Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaisin yhtä nuorta äitiä, jota päikyn tädit kiusaa?

Vierailija
12.01.2020 |

Eli meillä on lapsilla sama päiväkoti. Hänellä on lapsi laajennetulla sopimuksella hoidossa, mutta hän itse ei haluaisi tuoda lasta joka päivä hoitoon, koska lapsi on pieni vielä.

Olen sattunut kuulemaan monet keskustelut, kun hän sanoo että ei halua tuoda, mutta hänelle sanotaan että pitää tuoda joka päivä lapsen tottumisen kannalta. Monet kerrat nähnyt kun pieni lapsi jää itkemään ja myös äiti poistuu itkien päiväkodilta :(

Sitä en tiedä miksi hän on yleensä lapsen laittanut hoitoon, onko ollut aiemmin töissä vai halunnut vaan hakea virike paikkaa, mutta on tarjottukin laajennettua sopimusta.

Hän on ihan tavallisen ja kunnollisen oloinen, ja varmasti lapsi saa kotonakin hyvää hootoa. Hän on kyllä yksinhuoltaja, mutta eihän se saa olla peruste tuommoiselle?

Niin ja tiedän että tuolla päiväkodilta pienten puolella ehdotetaan herkästi laajennettua sopimusta ja että lapsi käy joka päivä, koska se on heille helpompi ettei ole osaviikkoisia. Ja meillekin tätä yritettiin ehdottaa ennen, mutta onneksi pidin pääni ja mies puolusti minua. Saimme odottaa että lapsi oli yli 2v ja olin kokopäivätyössä, ennen kun alkoi käydä joka päivä.

Tiedän myös että nämä päikyn tädit puhuu perättömiä tästä äidistä (kuten myös minusta aikoinaan)

Miten saada tuo loppumaan? Voinko puuttua toisen ihmisen asiaan puhumalla johtajalle?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että hän itse menee puhumaan johtajalle. Ja vaikka menisikin, niin he osaavat kyllä taivutella. Kokemusta on. Minullakin piti olla mies ja isovanhemmat apuna sanomassa, että emme tuo pientä lasta joka päivä, ennen kun äiti on kokopäivätyössä.

Vaikuttais ettei hänellä ole ketään kuka pitäis hänen puolia, hänellä on vaan tämä yksi lapsi, eikä ole kokemusta. Varmasti tuossa tilanteessa uskoo sen että mitä tädit sanoo.

Aiemmin hän itki, mutta nyt monesti poistuessaan laittaa kuulokkeet korville ja vajoaa omaan maailmaan heti kun on käynyt lapsen tuomassa :( Tulee sellainen tunne ettei jaksa enää taistella, vaan antaa periksi.

Jos päikyn tädit jotain masennusta pelkää, niin tuommoinenhan se masennusta aiheuttaa? Äiti revitään vauvasta erilleen? Ap

Ehkä tuossa päiväkoti laittaa lapsen hyvinvoinnin etusijalle? Ja se on ihan oikein.

Vierailija
22/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Itkevä lapsi ja itkevä äiti? Tuossa perheessä on varmasti nyt meneillään jotain sellaista, mitä sinä et voi kaikkea tietää, Ap.

Voi olla lastensuojelun päätös, että lapsi tarvitsee päivähoitoa.

Äiti ei ehkä haluaisi viedä lasta hoitoon, jotta voisi lapsen verukkeella rötväillä kotona, vaikka sellainen elämä ei ole hyväksi äidille eikä lapselle.

Tuo äidin itkeminen on merkki siitä, että todennäköisesti jotain mt-kuviota on taustalla.

Olen ihan täysjärkinen äiti ja kyllä mulle tuli tippa linssiin joka hiton aamu, kun olin perääni itkevän lapsen jättänyt hoitoon! Sydänhän siinä särkyi. Tosin itkun sain pidäteltyä autoon asti, mutta silmät märkinä olin joka aamu hoitajien ja muiden vanhempien nähden. Kiva, jos tästä on jotain mt-ongelmia spekuloitu. 😲 Lapsen sopeutuminen kesti 4 kk ja vielä sen jälkeenkin viikonloppujen ja pitkien vapaiden jälkeen lapsi jäi itkien. On nyt eskarilainen ja edelleen herkkä ja itku tulee usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mainitsee täällä lastensuojelun.

Voisiko lasusta olla hyötyä tässä tilanteessa jopa?

Meistä tehtiin perättömiä ilmoituksia päiväkodilta ja lastensuojelun työntekijöistä oli todella apua asian selvittämisessä.

