Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunne hapen loppumisesta

Huolissaan
13.01.2020 |

Mistä ihmeestä voi johtua useamman kerran päivässä tuleva hapen loppumisen tunne? Oire alkoi ihan yllättäen pari viikkoa sitten voimakkaana, sen jälkeen tullut jossain vaiheessa päivää päivittäin. Öisin vaivaa ei ole. Aamulla ensimmäisenä mietin milloin se tunne taas tulee ja kohta se sitten iskee päälle. Jonkin verran ylävatsavaivoja ja satunnaista närästystäkin lievänä on ollut. Olen astmaatikko, mutta asemalta oireena ei tunnu eikä avaava siihen auta. Koen, että kuristava tunne on enemmänkin kurkussa kuin keuhkoissa. Hengenahditus ei näy ulospäin. Onko muilla ollut koskaan tällaista? Huolta ja murhetta ollut viimeisen puolen vuoden aikana paljon, mutta eikai näin konkreettisia oireita voi psyyke aiheuttaa..

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko nuo tuntemukset ahmimisen/muun ruokailun jälkeen?

Vierailija
22/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt asiaa miettii, niin ruokailun jälkeen oire usein on kyllä tullut. Ahmimista en harrasta. Oire kyllä tulee myös erillisenä ruokailusta. Kyse ei siis niinkään ole hengenahdistuksesta, että hengitys menisi läähättäväksi vaan enemmänkin hapen haukkomisen tarve/kuristava tunne kurkussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voiko olla että syöt vaan liian paljon kerralla

Vierailija
24/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla refluksi aiheuttaa tuota, syön välillä kuurina Somacia, auttaa.

Vierailija
25/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolta ja murhetta ollut viimeisen puolen vuoden aikana paljon, mutta eikai näin konkreettisia oireita voi psyyke aiheuttaa..

Kyllä todellakin voi.

Vierailija
26/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen kammioperäiset lisälyönnit?

Vierailija
27/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ylipaino ja huono kunto,siinähän se syy siis.

ei tartte mennä lekurin luo ennenkuin nuo hoitanut kuntoon

Oma mies jätti lääkärin väliin ja alkoi kuntoilemaan.

Tuloksena (sairasti korkeaa verenpainetta tietämättään) aivoinfarkti ja halvaantuminen.

On nyt sitten eläkkeellä ja olisi ollut takulla työkykyinen vuosikymmeniä, jos olisi käynyt aluksi lääkärillä kysymässä sopiiko liikunta hänelle.

Ei liikunta kaikille sovi. Liian raskas liikunta nostaa hengenvaaralliselle tasolle verenpaineen. Se on sitten poks ja ei ikinä enää entisensä.

Eli aina ensin lääkärille. Lääkärillä kannattaa käydä kolme kertaa enemmän mitä itse ajattelisi.

Vierailija
28/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ,kun itselläni on ollut sama tilanne, vedän nenän kautta pitkään ja paljon ilmaa sisään ja mahdollisimman hitaasti ja voimakkaasti sitten suun kautta puhallan ulos. Teen tämän 3- 6 kertaa ja jo vain on pakko haukotella ja saa taas ilmaa. Minulla oli tämä oire jo kolmikymppisenä silloin tällöin ja joskus myös nyt kymmeniä vuosia myöhemmin nykyisin. Ei ole vaarallinen ja tuo em temppu auttaa aina.

Ihana tunne , kun taas sit saa henkeä.

Vierailija
29/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja:

- Refluksi

- Stressi / paniikkihäiriöoireilu (hyperventilaatio)

- Niska-hartiaseudun jumit

- Lievä allergiareaktio jollekin syödylle, niin että kurkku hieman turpoaa

Refluksi siinä mielessä epätodennäköinen, että se on yleensä pahimmillaan makuuasennossa, ja sinulla ei ole tätä öisin. Niska/hartiajumit sen sijaan voivat hvyikin helpottaa maatessa ja sitten taas kun lihaksia joutuu istuessa/seisoessa jännittämään, alkaa vaivata. Samoin stressi- ja paniikkioireet usein alkaa vasta päivän mittaan ja unen myötä rauhoittuu.

Vierailija
30/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä tapahtuu? Onko teillä kotona tai töissä huono ilmanvaihto?

Vierailija
31/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi sama ,kuin kirjoittajalla28/30. Lue se ap.

