Jos nyt menisit työnantajallesi ja ilmoittaisit, että irtisanoutuisit, mitä tapahtuisi? Menisikö työpaikalla kaikki sekaisin? Löytyisikö työntekijä tilallesi?
Minä ajattelin irtisanoutua ja jäädä kotiäidiksi. En vain yksinkertaisesti jaksa työelämää omalla alallani. Mies tienaa kolmen keskivertosuomalaisen verran, joten meillä on varaa tähän ratkaisuun.
Minut on helppo korvata, joten en kanna tästä huonoa omaatuntoa.
Kommentit (44)
Meillä yksikään työntekijä ei ole korvaamaton, mutta monista halutaan pitää kiinni, ja uskon olevani yksi niistä joita ei tällä hetkellä missään nimessä haluttaisi päästää pois. Työhöni kuuluu muuan erityistehtävä jossa ollaan jo valmiiksi tiukilla henkilöstön suhteen ja ollaan rekrytoimassa lisää. Lisäksi minulla on kattavin käsitys koneista joita käytämme. Muutkin osaavat päivittäisen käytön, mutta minä olen pääkäyttäjä ja ongelmatilanteissa käännytään aina minun puoleeni.
En tahallani pihtaa tietoa koneen käytöstä, vaan olen kaiken eteen tulevan aina näyttänyt muillekin, mutta kyse on sellaisesta kokemuksen selkärankaan iskostamasta tiedosta joka on vaikea oppia muutoin kuin tekemällä, ja sitä on niin paljon että jos sen kaiken kirjoittaisi ylös siitä tulisi vain kopio käyttöohjeesta joka meillä on jo kaikkien luettavissa.
Haaveilen että joskus kun asuntolainat on maksettu voisin jättäytyä vähemmälle työajalle, mutta nykyisen kaltaisessa tilanteessa en ehkä raaskisi jättää työkavereita jamaan.
Lähtiessäni opiskelemaan ja irtisanouduttuani paskaduunista pulju piti sulkea. Mun aikana myyntiluvut moninkertaistuivat. Lähdettyäni alamäki alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Lähtiessäni opiskelemaan ja irtisanouduttuani paskaduunista pulju piti sulkea. Mun aikana myyntiluvut moninkertaistuivat. Lähdettyäni alamäki alkoi.
En ole mitenkään korvaamaton, mutta ketään muuta ei vain kiinnostanut tehdä töitään kunnolla.
Kun minä pidän kesäloman, firman pitää laittaa kiinni.
Tosin ne neljä muutakin duunaria on silloin kesälomalla...😁ja pomot myös.
Edellisessä yrityksessä, kun ilmoitin irtisanoutumisestani, palkka nostettiin seuraavaan palkkaryhmään. Jäin yritykseen töihin vielä vähäksi aikaa.
Olin kuukauden verran töissä ja taas tuli mitta täyteen ja ilmoitin irtisanoutumisestani. Ehdotettiin muuta työtä samasta yrityksestä ja muutenkin kinuttiin vastaan. Lähdin pois silti.
Meillä porukkaa irtisanoutuu ihan jatkuvalla syötöllä ja uusia tulee samaan tahtiin. Kun joku lopettaa (useimmiten 6kk koejalla ilman irtisanomisaikaa), niin hänen nimensä vain maalataan piiloon korjauslakalla työvuorolistoista ja sitten taloon jäävät katsovat, kuka lopetti ja samaan aikaan miettivät pystyvätkö tekemään jonkin tyhjäksi jääneistä vuoroista ylitöinä. Onhan se rasittavaa kun ihmisiä tulee ja menee. Itse en vaivaudu uusien nimiä edes opettelemaan. Kun joku näyttää olleen meillä jo vähän pidempään (=muutaman kuukauden), sitten vasta alan selvittelemään mikä hänen nimensä on.
Meidän työt on sellaisia ettei haittaa mitään jos ne jää tekemättä. Ne työt ei kasaannu, jokainen päivä on uusi. Joka päivä jää jotain tekemättä kun ihmisiä ei vaan ole tarpeeksi ja sairastelut siihen päälle.