Tuommoisessakin tilanteessa voisin kuvitella että lasu voisi pitää palaverin päiväkodilla ja kysyä miksi pk haluaa että lapsi käy joka päivä. Jos perheessä ei ole mitään häikkää, niin lasu on todellakin pienen lapsen ja äidin puolella!

Lastensuojelun asiantuntijan arvio siitä että lapsi ei tarvitse joka päivä hoitoa voisi olla siis hyödyksi. Jos ovat sitä mieltä että tarvitsee muuten tukea, niin heillä on muita keinoja

Vierailija
24/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Minkä ikäisestä lapsesta tässä on kyse, Ap?

Vauvoja ei edes oteta päiväkotiin.

Sinä puhut vauvasta, mutta tuskin tässä on kyse alle 1-vuotiaasta?

Kyllä alle yksivuotiaita laitetaan päiväkotiin.

Vierailija
25/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mainitsee täällä lastensuojelun.

Voisiko lasusta olla hyötyä tässä tilanteessa jopa?

Meistä tehtiin perättömiä ilmoituksia päiväkodilta ja lastensuojelun työntekijöistä oli todella apua asian selvittämisessä.

Tuommoisessakin tilanteessa voisin kuvitella että lasu voisi pitää palaverin päiväkodilla ja kysyä miksi pk haluaa että lapsi käy joka päivä. Jos perheessä ei ole mitään häikkää, niin lasu on todellakin pienen lapsen ja äidin puolella!

Lastensuojelun asiantuntijan arvio siitä että lapsi ei tarvitse joka päivä hoitoa voisi olla siis hyödyksi. Jos ovat sitä mieltä että tarvitsee muuten tukea, niin heillä on muita keinoja

Tätä minäkin mietin. Jos heillä tosiaan on joku asiakkuus, niin palaveria päiväkodille. Jos lastensuojelu ei ole sitä mieltä että pieni lapsi pitää tuoda joka päivä, niin ei päiväkoti voi pakottaa.

Sitä paitsi eikö tuo laajennettu sopimus voi olla ja sopia silti ettei tuo kun esim 3 päivänä?

Vierailija
26/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä äidin kanssa juttelemalla selviää lisää. Miksi hän alunperin laittoi lapsen hoitoon? Jos heillä on joku asiakkuus niin rohkeasti omaan sosiaalityöntekijään yhteyttä. Jos äidillä on kaikki kunnossa, niin EI VOI olla lasun tahto, että lapsi on joka päivä hoidossa. Lastensuojelusta voi saada myös tukea tähän asiaan.

Tai jos heillä ei tosiaan ole asiakkuutta vaan äiti on esim ennen ollut töissä, niin sitten johtajaan yhteys. Voit olla apuna ja tukena siinä.

Ei tuo ole kenenkään etu, että äiti ja lapsi itkee joka päivä. Mitä se äiti tekee sillä välin kun lapsi on päivän päiväkodilla?

Vierailija
27/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ei päiväkodilla ole todellakaan aikaa palaveerata lastensuojelun kanssa siksi että äiti on pahoittanut mielensä siitä että pyydetään tuomaan lapsi joka päivä :D

Vierailija
28/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päiväkodeissa yleensä toivota, että lapset olisivat mahdollisimman paljon poissa? Jotenkin tulee mieleen, että jos kerran päiväkodilta melkeinpä vaaditaan tuomaan vauva useammin hoitoon ja pidemmäksi ajaksi kuin olisi tarve (laajennettu sopimus kai tarkoittaa tätä?) niin taustalla on ajatus, että lapsella on parempi päiväkodissa kuin kotona, tai että on tehty lastensuojelun kanssa sopimus tietystä läsnäolomäärästä.

Meille ainakin on aina sanottu, että ylimääräisiä vapaapäiviä ja lomia saa pitää niin paljon kuin haluaa, vaikka on ollut sopimus vähemmästä hoidontarpeesta.

Vierailija
29/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit eivät sovi kaikille lapsille.

Moni pieni sopeutuisi paremmin perhepäivähoitoon ja siten myös hyötyisi siitä.

Sen verran olen näitä päiväkotihullunmyllyjä nähnyt, että sääliksi käy monen lapsen oleminen siinä metelissä.

Kun olisikin lastentarhanopettajia edes, mutta usein taidetaan siellä hiekkalaatikon reunalla ylisuurten ryhmien valvojina olla itsekin uupuneet enemmän tai vähemmän kouluttamattomat hoitajat.

