Auto-onnettomuus riski. Näin talvikeleillä. Kamala jännitys päällä kun tiet liukkaita et miten saan turvallisesti tyttären haettua hoidosta
ja vietyä sinne. Muita autoilua jännittäviä äitejä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken oli alueuutissa kuvaa Itä-Suomen teistä. Peilikirkas jää, ei hiekkaa, tien kaltevuudet "mitä sattuu".
Itse ajan paljon, niin pienillä teillä kuin Helsingin keskustassa ja tv kuvan perusteella tien kunto oli sitä luokkaa, et saattaisi jäädä ajamatta, ilman pakkoa.No mikä siinä pelottaa? Ei se ole jäätä kummempaa.
Se jää on liukasta, ja kun se on siellä tyypillisellä itäsuomalaisella tiellä, se on vinossa johonkin suuntaan. Jos se jää on niin liukas kuin luistinrata ja niin vinossa, että jopa pysähdyksissä oleva auto luisuu ojaan kylki edellä, on siinä sinullakin tekeminen, että pysyt tiellä, edes jalkamiehenä, saati autolla.
Tuo on totta, mutta on se nyt typerää asua jossain missä on täysin olosuhteiden armoilla. Voi hankkia kunnon nastarenkaat, valittaa tien kunnosta tienpitäjälle, opetella selviytymään.
Tai uhriutua vauva.fissä
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sääntö autoilussa. Jos pelottaa pysy poissa liikenteestä. Soita taksi tai mene bussilla.
Hah tää on syyskuussa 15 täyttänyt mopojonne. Äiti ja iskä on nyt laittanut mopon autotalliin, että liukkailla ei ajella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sääntö autoilussa. Jos pelottaa pysy poissa liikenteestä. Soita taksi tai mene bussilla.
Täh? Mitä se pelko mitään haittaa, kuin omaa oloa? Ehdota nyt vielä helikopterikyytiä noiden realististen vaihtoehtojen jatkeeksi.
Juu kun se olisikin vain omaa oloa mutta kun se valitettavasti näkyy niille kanssa autoilijoille. Hyvä normaali talvikeli ja ajetaan 100 alueela 6-70 km/h keskellä tietä jarrutetaan kun tulee autoja vastaan ei muisteta peloissaan näyttää vilkkua kun ollaan kääntymässä. Ja aiheutetaan tolla toiminnalla älyttömästi vaaratilanteita. Eli jos pelottaa pysy kotona
6-70, mitä vttua XDDDD Enpä ole nähnyt kenenkään ajavan 6 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ajokortti nyt kolmatta kuukautta, enkä kyllä pelkää. Pientä epävarmuutta tietty on, kuten varmaan kenellä tahansa autoilun alkuvaiheessa.
Kaksi kuukautta kortin saatua olen nyt ajanut liki päivittäin.Lämpimästä talvesta olen kyllä hyvilläni, ettei tarvitse pääkallokeleissä ajamista harjoitella.
Epävarmuus on hyvä tossa kohtaa. Älä tuudittaudu omaan Ajotaitoosi Liian pian, yritä muistaa että nopeasti saattaa tapahtua. Etenkin kokemattomalle!
Liiallinen itsevarmuus on pahasta, voit googlata nuorten kuskien onnettomuudet.
Rauhassa vaan, välillä saa jopa pelottaa! (Paitsi kortin vasta saaneita ei jostain syystä pelota, eikä ammattiin vasta valmistuneita, vaikka syytä olisi. Kokemuksen myötä oppii varomaan tiettyjä asioita)
Totta kai on epävarmuutta ja juuri siksi onkin kun tiedän, etten mitenkään vielä tällä ajokokemuksella voi olla loistava kuski.
Mutta en kuitenkaan pelkää. Autokoulussa pelkäsin ja helkkaristi jo 60km/h vauhdissa, hartiat jäykkänä ja leuat kipeinä, kun jännitin koko vartalolla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ehkä pelkosi haja-asutusalueen hoitamattomilla teillä, mutta jos kyse tyyliin kehä kolmosesta, niin en ymmärrä. Suomessa on talvi.
Talvi yllätti minut,autoilijan.
Liukkaalla kelillä auton ratissa liika jännittäminen ja ylivaroivaisuus voi olla todella vaarallista. Niitä paniikkijännityksessä ajavia näkee jonkun verran, että heti kun huomaa pikkuluisun niin jarrut paniikissa pohjaan ja käännetään rattia liikaa ja hui apua kun on liukasta apuaaaa tää auto lähtee käsistä... ja oho, sitten ollaankin penkassa tai vanteet solmussa katukiveyksellä. Tai pahimmassa tapauksessa vastaantulijoiden kaistalla jonkun keulassa. En tarkoita, että pitäisi ajaa kuin kesäkeleillä, ei tietenkään. Vaan ennakoi, muista että on liukasta, tiedä (ota selvää) autosi renkaiden kunto ja opettele autosi käyttäytyminen liukkaalla ja muutenkin opettele tuntemaan autosi. Onko luistonestoa, ajonvakautusta, kokeile jossain vaarattomalla alueella mitä ne tekevät äkkitilanteissa. Onko etu vai taka vai neliveto, automaatti vai manuaali. Kokeile ja opettele. Ja tärkeimpänä, ENNAKOI. Eli et aja toisen puskurissa kiinni, et selaa fecabookia ajaessa, jarruta liukkaalla kevyesti mutta hyvissä ajoin, käytä vilkkua, älä tee äkkinäisiä liikkeitä äläkä aja jännityksestä jäykkänä ylireagoiden joka asiaan. Rauhassa ja ilman kiirettä.
Hah tää on syyskuussa 15 täyttänyt mopojonne. Äiti ja iskä on nyt laittanut mopon autotalliin, että liukkailla ei ajella![/quote]
Olen varmasti ajanu autoa kun sinä olet vielä taputellu paskaa lattialla että älä ala huutelee.
Täällä on oikeasti helppo pilkata toisia, mutta veikkaan ettei monikaan uskaltaisi kunnolla ajaa näitä tietä mitä minunkin pitää joka päivä ajaa. Nämä pikkutiet ovat ihan jäässä ja ei yhtään hiekkaa. Lisäksi tien kunto ja muutenkin huono jo kesäisinkin ja asfaltti niin huono kun vaan voi olla. Tie lähes ajokelvoton varsinkin liukkaalla ja todella mutkikas. Meillä on jo omakin kuja niin jäässä sekä iso mäki heti pihasta lähdettäessä, ettei ilman omaa hiekoittamista pääsisi ajamaan ylös. Minulla on eräs paljon ajava ( esim rekkoja) tuttu sanonut, että tämä talvena oikeasti pahin keli koskaan ja tiet vaarallisen liukkaita. Jokaisen on helppo arvostella muita, mutta uskon kyllä ettei aina olisi niin helppoa. Hiljaa voi toki ajaa ja täytyykin, mutta ei se silti poista sitä, että todella liukkaat tiet. Asun siis maaseudulla missä ja monesti keskustan tiet huonoja ja sitten kun itse asun vielä syrjässä niin vaikeaa on. Tosin oma valinta tietysti asua täällä.
Olen mies. Minua ei liukkailla jännitä. Jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Tampereelta pohjoiseen voi ollakin, mutta siitä etelään terminen talvi ei ole vielä 14.1.2020 edes alkanut. Tiet on sulat ja lämmintä 2-7 astetta.
Pidän huolestuttavana, että päivästä toiseen pelkäät autolla ajoa. Sun pitää ajaa enemmän tai muuttaa kaupunkiin. Elämä on valintoja.