Työnhaku IT-alalla. Onko muka näin hankalaa?
Puheluja ei oteta vastaan ja soittopyyntöihin jätetään vastaamatta. Epämääräisiä "konsultti"firmoja jotka ei talouslukujen perusteella taatusti työllistä yhtään ketään. Toimimattomia (kyllä, TOIMIMATTOMIA) kotisivuja. Huonosti laaditut työpaikkailmoitukset ovat tämän rinnalla pieni ongelma.
Tekisi mieli suunnata katse Ruotsiin ja Ahvenanmaalle. Mikä meno siellä mahtaa olla?
Kommentit (40)
Puheluja? Käyttääkö niitä vielä joku? Itse olen vaan laittanut nettihakemuksen firmaan jonne olen halunnut, CV mukaan ja olen saanut töitä.
Mutta totta sekin on että valtava työvoimapula on pääosin paskanpuhumista ja hypeä, niin että tekisi mieli oikein ihmisiä varoittaa koodariksi kouluttautumisesta, vaikka sitä hypetetään. Tosiasiassa tässä maassa on vaikka kuinka paljon osaavia it-ihmisiä työttöminä, eikä todellakaan ole helppo saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tulee mieleen se yksi paikkakunnan yritys joka ihan paikallislehdessä sanoi että niillä on valtava työvoimapula mutta kun katsoin niin yhtään työpaikkaa ei ollut auki :D
Joo voi olla pelkkää markkinointihöpötystä, yrittävät luoda kuvaa että heillä menee tosi lujaa.
Tai sitten paikka on niitä firmoja, jotka eivät juuri koskaan suoranaisesit hae ketään, mutta jos nyt sopiva tyyppi itse hakee niin ovat valmiita ottamaan. Aika paljon alalla on epäluuloa ilmoituksilla hakemista kohtaan, usein ensin yritetään suhteet eli saada nykyinen henkilöstö ilmiantamaan tyyppejä jotka voisi olla hyviä työntekijöitä firmaan.
Koodariksi ei tosiaan ole helppo päästä. Alalla on ylitarjontaa junioreista ja keskitason devaajista. Vain huipuilla on kysyntää ja huipuksi pääsee vain paiskimalla monta vuotta töitä sekä olemalla lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Puheluja? Käyttääkö niitä vielä joku? Itse olen vaan laittanut nettihakemuksen firmaan jonne olen halunnut, CV mukaan ja olen saanut töitä.
Mutta totta sekin on että valtava työvoimapula on pääosin paskanpuhumista ja hypeä, niin että tekisi mieli oikein ihmisiä varoittaa koodariksi kouluttautumisesta, vaikka sitä hypetetään. Tosiasiassa tässä maassa on vaikka kuinka paljon osaavia it-ihmisiä työttöminä, eikä todellakaan ole helppo saada töitä.
Äläs nyt. Kouluttaahan Hive koodareita, mitä, satoja koodareita vuodessa.
Ei mitään puheluita, ei ole tätä päivää.
Mies koodari ja monesti ekana haastattelu ja sitten vielä toinen haastattelu ja mukana projektipäälliköt. Vielä voi olla tekniset testit ja psykologin testit.
Aivan älytöntä.
On kyllä töissä mutta työnhaku vie kyllä aikaa kun mikään kerta haastattelu ei riitä.
Vähimmillään on ollut kaksi haastattelua joista se toinen keskittyy teknisyyteen.
Myös toiset yritykset hyvin vaativia ja välttämättä ei valita ketään hakijoista kun kukaan ei ole tarpeeksi hyvä ja taas uusi haku.
Työnantajan markkinat ja kaikille ei taatusti löydy huippu koodareita. Keskinkertainen ei kelpaa.