Kunnioitan toki sitä, että saavat lapset luotsattua hengissä hoitopäivän läpi, mutta jos joku äiti haluaisi pitää pientä lasta lyhyemmän aikaa hoidossa, ihmetyttää, ettei päiväkodin väki tue tätä.

Vierailija
30/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ei päiväkodilla ole todellakaan aikaa palaveerata lastensuojelun kanssa siksi että äiti on pahoittanut mielensä siitä että pyydetään tuomaan lapsi joka päivä :D

Miksei? Kyllä heidän tehtäviin kuuluu myös palaverit päiväkodilla. Näihin voi kuulua myös ristiriidat huoltajien ja henkilökunnan välillä

Vierailija
31/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi reagoi oikeasti siihen vanhemman tunnetilaan.

Oma 2-vuotiaani on 2 päivänä viikossa päiväkodissa. Joko klo 9.00-12 tai 9.00-14.00. Välillä menee myöhempään tai satunnaisesti haetaan myöhempään. Peräkkäiset päivät.

Ei siis mitenkään supersäännöllistä aikaa vaan tarpeen mukaan.

Ensin itsestäni tuntui ihan hirveältä jättää hoitoon. Halasin lasta tiukasti ja pitkään. En tajunnut että viestin tuolla lapselle että on turvaton paikka ja äiti ei haluaisi jättää. Lapsi itkikin hysteerisesti ja minä halasin vielä tiukempaa.

Sitten pidettiin muutaman viikon tauko ja ajattelin että otan kokonaan pois hoidosta. Kunnes muutin omaa asennetta. Puhuin lapselle että "jee päikkyyn ja päikky on tosi kiva paikka" ja kaikkea tuon suuntaista. Sanoin ettei tarvitse itkeä, menee leikkimään ja äiti tulee kohta hakemaan. Olin varmaan vähän yli-pirteäkin siinä kun vein lasta ja olin että wau mitä leluja, mene leikkimään ja äiti tulee kohta. Heippa!

Ja niin vaan jää tyytyväisenä hoitoon nyt. Kotiutunut täysin. Välillä pientä itkua mutta huomion kiinnitys muualle niin alkava itku katkeaa siihen.

Voi olla vaikeaa neuvoa vierasta mutta oman asenteen muutoksella voi olla iso vaikutus.

Eikä tuo 8-14 päivä nyt kovin pitkä ole. Toki kotona on parempi olla niin pitkään kuin mahdollista mutta kyllä tuosta nyt selviää.

Itse juttelisin eka äidin kanssa, yrittäisin tutustua siis.

Vierailija
32/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) Niin on ihan totta että lapsi tottuu joka päivä hoitoon paremmin kun parina päivänä viikossa. Mutta ei kai sitä voi käsittääkseni pitää laajennetun sopimuksen petusteena, olen ymmärtänyt että silloin pitää kotona olla todella häikkää tai sitten esim lapsella kielellisessä kehityksessä jotakin? Noin pienillä tuskin voi päätellä vielä edes ongelmia puheessa kovin paljoa.

Ei ole sen kummempia todisteita, kun että tältä äidiltä kysellään koko ajan että miten hän kokee oman jaksamisen. Hän ihmettelee sitä. Myös minulta tuota kyseltiin joskus ja vastasin aina että koen ihan hyvänä. Olen ymmärtänyt että tämä on hienovaraista vihjailua ja tällä erotellaan ne vanhemmat jotka eivät ole heille mieleen "mt-ongelmaisiksi" Ap

Anteeksi, mitä tämä "laajennettu sopimus" käytännössä tarkoittaa? Olen ollut 10 vuotta varhaiskasvatuksessa töissä, enkä ole ikinä kuullutkaan. On vain osapäiväisiä tai kokopäiväisiä sopimuksia, ja tuntimäärän päättää vanhempi. Ellei perheellä sitten ole jo olemassa olevaa ls-asiakkuutta, jolloin sovittu kokopäiväinen sopimus voi olla osa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Mutta siis myös alle 3-vuotiaillekkin voi olla lukuisia syitä, miksi heille esim. neuvolan puolesta voidaan suositella varhaiskasvatuspaikkaa ja varhaiskasvatukseen säännöllisesti osallistumista, vaikka vanhempi olisi kotona. 

Se että vanhemmalta itseltään kysellään tämän jaksamista, ei kyllä ole perättömien puhumista, vaan kysymys. 

