Tunne hapen loppumisesta
Mistä ihmeestä voi johtua useamman kerran päivässä tuleva hapen loppumisen tunne? Oire alkoi ihan yllättäen pari viikkoa sitten voimakkaana, sen jälkeen tullut jossain vaiheessa päivää päivittäin. Öisin vaivaa ei ole. Aamulla ensimmäisenä mietin milloin se tunne taas tulee ja kohta se sitten iskee päälle. Jonkin verran ylävatsavaivoja ja satunnaista närästystäkin lievänä on ollut. Olen astmaatikko, mutta asemalta oireena ei tunnu eikä avaava siihen auta. Koen, että kuristava tunne on enemmänkin kurkussa kuin keuhkoissa. Hengenahditus ei näy ulospäin. Onko muilla ollut koskaan tällaista? Huolta ja murhetta ollut viimeisen puolen vuoden aikana paljon, mutta eikai näin konkreettisia oireita voi psyyke aiheuttaa..
Kommentit (52)
Kannattaa googlettaa hyperventilaatio. Se voi lievänä(kin) tuntua siltä ettei saa happea tarpeeksi silloin kun sitä itse asiassa saa liikaa(ja liian vähän hiilidioksidia). Voi liittyä psyykkisiin ongelmiin tai stressiinkin.
Minulla aiheuttaa nikamalukot tuota. Pahimmillaan hengästyin pelkästä pukemisesta, kun tuntui ettei saa happea. Sitten kerran vahingossa rasautin yläselän ja tulikin autuas olo kun ilma kiersi. Alussa saikin sitten rasautella parikin kertaa päivään, mutta nyt on selkälihakset vahvistuneet ja ehkä kerran kuukaudessa pitää rasauttaa.
Eli kokeile tennispallokikkaa. Kaksi tennispalloa (tai suht samankokoista palloa) sukkaan ja mene selällesi niiden päälle niin, että pallot ovat eri puolilla selkärankaa. Sitten "rullailet" itseäsi edestakaisin. Ensimmäisillä kerroilla tekee kipeää lihaksiin, mutta sitten ne tottuvat.
Kyllä psyyke voi tehdä kaikenlaista. Ja varsinkin jos huomioi liikaa itsensä fyysisiä tuntemuksia, kuten hengittämistä voi hengitys mennä "sekaisin" ja hyperventiloida ja pintahengittää.
Rintakehä ja yläselkä olleet kyllä jumissa pitkään. Näihin en olisi itse osannut vaivaa yhdistää, kiitos. Olen kyllä huomannut tarkkailevani oireita ja hengitystä, oloja liian tarkkaan nykyään. Psyykkisiä ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta toki sekin on varmasti mahdollista. Ihmetyttää sekin kun yöuneen ei vaikuta..
Hengitätkö pinnallisesti vain yläruumiilla? Hartioita ei ole tarkoitettu hengittämiseen. Hengitä palleaan asti niin että vatsa liikkuu. Rentouttaa parasympaattista hermostoa.
Mielestäni en hengitä pinnallisesti..
niin oliko ylipainoa ja miten urheilut?
Urheilla pitäisi enemmän ja kilojakin voisi muutaman pudottaa
Raudanpuute tekee tuota myös. Mittauta Hb ja ferritiini. Itsellä loppui hapen haukkominen, kun rauta saatiin ylös. Tiedän myös tapauksia, joille on määrätty avaavaa vastaavassa tilanteessa, ei tietysti mainittavaa apua.
Ap kirjoitti:
Rintakehä ja yläselkä olleet kyllä jumissa pitkään. Näihin en olisi itse osannut vaivaa yhdistää, kiitos. Olen kyllä huomannut tarkkailevani oireita ja hengitystä, oloja liian tarkkaan nykyään. Psyykkisiä ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta toki sekin on varmasti mahdollista. Ihmetyttää sekin kun yöuneen ei vaikuta..
Eihän se yöuneen vaikutakaan jos se on psyykeperäistä, kuten jo tuolla edellä mainittua liiallista itsensä fyysisiä oireita tarkkailevana ihmisenä. Unessahan et pysty kontrolloimaan ajatuksia niin tietoisesti.
Eikö anemiaan kuuluisi muitakin oireita? Ehkä nämäkin voisin kuitenkin mittauttaa..
Ei ole välttämättä anemiaa, voi olla raudanpuute ilman sitäkin (varasto- eli kudosraudan puute, siksi ferritiinin mittaus pvk:n lisäksi).
Miten raudanpuutteeseen liittyvä hapen loppumisen tunne sinulla ilmeni? Tuliko aina aivan yhtäkkiä pitkin päivää vai liittyikö liikkumiseen, urheiluun tms.?
Se oli sellaista jatkuvaa syvään hengittämisen tarvetta, haukottelua, huokailua, vääntelehtimistä. Tuntuu, ettei jaksa pitää itseään kasassa, esim istua ruokapöydässä vääntelehtimättä. Ei liittynyt erityisesti urheiluun. Juoksin ennen kunnon romahtamista vielä maratonin ja pari puolikasta, jotka vetivät viimeisetkin varastot pois. Näkyi korkeana sykkeenä koko ajan, huonona palautumisena jne. Muita oireita oli tosi paljon myös; lihasnykäykset, puutumiset, lisälyönnit, palan tunne kurkussa jne jne. Ihan pahimmillaan oli koko ajan olo, että happi loppuu. Teki mieli availla ikkunoita.
ylipaino ja huono kunto,siinähän se syy siis.
ei tartte mennä lekurin luo ennenkuin nuo hoitanut kuntoon
paljonko tulee urheiltua ? syöt kuitenkin hyvin ja ylipainoakaan ei ole.