Tuo on vielä pientä. Viimeksi oli enemmän sääntö kun poikkeus ettei yrityksen edustajia kiinnostanut hevonv....akaan ständin edessä seisovat ihmiset ja kaksi sanoi suoraan ettei ne tarvitse tällä hetkellä tai lähitulevaisuudessa työvoimaa. Miksi ne sitten esittäytyy tuollaisessa paikassa?
työtön gurukoodari kirjoitti:
Mahdotonta se on.
Hyvistä kyllä tapellaan.
Vierailija kirjoitti:
työtön gurukoodari kirjoitti:
Mahdotonta se on.
Hyvistä kyllä tapellaan.
Ahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä pientä. Viimeksi oli enemmän sääntö kun poikkeus ettei yrityksen edustajia kiinnostanut hevonv....akaan ständin edessä seisovat ihmiset ja kaksi sanoi suoraan ettei ne tarvitse tällä hetkellä tai lähitulevaisuudessa työvoimaa. Miksi ne sitten esittäytyy tuollaisessa paikassa?
Koska jos he kohtaa sen löydön niin silloin kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos he kohtaa sen löydön niin silloin kyllä kelpaa.
Ja sen "löydön" kohtaamisessa auttaa se kun ne seisoo pöydän takana juttelemassa toisille eikä kiinnitä huomiota vierailijoihin?
Ja jos pääset sisään niin uutena työntekijänä IT-firmassa saat yleensä ne kaikista kusisimmat hommat hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koodariksi ei tosiaan ole helppo päästä. Alalla on ylitarjontaa junioreista ja keskitason devaajista. Vain huipuilla on kysyntää ja huipuksi pääsee vain paiskimalla monta vuotta töitä sekä olemalla lahjakas.
Se IT-alan paljon väitetty koodaripula koskee todellisuudessa vain senioritason koodareita. Usein kun IT-alan työpaikkailmoituksia on selannut, niin melkein niissä kaikissa etsitään senioritason osaajaa. Junioripaikkoja on hyvin vähän, eikä keskitason työpaikkojen määrälläkään voi varsinaisesti hurrata.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos pääset sisään niin uutena työntekijänä IT-firmassa saat yleensä ne kaikista kusisimmat hommat hoidettavaksi.
Ja sitten ne maksaa, mitä, 3000+ euroa pas kahommien tekemisestä. Hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Eivät läheskään kaikissa hommissa varsinkaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella maksa edes sitä 3000 euroa. Vaan palkka alkaa selvästi kakkosella.
Jos et ole kokenut tekninen guru tai asiakasrajapinnassa runsaasti kokemusta hankkinut myyntitykkikonsultti, niin vaikea on päästä edes haastatteluun. Olen itse hakenut maaliskuusta lähtien paikkaa ja kokemusta on kuitenkin aika paljon, mutta tosi vaikealta näyttää. Saattaa olla että rupean harkitsemaan jotain ihan muita töitä pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Eivät läheskään kaikissa hommissa varsinkaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella maksa edes sitä 3000 euroa. Vaan palkka alkaa selvästi kakkosella.
Ne maksaa sen 3000 euroa oli firma missä päin maata tahansa :)
Keväällä tt-insinööriksi valmistuva pääsi töihin ekaan hakemaan yritykseen. Pienen yrityksen sivuilla komeilee jo titteli SW Engineer. Työ etänä, kerran kuussa tapaaminen. Vai puijaako joku jutussa ja oikeasti kyseessä on työharjoittelu tai lopputyö...
Vierailija kirjoitti:
Keväällä tt-insinööriksi valmistuva pääsi töihin ekaan hakemaan yritykseen. Pienen yrityksen sivuilla komeilee jo titteli SW Engineer. Työ etänä, kerran kuussa tapaaminen. Vai puijaako joku jutussa ja oikeasti kyseessä on työharjoittelu tai lopputyö...
Harkka se taitaa olla.
Ja sitten tulee mieleen se yksi paikkakunnan yritys joka ihan paikallislehdessä sanoi että niillä on valtava työvoimapula mutta kun katsoin niin yhtään työpaikkaa ei ollut auki :D