Kaikille miettimistä
Keskusteluja seuranneena moni kommentoi "mitäs hankit lapsia, oisko kannattanu miettiä silloin"
Oma kokemus on tämä:
Olin aina lapsesta asti sellainen joka halusi vain olla yksin. Lapsesta asti haaveilin isosta perheestä ja maalla asumisesta. En ikinä aikonut matkustella Suomen ulkopuolelle, en halunnut opetella englannin kieltä koska silloin ajattelin etten sitä koskaan tarvitse. En käynyt missään koskaan, koska en tykännyt liikkua paikoissa missä on muita ihmisiä. Minulla oli vain pari kaveria joiden kanssa olin välillä. Koulut ja muut oli tuskaa koska oli paljon ihmisiä ja oli pakko olla sosiaalinen.
19vuotiaana olin edelleen ihan samaa mieltä, minulla oli mies, saatiin kolme lasta.
Nyt 26vuotiaana kolmen lapsen äitinä on vuoden ajan ajatukset olleet ihan toiset. Liikun paljon ihmisten ilmoilla, rakastan olla ihmisten keskellä. Haluaisin matkustella ja opetella englannin kielen. Haluan muuttaa kaupunkiin. Haluaisin paljon kavereita. Nyt kaikki on hankalampaa koska on lapsia. Olen tosi ujo koska en koskaan opetellut sosiaalisia taitoja. Koulussa olin aina kipeänä kaikki esitelmä ajat missä olisi pitänyt mennä luokan eteen.
Miten olisin silloin voinut "vähän miettiä kannattaako lapsia tehdä" kun olin silloin niiin varma asiasta. En todellakaan voinut edes kuvitella että muuttuisin siitä niin paljon.
Joten koitan sanoa että ennenkuin kommentoitte typeryyksiä niin miettikää sitä että te ette todellakaan voi tietää ihmisten taustoja. Antakaa apua kun he pyytää esim yksinäisyyteen, voin samaistua niin moneen tekstiin. Jos ette voi auttaa niin olkaa hiljaa kokonaan.
"Olisko kannattanut miettiä" vihaan tota lausetta.
Kommentit (4)
Olen samaa mieltä että "Olisko kannattanut miettiä" on aika ylenkatseellinen kommentti kun vuosia sitten tekemä sinänsä looginen ja oikealta näyttävä päätös eri elämäntilanteessa osoittautuu vuosien päästä vääräksi tai ainakin hankalaksi.
"Olisko kannattanut miettiä" -sitaattia voidaan käyttää kommentoidessa jotakin todella ääliömäistä päätöstä, kuten vaikka ottaa 50 000€ laina ekan työpaikan ensimmäisen tilin jälkeen ja hassata se Reeberbahnille ja päätyä työttömäksi kun liian kännissä unohti tulla paluulennolle kotimaahan.
"Olisko kannattanut miettiä" -sitaattia kannattaa käyttää harkiten ja sellaisessa kommentissa jonka voisi julkaista omalla nimellään. Itse asiassa, kaikki kommentit kannattaa kirjoittaa siten että ei haittaisi vaikka ne tulisi myöhemmin vastaan oman nimen kanssa.
Kiitos aloittajalle hyvästä kirjoituksesta! Jostakin syystä tällä palstalla on yleistä vastata tylysti tai omahyväisesti toisten kysymyksiin tai avunpyyntöihin (esim. "mä heittäisin tollasen ääliön pihalle" tai "mene laiskuri töihin"). Johtuisiko siitä, että ollaan kaikki tuntemattomia toisillemme eikä ajatella, että toinen kirjoittaja on elävä ja tunteva ihminen?
Joo tämä, että kun ei näe kuka siellä on apua pyytämässä niin ihmiset vetää omia johtopäätöksiä pienen tekstin perusteella ja haukutaan heti suorilta lyttyyn.
Ihmiset ei osaa ajatella miltä se avun pyytäjästä voi tuntua.
JOS joku tulisi kaupassa tai kadulla pyytämään apua esim että "Mitä teen kun en jaksa tätä yksinäisyyttä, minulla ei ole kavereita tai tukiverkostoa ja minulla on pieni lapsi enkä saa edes nukuttua öisin. Mieskin jätti minut, olen ihan rikki" niin ei siinä kukaan varmasti alkaisi sättimään että "mitäs teit lapsen sellaisen miehen kanssa ja oletko edes töissä vai meidän verorahoillako täällä kaupassa käyt?"
Vaan varmasti jokainen ottaisi tilanteen tosissaan ja koittaisi edes auttaa. Ainakin luulen näin.
Täällä netissäkin voisi siis miettiä miten ihmisille puhuu ja edes yrittää auttaa. Ystävälliset sanatkin jo varmasti saa paremman mielen aikaan.
Ihmiset on usein kehnoja ymmärtämään syy-seuraus-suhteita. Kun tekee jotain, ei pälkähdä päähän, mitä siitä voi seurata. Sitten ihmetellään, että miten tässä näin kävi. Taitaa monella olla myös itsetuntemuksessa puutteita, vaikka kyllähän ihmiset elämänsä aikana muuttuvat.