Vierailija
32/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloksena (sairasti korkeaa verenpainetta tietämättään) aivoinfarkti ja halvaantuminen.

On nyt sitten eläkkeellä ja olisi ollut takulla työkykyinen vuosikymmeniä, jos olisi käynyt aluksi lääkärillä kysymässä sopiiko liikunta hänelle.

Ei liikunta kaikille sovi. Liian raskas liikunta nostaa hengenvaaralliselle tasolle verenpaineen. Se on sitten poks ja ei ikinä enää entisensä.

Eli aina ensin lääkärille. Lääkärillä kannattaa käydä kolme kertaa enemmän mitä itse ajattelisi.

Onko tietoa, kuinka kova verenpaine miehelläsi siis oli?

Itsellä on koholla oleva paine, ei lääkitystä, kun "seurataan".

Eli millaista liikuntaa uskaltaa harrastaa?

Vierailija
33/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa kuulla, että joku muukin on tällaista kokenut. Kiitos kaikille vastauksista ja ehdotuksista, en olisi osannut edes ajatella noita vaihtoehtoja. Aina ensimmäisenä pelkää syöpää tai muuta vakavaa. Otan testiin hengitysharjoituksen ja pyrin aukaisemaan myös lihasjumit rintakehältä. Enää en taida kokonaan poissulkea myöskään henkistä ahdistuneisuutta oireiden taustalla..

Vierailija
34/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tietoa, kuinka kova verenpaine miehelläsi siis oli?

Itsellä on koholla oleva paine, ei lääkitystä, kun "seurataan".

Eli millaista liikuntaa uskaltaa harrastaa?

Kevyt kävely.

Vierailija
35/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin omalta näppäimistöltäni. Mulla on refluksitauti ja astma sekä niha-rintaranka-alueen jäykkyyttä, ja kärsin samasta oireesta. Oireilu on kausiluontoista, tulee ja menee. Välillä on pitkään pois, ja sitten palaa taas. Olen oppinut pitämään tuota tunnetta liitännäisenä refluksiin ja/tai yläkropan jäykkyyteen - esiintyvät usein yhdessä ja oireilevat samaan aikaan. Hoitona hyvä rekluksitaudin hoito ja yläkropan huolto. 

Jos kaipaat vertaistukea, liity facebookissa ryhmään "Refluksia, närästystä sairastavat, myös taudista parantuneet" - meitä on siellä tosi monia samoilla oireilla. 

Tsemppiä - veemäinen vaiva, mutta ajan kanssa helpottaa, kun oppii luottamaan, että siihen ei kuole! 

Vierailija
36/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala verenpaine? Minula oireilee juuri hapen loppumisen -tunteena seistessä, ei juuri liikkuessa tai istuessa.

Vierailija
37/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. lisämunuaisen uupumukseen (pitkittyneen stressitilan jälkeen keho ei enää jaksa kehittää riittävästi stressihormoneita edes normaalista päivästä suoriutumiseen) liittyy ns. air hunger. Itsellä oli jatkuvasti tokkurainen olo, hengästytti ja piti availla ikuunoita ja käydä hengittelemässä ikkunanraossa. 

Vierailija
38/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tullut tuollaisia joskus esim. kaupassa kassajonossa ja olen tulkinnut lieviksi paniikkikohtauksiksi. Varsinkin, jos nyt kauheasti mietit ja pelkäät asiaa niin se varmasti tulee päälle. Toisaalta saattaa olla jotain muutakin, mutta yleensä se taitaa paniikkikohtaus olla ja sitä on vaan hankala tunnistaa, jos ei muuten ole mitään paniikin tunnetta tmv. Voi johtua ihan vain lievästä stressistäkin.

Tietty kannattaa lääkärillä käydä, jos jatkuu pidempään taikka pahenee.

Vierailija
39/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne miljoona muuta aloittivat paremmat elämäntavat  ja vaivatkin hävis.ei kannata takertua unversumin harvinaisimpiin juttuihin.

Vierailija
40/52 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama vaiva liian intensiivisen ja kiireisen työpäivän jälkeen. Ei ikkunan aukaseminen auttanut , vaan just tuo sisäänveto ja suun kautta ulos hengittely. Ei tod. Mitään sen vakavampaa , ei fyysisesti eikä psyykkisesti.