Lähihoitajan palkka on 12,05 €/h.
Palkkaluokka G18C, johon kuulun. Ei ikälisiä. Ei yövuoroja. Sunnuntaista tulee tuplapalkka, mutta ilta- ja lauantailisät on jotain ihan naurettavaa, olikohan 15% lisäys tuohon huimaan tuntipalkkaan.
Hoitajien isot liksat.. 😂 ruokakaupan myyjäkin saa parempaa palkkaa!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi siihen vaipanvaihtoon millään liksalla.
Mutta olet vauvapalstalla, äiti kenties?
On ihan eri asia vaihtaa pienen vauvan tai lapsen vaippa kuin aikuisen ihmisen.
T:Lähihoitaja jolla lapsi
AP, paljonko tienasit esim. viime kuussa lisineen? Entä edellisessä kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla tuotettujen palveluiden EI kuulu olla mitään kultakaivoksia työntekijöille, vaan kilpailutettuja palveluita mahdollisimman paljon veronmaksajien rahoja säästäen (pitäen laissa määrätyt laativaatimukset).
Jos rahaa haluat, valitse alasi paremmin, ihan peruselämää että yksityinen puoli joka oikeasti TUOTTAA sen rahan taloon on se missä palkat maksetaan. Muiden taskuista eläminen ei ole oikea tapa jos haluaa tienata.
Ei kuulukaan. Tätä ei vain naisäänestäjät ymmärrä kun hoitajien pitäisi heidän mielestään olla jotain venerated hoitajamaarioita joilla maksetaan kaikki syntymästä kuolemaan ja maailmanympärysmatkat päälle. Eihän minkään valtion taloutta pyöritetä siltä pohjalta, että tuottamattomaan työhön lapioidaan rahaa enemmän kuin mihinkään muuhun. Ei silti vain aukea ihmisille.
Mikä on tuottamaton työ? Ja mitä ihmeen väliä on rahalla?
Tuottamaton työ on työtä josta ei tule tuloa työtä tekevälle taholle, kuten julkiset verorahoilla tuotetut palvelut. Tuottava työ on palveluiden / tavaroiden myyntiä joka tuottaa omistajalleen (toivottavasti) voittoa ja maksaa näin työntekijöiden palkat. Mikäli ei maksa, ei yritys kovin kauaa pystyssä pysy.
Esimerkkinä omasta työstäni asiakas maksaa noin 20 000 € joka kuukausi, josta itse vaadin palkaksi 5000 €, ja työnantaja vetää välistä omat voittonsa ja valtio veronsa. Itse maksan esimerkiksi veroja jotain 1500 € / kk (en muista tarkalleen enkä haluakaan).
Tällä verorahalla maksetaan palveluja kuten lähihoitajien palkat.
Lähihoitajan työ on tuottamatonta työtä, johon vain menee rahaa (sairaalan varusteet, henkilöstökulut) ja josta ei löydy taustalta "asiakasta" joka maksaa palvelusta. Tähän ei voi mennä enempää rahaa kuin valtio saa verotettua.
Rahalla on sen verran väliä että jonkun pitää nämä kulut rahoittaa. Mutta noin muuten - tosiaan, mitä väliä on rahalla jos olet valinnut verorahoilla tuotetun ihmisiä auttavan ammatin?
Vakiintuneen kielenkäytön mukaan hoitajilla tarkoitetaan sairaanhoitajia, joilla palkka onkin sitten jo kaksi kertaa tuo sinun palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla tuotettujen palveluiden EI kuulu olla mitään kultakaivoksia työntekijöille, vaan kilpailutettuja palveluita mahdollisimman paljon veronmaksajien rahoja säästäen (pitäen laissa määrätyt laativaatimukset).
Jos rahaa haluat, valitse alasi paremmin, ihan peruselämää että yksityinen puoli joka oikeasti TUOTTAA sen rahan taloon on se missä palkat maksetaan. Muiden taskuista eläminen ei ole oikea tapa jos haluaa tienata.
Nurinkurista tässä on se, että Sote-alalla on huonompi palkka yksityisellä puolella! Eli me yksityisellä olevat tuotamme ne ketjujen voitot omasta selkänahastamme, kun saavat maksaa pienempää palkkaa.
Olen hoitajana yksityisellä puolella, ja päivätyössä, joten lisiä ei tule koskaan. Palkkani on bruttona 1987€. On siis turha vedota aina niihin lisiin, kun on valtavasti hoitajia, jotka niitä ei saa senttiäkään (ja jonkun ne päivätyötkin, kuten varhaiskasvatus, on hoidettava).
Palkka kuulosti sopivalta silloin, kun opiskelualaa valittiin. Lukiolainen, joka on elänyt pienellä opintotuella ja osa-aikatöillä, ilman opintolainaa, ja veroprosentin ollessa joku 4%, näkee sen parin tonnin palkan ihan riittävänä. Todellisuus iskee yleensä siinä vaiheessa, kun haluaa perheen, tai omistusasunnon, jolloin putoaa monien tukien ulkopuolelle.
Olen nyt kaksi vuotta eläkkeellä ollut lähihoitaja.Eläkkeeni on 2306 €/kk.
Eläkeikäni oli 61v10kk.
Aika pieni palkka. Tienasin siivoustyöstä täysin ilman koulutusta 11,40€/h. Eikä tarvinnut pelastaa henkiä.
