "totuus jostain perheestä" on todella epäilyttävä.

Vierailija
14/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap vaitiolovelvollinen? Ellet, vastaus on siinä. Mutta erota juoru faktoista.

Vierailija
15/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on totuus? Se on fakta, joka voidaan laskemalla, kuvilla tai asiakirjoilla todistaa.

Esim. sukuselvitys on totuus. Sen saa kirkkoherranvirastosta tai väestörekisteristä.

Vierailija
16/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut sanontaa "Ampukaa sanansattaja!"? Kertomaalla oman totuutesi, tuhoat hyvät välisi tuohon nuoreen ja läheisiin. Sinut leimataan riidankylväjäksi, joka ei osaa pitää turpaansa kiinni. Mieti nyt vielä!

Vierailija
17/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä ap? Oletko niin läheinen nuoren perheen kanssa, että voit tietää totuuden perheen sisäisistä asioista?

Vierailija
18/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin. Sitä tuskin kukaan muu tekee.

Vierailija
20/21 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up