Täällä Oulussa se on joka päivä 6 tuntia, klo 8-14 hoitoa. Ja tehdään muillekin kun lasu-asiakkaille, tuolla päiväkodilla ehdotettu todella monille. Ap

Kuinka pitkiä aikoja sinä siellä päiväkodilla hengailet, kun tunnut tietävän "todella monien" asioista ja tuosta aloituksenkin äidistä vaikka mitä: lapsiluku, lapsen hoitosopimus, yksinhuoltajuus ja tukiverkottomuus, hänestä puhutaan päiväkodissa perättömiä, äiti ihmettelee, kun hänen jaksamisesta kysellään, vaikka varmasti jaksaa lapsensa hoitaa hyvin.  Ja kaikki tämä juttelematta tuon äidin kanssa, pelkästään lapsen haku- ja vientitilanteissa salakuuntelemalla. Minä tiedän häthätää, kuka on kenenkin lapsen vanhempi, kun yhdessä satutaan lokeroille pariksi minuutiksi...

Vierailija
33/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän myös sen että lastenlääkäri oli neuvonut äitiä pitämään lapsen poissa päiväkodilta toistuvien flunssien ja korvatulehdusten takia. Koska jos tulehduksia vielä tulee, korvat putkitetaan. Kierre olisi katkaistavissa, kun häntä ei vietäisi suureen lapsiryhmään. Mutta päikky ei kuunteke tätä. Äiti pelkää myös joutuvansa laittamaan alke 1-vuotiaan operaatioon, joka olisi vielä ehkäistävissä. Lapsi on ollut flunssien takia myös pois paljon ja tästäkin päikyn tädit moittii.

Minusta on uskomatonta, että kapsi ei saisi olla pois edes terveyssyihin vedoten? Ap

Vierailija
34/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) Niin on ihan totta että lapsi tottuu joka päivä hoitoon paremmin kun parina päivänä viikossa. Mutta ei kai sitä voi käsittääkseni pitää laajennetun sopimuksen petusteena, olen ymmärtänyt että silloin pitää kotona olla todella häikkää tai sitten esim lapsella kielellisessä kehityksessä jotakin? Noin pienillä tuskin voi päätellä vielä edes ongelmia puheessa kovin paljoa.

Ei ole sen kummempia todisteita, kun että tältä äidiltä kysellään koko ajan että miten hän kokee oman jaksamisen. Hän ihmettelee sitä. Myös minulta tuota kyseltiin joskus ja vastasin aina että koen ihan hyvänä. Olen ymmärtänyt että tämä on hienovaraista vihjailua ja tällä erotellaan ne vanhemmat jotka eivät ole heille mieleen "mt-ongelmaisiksi" Ap

Anteeksi, mitä tämä "laajennettu sopimus" käytännössä tarkoittaa? Olen ollut 10 vuotta varhaiskasvatuksessa töissä, enkä ole ikinä kuullutkaan. On vain osapäiväisiä tai kokopäiväisiä sopimuksia, ja tuntimäärän päättää vanhempi. Ellei perheellä sitten ole jo olemassa olevaa ls-asiakkuutta, jolloin sovittu kokopäiväinen sopimus voi olla osa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Mutta siis myös alle 3-vuotiaillekkin voi olla lukuisia syitä, miksi heille esim. neuvolan puolesta voidaan suositella varhaiskasvatuspaikkaa ja varhaiskasvatukseen säännöllisesti osallistumista, vaikka vanhempi olisi kotona. 

Se että vanhemmalta itseltään kysellään tämän jaksamista, ei kyllä ole perättömien puhumista, vaan kysymys. 

Täällä Oulussa se on joka päivä 6 tuntia, klo 8-14 hoitoa. Ja tehdään muillekin kun lasu-asiakkaille, tuolla päiväkodilla ehdotettu todella monille. Ap

Kuinka pitkiä aikoja sinä siellä päiväkodilla hengailet, kun tunnut tietävän "todella monien" asioista ja tuosta aloituksenkin äidistä vaikka mitä: lapsiluku, lapsen hoitosopimus, yksinhuoltajuus ja tukiverkottomuus, hänestä puhutaan päiväkodissa perättömiä, äiti ihmettelee, kun hänen jaksamisesta kysellään, vaikka varmasti jaksaa lapsensa hoitaa hyvin.  Ja kaikki tämä juttelematta tuon äidin kanssa, pelkästään lapsen haku- ja vientitilanteissa salakuuntelemalla. Minä tiedän häthätää, kuka on kenenkin lapsen vanhempi, kun yhdessä satutaan lokeroille pariksi minuutiksi...