Vaimo lähihoitajana Helsingin kaupungilla. Lähinnä aamua/iltaa, joskus öitä, myös viikonloppuja, pyhiä. Hieman myös ylimääräisiä vuoroja, ei paljoa. Vuosiansio noin 45000 e.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni palkka. Tienasin siivoustyöstä täysin ilman koulutusta 11,40€/h. Eikä tarvinnut pelastaa henkiä.
Lapseni on kesätöissä tiskarina ja jokapaikan höylänä ravintolassa ilman mitään koulutusta, palkka 12 €/t
Lähihoitajana TAYS vuosiansio n.48000€
HUS:lla saa 2333€ ilman mitään lisiä päivävuoroa tehden.
Liian korkea palkka kouluttamattomalle piialle. Tän takia inflaatio nousee, äly hoi!
Olen tutkija, tohtorin tutkinto eli väikkäri tehty. Palkka 2850 euroa. Olen fiksu ja sivistynyt, mutta silti palkka on amis- ja ammattikorkean tasoa. Lopettakaa hoitajat se kitinä!
Lähihoitajana n. 9 vuotta alalla olleena tuppaa palkkaa tulemaan vuodessa se n. 33-35k. Mukaan laskettuna siis ilta-, viikonloppu-, pyhä- ja yölisät.
Palkka ei siis kovin erikoinen ole, ottaen huomioon sen, että päivittäin kohtaan eritasoista väkivaltaa, eritteitä, uhkailua ja solvaamista. Ajoittain pitkiäkin aikoja sairaslomalla väkivallan seurauksena. Työssäni olen nähnyt/kokenut aivotärähdyksiä, murtuneita luita, haavoja, naarmuja ja venähdyksiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja et sitten ottanut palkkauksesta selvää ennen kouluttautumista?
Aika väsynyt argumentti. Hoitajilla on täysi oikeus vaatia itselleen palkankorotuksia; jotka on järjestelmällisesti jo vuosikausia vaan jätetty tekemättä, samalla kun työn määrää ja vastuuta on lisätty.
Minusta lähihoitajan palkka on häpeällisen pieni. Kyllä omien lasten hoitajat ja omien isovanhempien hoitajat ovat palkankorotuksensa ansainneet. Tärkeää ja vaativaa työtä.
Teillä on vuosilomia enemmän. Siskoni on lähäri ja kesälomia 6 viikkoa putkeen ja talviloma päälle. Autoetu ja lisät. Ei saa huonoa palkkaa.
On mahdollista jos teet kokoajan töitä ja pääosin yövuoroja. Sillä ei ole mitään tekemistä normaalin työnteon kanssa, jolla pitäisi pystyä elättämään itsensä ja perheensä. Luuletteko että kukaan jaksaa olla jatkuvasti töissä ilman burnoutia?
Täällä olevat muutamat kommentit kuvastavat sitä täydellistä tietämättömyyttä ja toisen työn arvostamattomuutta mikä monella on. Yksi virhe voi viedä pahimmassa tapauksessa joltakin hengen ja itse päätyt leivättömän pöydän ääreen. 2-2200 kk peruspalkalla ja ja 3 vuoden koulutuksella on huono vitsi. Sopii tulla itse kokeilee työtä ja katsoa selviääkö edes yhdestä päivästä.
Liian kallista. Viiden pennin m____nm____aja tekee halvemmalla
terveisin Kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että kun valtio vastaa terveydenhoidosta, niin liksat eivät voi hipoa pilviä? Se on tämän meidän hyvinvointijärjestelmän hinta. Palvelut ovat melko halpoja kuluttajille, mutta koska valtio valtio järjestää palvelun, niin liksatkaa eivät ole suuret, koska tulopuoli on niin pieni. Jenkkilässä palkat on ihan eri tasolla, mutta siellä kuluttajakin maksaa palveluistaan ihan eri hintaa.
Teidän täytyy nyt ymmärtää, että laajan julkisen terveydenhuollon maissa palkat on pienempiä kuin maissa, jossa terveysasema tai sairaala toimii, kuten mikä tahansa muu kapitalistinen yritys. Et saa millään yhtälöllä hoitajille korkeita palkkoja, samalla kuin palvelut on kuluttajille halvat.
Norjassa vaan kummasti tämä onnistuu..Palkat hyvä, samoin työolot.
Turha itkeä kun Suomeen ei saada jatkossa hoitajia, miksi ne tänne tulisi kun parempia palkkoja muissa maissa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vakiintuneen kielenkäytön mukaan hoitajilla tarkoitetaan sairaanhoitajia, joilla palkka onkin sitten jo kaksi kertaa tuo sinun palkkasi.
Sairaanhoitajan palkka on parisataa enemmän kuin lähihoitajalla. Kun sairaanhoitaja sitten tekee pelkkää päivävuoroa samalla kun saman talon lähihoitajat työskentelevät kahta ja kolmea vuoroa, jää lähihoitajalle reilusti enemmän käteen.
Mä teen töitä lähihoitajana kolmivuorotyössä, yksi kokemuslisä on. Viime vuoden bruttotulot oli n.37 000€ eli noin 8000€ enemmän kuin normaalisti on vuosiansio. Tein viime vuonna ihan kiitettävästi ylitöitä ja siksi tulot on tuota luokkaa. Nytkin tulot oli jo kesäkuun loppuun mennessä n.20 000€, taas siis tehty ylitöitä. Nyt olen vähän himmaillut enkä ole ottanut ylitöitä koska alkaa olla jaksaminen kovilla.
Ihan turha kadehtia mun tuloja. Kyse kolmivuorotyöstä ja paljon ylitöitä. Töissä pitää olla myös viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Viime vuonna olin joulun töissä joten tänä vuonna saan olla vapaalla.