Pari hysteerikkomammaa olisi aivan kauhuissaan ja poissa tolaltaan, mutta ei loppupeleissä sota yhtä miestä kaipaa eikä kukaan ole korvaamaton.
Läksin menemään tarpeeksi saatuani. Ei mennyt kuin kuukausi ja oltiin pyytämässä takaisin. Ei ollutkaan innokasta osaajajonoa oven takana kuten sain kuulla, jos jostain epäkohdasta mainitsin.
En palaa. Teen töitä freelancerina ja tämä on oikeasti kivaa, vaikka tulotaso on tippunut ainakin väliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä pidän kesäloman, firman pitää laittaa kiinni.
Tosin ne neljä muutakin duunaria on silloin kesälomalla...😁ja pomot myös.
Meillä taas on talvella ihan hiljaista, mutta kun mä meen keväällä töihin, koko firma alkaa pyöriä täysillä. Tosin sinne tulee silloin ne muutama sata muutakin :D Pomot on talvellakin töissä.
En ole korvaamaton. En usko, että kauheasti jäätäisiin perään itkemään, ehkä pari mukavaa kollegaa kaipaisivat. Tulisi kyllä pienimuotoinen "paniikki", kuka tekisi työvuoroni, koska lomaa rästissä niin paljon, että jäisin varmaan saman tien pois ja hoitajia ei ole tarjolla.
No meiltä on moni "korvaamaton" avainhenkilö tässä vuosien saatossa lähtenyt ja ihan hyvin ollaan pärjätty. En usko, että itse olisin sen kummoisempi.
Meillä minun lähtöni tarkoittaisi sitä, että haluan avioeron. Joten kyllä se jotain hässäkkää aiheuttaisi koko perheelle.
Pomolla tulisi korkeintaan v-tutus, kun joutuu hakea jonkun toisen orjan tilalleni, joka suostuu tekemään yhtä kuppaisissa olosuhteissa hommia.
Näin työnantajana sanon, että äkillinen irtisanoutuminen aiheuttaa hieman haasteita. Ei sen enempää.
Tuskinpa aiheuttaisi suurempaa hässäkkää. Portin takana on kyllä tulijoita. Vaikka toisaalta, valkkaaminen voi olla haastavaa. Se ei taas ole minun ongelmani.
Tiedän, etten ole korvaamaton
ja muutkin osaavat tehdä työni, mutta jos nyt irtisanoutuisin, menisi homma ihan reisille ja sekaisin...
Ja tämä ei johdu työnkuvastani vaan paikasta, missä työskentelen. Sinne kun vaan ei ketä tahansa oteta noin vaan ja selvitykset voi kestää useita viikkoja. Joten kahden viikon irtisanomisaika on firman kannalta riittämätön.
Kukaan ei ole korvaamaton.
Toisin sanoen: hautausmaat ovat korvaamattomia täynnä...
Eiköhän ne jonkun löydä, heippa ja soitellaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa eläkkeesi? Mitä jos eroatte tai miehesi kuolee?
Nämä asiat ovat luonnollisesti jo hoidossa ja mietitty etukäteen.
ap
Miten olette hoitaneet nämä?
Pääosin sijoituksilla ja säästöillä. Voisin olla tekemättä töitä lopun ikäni, vaikka mies kuolisi/häipyisi, enkä saisi mitään elatustukea tai leskeneläkettä.
ap
Voi kun irtisanoutuisit saman tien, jotta töihin pääsisi joku, joka sitä oikeasti tarvitsee.
Irtisanouduin marraskuun lopulla ja vaikka korvaamaton en olekaan, kyllä silti huomasi, että pieni paniikki iski pomoille. Olin kyseisessä paikassa yksi niistä harvoista, joka vielä kaiken paskan keskellä halusi ja yritti tehdä työnsä kunnolla. Iso osa porukasta siellä on jo niin lannistunutta, etteivät enää jaksa välittää, tuleeko työ tehtyä kunnolla vai ei.
Uusi työntekijä on edelleen haussa, mutta tiukkaa tekee löytää tekijöitä, koska ko. firmalla on todella huono maine (ja ihan syystä) sekä tässä että lähikaupungeissa.