Aika paljon hengailen. Lisäksi asun päiväkodin vieressä. Tämä äiti on tuttu, ja lisäksi hänellä on ihan sama tilanne kuin minulla oli ennen. Pystyn monet asiat laskemaan yhteen 1 + 1. Ap

35/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit kyllä ottaa kantaa niihin terveyssyihin. Se ei ole äidin päätettävissä.

Onhan näitä rokotevastaisiakin ja kaiken maailman hörhöjä nykyään...

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
36/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon hengailen. Lisäksi asun päiväkodin vieressä. Tämä äiti on tuttu, ja lisäksi hänellä on ihan sama tilanne kuin minulla oli ennen. Pystyn monet asiat laskemaan yhteen 1 + 1. Ap

Jos äiti on sinulle tuttu, niin miksi et juttele hänen kanssaan?

Vierailija
37/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppa, täällä Oulussa ei tasanvarmaan jaella mitään ylimääräisiä hoitopäiviä yhtään kellekään joka niitä ei aivan pakottavan tarpeen vuoksi tarvitse, koska jokaikiseen päiväkotipaikkaan on 50 lasta jonossa, joillakin alueilla päiväkotipaikkaa pitää anoa jo lapsen syntymästä alkaen (mm. Metsokangas, Ritaharju, Hiukkavaara, Oulunsalo...). Lestadioilaisperheet saa sen vuoksi kun aina vauva talossa ja äidit laittaa muut penskat pois jaloista (ja sisarusetu). Eli juuri näillä lesta-alueilla on tilanne aivan katastrofaalinen, koska pk-paikkoja aivan liian vähän. Ja olemassa olevatkin ääriään myöten täynnä ja isoja laitoksia.

Eli ei. Sinne ei ole laitettu ketään vain kiusaamismielessä.

Siitä puhuuko joku pahaa seläntakana voi vain sanoa, että täällä Oulussa siihen on totuttava. Tänne synnytään naama väärinpäin ja toisiaan vihaten.

Vierailija
38/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhuisin sen äidin kanssa jos haluaisin asioihin puuttua ja tukisin häntä pitämään kotipäiviä ja ettei tarvitse pelätä vaikka niin tekisikin. Toisaalt lapsi kyllä selviää itkustaan eron hetkellä, ja saattaahaan tavallaan tietty ennustettava rytmisyys olla lapsenkin etu tuossa. Kyllä lapsi ehtii kotonakin äidin helmoissa kiehnätä, jos äiti lapsesta oikeasti todella välittää.

No ei kai tossa pikkulapsi sen kummempaa rytmisyyttä vielä hahmota? Kyllähän viikonloput normaalistikin sen hoitoputken katkaisee.

Vierailija
39/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää, onko lapsi alunperinkin sijoitettu ls-tukitoimena. Vanhempi voi itse olla epäterveen riippuvainen lapsestaan ja aiheuttaa omalla hätäilyllään myös lapselle huolta.

Kyseessä on vauva. Äidin kuuluu biologisesti olla riippuvainen vauvasta ja vauvan äidistä. Äiti ei voi olla epäterveen riippuvainen vauvasta. Teinistä toki jo voi olla.

Vierailija
40/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sote-alan ihmiset pitävät automaattisesti huonona äitinä yksinhuoltajaa. Eiköhän heidät ole jo pelkästään tuon yksinhuoltajuuden perusteella laitettu lastensuojelun asiakasperheeksi päikyn tai neuvolan aloitteesta? (Tässäkin ketjussa eräs todennäköisesti sote-alalla tai koulussa työskentelevä kommentoija jo kirjoitti että äiti vain "rötväilee" kotona. Tällainen asenne yksinhuoltajia kohtaan on erittäin yleinen.) Jokapäiväinen päivähoito saattaa siis olla lastensuojelun tukitoimi, jolloin se on pakollista toteuttaa juuri niin kuin lastensuojelu määrää. Päikky vahtii, että se toteutetaan.

Jos tuollaisen tuen kohteeksi joutuu, niin ei ole paljonkaan mahdollisuuksia sitä välttää, muuten lastensuojelu tukee sitten vahvemmilla toimilla eli kiireellisellä sijoituksella ja huostaanotolla.

Äitiä voi koettaa auttaa tutustumalla häneen ja olemalla henkisenä tukena. Jos mahdollista (eli jos perhe ei ole lastensuojelun määräysvallan alaisena) äiti voisi hakea lapselle päikkypaikkaa jostakin toisesta päiväkodista, jossa ei ehkä olisi samanhenkistä henkilökuntaa kuin tuossa päikyssä. Lastensuojelun kanssa taas voi neuvotella juristin avulla, jos esim. haluaa luopua tukitoimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi