Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaisin yhtä nuorta äitiä, jota päikyn tädit kiusaa?

Vierailija
12.01.2020 |

Eli meillä on lapsilla sama päiväkoti. Hänellä on lapsi laajennetulla sopimuksella hoidossa, mutta hän itse ei haluaisi tuoda lasta joka päivä hoitoon, koska lapsi on pieni vielä.

Olen sattunut kuulemaan monet keskustelut, kun hän sanoo että ei halua tuoda, mutta hänelle sanotaan että pitää tuoda joka päivä lapsen tottumisen kannalta. Monet kerrat nähnyt kun pieni lapsi jää itkemään ja myös äiti poistuu itkien päiväkodilta :(

Sitä en tiedä miksi hän on yleensä lapsen laittanut hoitoon, onko ollut aiemmin töissä vai halunnut vaan hakea virike paikkaa, mutta on tarjottukin laajennettua sopimusta.

Hän on ihan tavallisen ja kunnollisen oloinen, ja varmasti lapsi saa kotonakin hyvää hootoa. Hän on kyllä yksinhuoltaja, mutta eihän se saa olla peruste tuommoiselle?

Niin ja tiedän että tuolla päiväkodilta pienten puolella ehdotetaan herkästi laajennettua sopimusta ja että lapsi käy joka päivä, koska se on heille helpompi ettei ole osaviikkoisia. Ja meillekin tätä yritettiin ehdottaa ennen, mutta onneksi pidin pääni ja mies puolusti minua. Saimme odottaa että lapsi oli yli 2v ja olin kokopäivätyössä, ennen kun alkoi käydä joka päivä.

Tiedän myös että nämä päikyn tädit puhuu perättömiä tästä äidistä (kuten myös minusta aikoinaan)

Miten saada tuo loppumaan? Voinko puuttua toisen ihmisen asiaan puhumalla johtajalle?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuisin sen äidin kanssa jos haluaisin asioihin puuttua ja tukisin häntä pitämään kotipäiviä ja ettei tarvitse pelätä vaikka niin tekisikin. Toisaalt lapsi kyllä selviää itkustaan eron hetkellä, ja saattaahaan tavallaan tietty ennustettava rytmisyys olla lapsenkin etu tuossa. Kyllä lapsi ehtii kotonakin äidin helmoissa kiehnätä, jos äiti lapsesta oikeasti todella välittää.

Vierailija
2/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan totta että osalle lapsista on todella vaikeaa sopeutua hoitoon, ellei se ole säännöllistä. Eikä se ole silloin lapsen etu, ja se mikä ei ole lapsen etu, on henkilökunnan velvollisuus tuoda vanhempien tietoon. On olemassa pieni osa vanhempia, joille lapsen jättäminen hoitoon on äärimmäisen vaikeaa, esim. vanhemman omien traumojen tähden, ja se vaikuttaa ikävä kyllä myös lapseen ja lapsen turvallisuuden tunteeseen. Näihin asioihin henkilökunnan pitää puuttua, jos ne jatkuu, joskus nämä tilanteet voi vanhemman puolelta jatkua jopa kuukausia ja ovat raskaita kaikille osapuolille. 

Se miten asioista sanotaan on asia erikseen, enkä ota tässä siihen kantaa, koska ne tilanteet pitäisi itse nähdä. Pääsääntöisesti päiväkodin eteinen, missä muut vanhemmat tai lapset kuulee, ei ole hyvä paikka näille keskusteluille, mutta joskus ne on tilanteiden sanelema pakko. 

Jos sinulla on todisteita siitä että päiväkodin henkilökunta puhuu asiakkaistaan vaitiolovelvollisuuden alaisia asioita, niin teet asiasta kirjallisen valituksen johtajalle (esim. sähköposti). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :) Niin on ihan totta että lapsi tottuu joka päivä hoitoon paremmin kun parina päivänä viikossa. Mutta ei kai sitä voi käsittääkseni pitää laajennetun sopimuksen petusteena, olen ymmärtänyt että silloin pitää kotona olla todella häikkää tai sitten esim lapsella kielellisessä kehityksessä jotakin? Noin pienillä tuskin voi päätellä vielä edes ongelmia puheessa kovin paljoa.

Ei ole sen kummempia todisteita, kun että tältä äidiltä kysellään koko ajan että miten hän kokee oman jaksamisen. Hän ihmettelee sitä. Myös minulta tuota kyseltiin joskus ja vastasin aina että koen ihan hyvänä. Olen ymmärtänyt että tämä on hienovaraista vihjailua ja tällä erotellaan ne vanhemmat jotka eivät ole heille mieleen "mt-ongelmaisiksi" Ap

Vierailija
4/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa erikoiselta. Jos se nyt siitä tottumisesta on kyse, miksei lapsi sitten tekisi vaikka joka päivä neljä tuntia? Toki sitten maksaa ylimääräistä, ja tarinasta ei selviä millaista työtä ja kuinka paljon äiti tekee. En myöskään nää siinä mitään erikoista että lapsi olisi osapäiväisesti, vain vaikka kolme päivää hoidossa viikossa putkeen ja kaksi sitten vapaana. Luulisi että ennemmin siten, jolloinka hoidossa olisi vähemmän lapsia, minkä ajattelisin olevan helpotus päiväkodin työntekijöille ennemminkin. Toki jos nyt siellä päiväkodissa tehtäisiin siten,  että  osaviikkopäivinä varauduttaisiin jostain syystä vähemmällä henkilökunnalla (en kyllä tätä usko) niin ymmärtäisin tuon pointin työntekijöiltä. Kyllä tämän äidin tarttisi nyt itse jutella johtajalle tilanteesta. Toki jos haluat asiassa auttaa, voit sinäkin tietysti jutella johtajalle... Kuulostaa todella ikävältä tilanteelta. Voin kuvitella että jos on vaikka lapsi ekaa kertaa hoidossa, voivat päiväkodin työntekijät vaikuttaa siltä että tietävät ns. paremmin eikä heidän näkemystään osaa kyseenalaistaa.

Vierailija
5/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) Niin on ihan totta että lapsi tottuu joka päivä hoitoon paremmin kun parina päivänä viikossa. Mutta ei kai sitä voi käsittääkseni pitää laajennetun sopimuksen petusteena, olen ymmärtänyt että silloin pitää kotona olla todella häikkää tai sitten esim lapsella kielellisessä kehityksessä jotakin? Noin pienillä tuskin voi päätellä vielä edes ongelmia puheessa kovin paljoa.

Ei ole sen kummempia todisteita, kun että tältä äidiltä kysellään koko ajan että miten hän kokee oman jaksamisen. Hän ihmettelee sitä. Myös minulta tuota kyseltiin joskus ja vastasin aina että koen ihan hyvänä. Olen ymmärtänyt että tämä on hienovaraista vihjailua ja tällä erotellaan ne vanhemmat jotka eivät ole heille mieleen "mt-ongelmaisiksi" Ap

Aiheellista kysyäkin jaksamisesta jos itkien lähtee. 

Vierailija
6/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mitä tämä "laajennettu sopimus" käytännössä tarkoittaa? Olen ollut 10 vuotta varhaiskasvatuksessa töissä, enkä ole ikinä kuullutkaan. On vain osapäiväisiä tai kokopäiväisiä sopimuksia, ja tuntimäärän päättää vanhempi. Ellei perheellä sitten ole jo olemassa olevaa ls-asiakkuutta, jolloin sovittu kokopäiväinen sopimus voi olla osa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Mutta siis myös alle 3-vuotiaillekkin voi olla lukuisia syitä, miksi heille esim. neuvolan puolesta voidaan suositella varhaiskasvatuspaikkaa ja varhaiskasvatukseen säännöllisesti osallistumista, vaikka vanhempi olisi kotona. 

Se että vanhemmalta itseltään kysellään tämän jaksamista, ei kyllä ole perättömien puhumista, vaan kysymys. 

Vierailija
7/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa erikoiselta. Jos se nyt siitä tottumisesta on kyse, miksei lapsi sitten tekisi vaikka joka päivä neljä tuntia? Toki sitten maksaa ylimääräistä, ja tarinasta ei selviä millaista työtä ja kuinka paljon äiti tekee. En myöskään nää siinä mitään erikoista että lapsi olisi osapäiväisesti, vain vaikka kolme päivää hoidossa viikossa putkeen ja kaksi sitten vapaana. Luulisi että ennemmin siten, jolloinka hoidossa olisi vähemmän lapsia, minkä ajattelisin olevan helpotus päiväkodin työntekijöille ennemminkin. Toki jos nyt siellä päiväkodissa tehtäisiin siten,  että  osaviikkopäivinä varauduttaisiin jostain syystä vähemmällä henkilökunnalla (en kyllä tätä usko) niin ymmärtäisin tuon pointin työntekijöiltä. Kyllä tämän äidin tarttisi nyt itse jutella johtajalle tilanteesta. Toki jos haluat asiassa auttaa, voit sinäkin tietysti jutella johtajalle... Kuulostaa todella ikävältä tilanteelta. Voin kuvitella että jos on vaikka lapsi ekaa kertaa hoidossa, voivat päiväkodin työntekijät vaikuttaa siltä että tietävät ns. paremmin eikä heidän näkemystään osaa kyseenalaistaa.

Toki siis ensin juttelisin tämän äidin kanssa. Tuli itselle mieleen jos kyselevät vointia, että onko lapsi hoidossa tukitoimena, jos äidillä onkin esim. vaikkapa mielenterveyden ongelmia. Vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä taustalla on.

Vierailija
8/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että hän itse menee puhumaan johtajalle. Ja vaikka menisikin, niin he osaavat kyllä taivutella. Kokemusta on. Minullakin piti olla mies ja isovanhemmat apuna sanomassa, että emme tuo pientä lasta joka päivä, ennen kun äiti on kokopäivätyössä.

Vaikuttais ettei hänellä ole ketään kuka pitäis hänen puolia, hänellä on vaan tämä yksi lapsi, eikä ole kokemusta. Varmasti tuossa tilanteessa uskoo sen että mitä tädit sanoo.

Aiemmin hän itki, mutta nyt monesti poistuessaan laittaa kuulokkeet korville ja vajoaa omaan maailmaan heti kun on käynyt lapsen tuomassa :( Tulee sellainen tunne ettei jaksa enää taistella, vaan antaa periksi.

Jos päikyn tädit jotain masennusta pelkää, niin tuommoinenhan se masennusta aiheuttaa? Äiti revitään vauvasta erilleen? Ap

Vierailija
9/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mitä tämä "laajennettu sopimus" käytännössä tarkoittaa? Olen ollut 10 vuotta varhaiskasvatuksessa töissä, enkä ole ikinä kuullutkaan. On vain osapäiväisiä tai kokopäiväisiä sopimuksia, ja tuntimäärän päättää vanhempi. Ellei perheellä sitten ole jo olemassa olevaa ls-asiakkuutta, jolloin sovittu kokopäiväinen sopimus voi olla osa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Mutta siis myös alle 3-vuotiaillekkin voi olla lukuisia syitä, miksi heille esim. neuvolan puolesta voidaan suositella varhaiskasvatuspaikkaa ja varhaiskasvatukseen säännöllisesti osallistumista, vaikka vanhempi olisi kotona. 

Se että vanhemmalta itseltään kysellään tämän jaksamista, ei kyllä ole perättömien puhumista, vaan kysymys. 

Täällä Oulussa se on joka päivä 6 tuntia, klo 8-14 hoitoa. Ja tehdään muillekin kun lasu-asiakkaille, tuolla päiväkodilla ehdotettu todella monille. Ap

10/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkevä lapsi ja itkevä äiti? Tuossa perheessä on varmasti nyt meneillään jotain sellaista, mitä sinä et voi kaikkea tietää, Ap.

Voi olla lastensuojelun päätös, että lapsi tarvitsee päivähoitoa.

Äiti ei ehkä haluaisi viedä lasta hoitoon, jotta voisi lapsen verukkeella rötväillä kotona, vaikka sellainen elämä ei ole hyväksi äidille eikä lapselle.

Tuo äidin itkeminen on merkki siitä, että todennäköisesti jotain mt-kuviota on taustalla.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
11/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ekana sanoisin, että äidin (tai lapsen) ulkoasusta, ulkonäöstä, siitä pienestä hetkestä päiväkodin eteisessä et voi mitenkään päätellä, minkälaisia ongelmia heillä kotona saattaa olla. Reilu 20 vuotta sosiaalialalla on opettanut, ettei naamasta näy mielenterveyden ongelmat, vaikeat jaksamisen pulmat, puutteellinen vanhemmuus tai edes lievä kehitysvammaisuus. 

Toisekseen jäi nyt vähän epäselväksi, että tunnetko tämän äidin/lapsen siis jotenkin vähän syvemmin vai perustuvatko kaikki ajatuksesi siihen, että olet nähnyt heitä vienti- ja hakutilanteissa? Jos ette ole koskaan edes jutelleet, niin saattaisi kokea todella ahdistavaksi sen, että menisit heidän puolestaan puhumaan jotakin päiväkodin johtajalle! 

Vierailija
12/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että hän itse menee puhumaan johtajalle. Ja vaikka menisikin, niin he osaavat kyllä taivutella. Kokemusta on. Minullakin piti olla mies ja isovanhemmat apuna sanomassa, että emme tuo pientä lasta joka päivä, ennen kun äiti on kokopäivätyössä.

Vaikuttais ettei hänellä ole ketään kuka pitäis hänen puolia, hänellä on vaan tämä yksi lapsi, eikä ole kokemusta. Varmasti tuossa tilanteessa uskoo sen että mitä tädit sanoo.

Aiemmin hän itki, mutta nyt monesti poistuessaan laittaa kuulokkeet korville ja vajoaa omaan maailmaan heti kun on käynyt lapsen tuomassa :( Tulee sellainen tunne ettei jaksa enää taistella, vaan antaa periksi.

Jos päikyn tädit jotain masennusta pelkää, niin tuommoinenhan se masennusta aiheuttaa? Äiti revitään vauvasta erilleen? Ap

No rupea sinä tukemaan sitä äitiä, siis siinä, että asioita tehdään siellä niin kuin HÄN haluaa. Minustakin on kamalaa, miten lasten vanhemmilta yritetään ottaa vanhempina usko itseen pois, varsinkin jos se muutenkin on ihmisellä kehittymätön ja heikko.

Vierailija
13/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, no nyt selvisi tämäkin.

Ennen itki, mutta nyt laittaa kuulokkeet korville jne

Vanhemmat ei todellakaan ehdi tehdä noin tarkkoja havaintoja toisistaan. Ainoastaan päiväkodin henkilökunta tuollaiset huomaa. Ja paikkakuntana taas kerran oulu..

Tämän on kirjoittanut PÄIKYN TÄTI ITSE

Vierailija
14/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita tutustua tähän äitiin jotta saat luottamusta ja hän uskaltaa puhua asioista. Vaikuttaa siltä, että hän tosiaan voisi tarvita tukea päiväkodin taholta tulevaan painostukseen. Lapsen paras ei nyt välttämättä ole intressinä kuin äidillä itsellään, mutta puuttuu uskallus seistä mielipiteensä takana.

Vierailija
15/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa kuitenkin ole taustalla lastensuojelun tai neuvolan kehoitus viedä lapsi päiväkotiin äidin jaksamisen tai lapsen kehityksen vuoksi. Miksi muuten äiti olisi hakenut vauvalleen päiväkotipaikkaa, jos ei kerran itse halua häntä sinne viedä? Päiväkoti kun ei tule ketään kotoa pakottamaan asiakkaaksi, kyllä sinne täytyy ihan itse hakea.

Vierailija
16/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, no nyt selvisi tämäkin.

Ennen itki, mutta nyt laittaa kuulokkeet korville jne

Vanhemmat ei todellakaan ehdi tehdä noin tarkkoja havaintoja toisistaan. Ainoastaan päiväkodin henkilökunta tuollaiset huomaa. Ja paikkakuntana taas kerran oulu..

Tämän on kirjoittanut PÄIKYN TÄTI ITSE

Minä taas ajattelin, että tässä on tällainen klassinen "kaverin puolesta kyselen", eli ap on itse tuo äiti...

Vierailija
17/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää, onko lapsi alunperinkin sijoitettu ls-tukitoimena. Vanhempi voi itse olla epäterveen riippuvainen lapsestaan ja aiheuttaa omalla hätäilyllään myös lapselle huolta.

Vierailija
18/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa kuitenkin ole taustalla lastensuojelun tai neuvolan kehoitus viedä lapsi päiväkotiin äidin jaksamisen tai lapsen kehityksen vuoksi. Miksi muuten äiti olisi hakenut vauvalleen päiväkotipaikkaa, jos ei kerran itse halua häntä sinne viedä? Päiväkoti kun ei tule ketään kotoa pakottamaan asiakkaaksi, kyllä sinne täytyy ihan itse hakea.

Tämä. AP antaa itsestään päiväkodin henkilökunnalle aika hölmön kuvan, jos lähtee kauheasti sotimaan syrjityn ja kaltoinkohdellun nuoren äidin puolesta, kun henkilökunta kuitenkin tietää syyt sille, miksi kyseisen lapsen on hyvä olla päiväkodissa. 

Vierailija
19/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Itkevä lapsi ja itkevä äiti? Tuossa perheessä on varmasti nyt meneillään jotain sellaista, mitä sinä et voi kaikkea tietää, Ap.

Voi olla lastensuojelun päätös, että lapsi tarvitsee päivähoitoa.

Äiti ei ehkä haluaisi viedä lasta hoitoon, jotta voisi lapsen verukkeella rötväillä kotona, vaikka sellainen elämä ei ole hyväksi äidille eikä lapselle.

Tuo äidin itkeminen on merkki siitä, että todennäköisesti jotain mt-kuviota on taustalla.

Ei todellakaan ole merkki mt-ongelmista. Ennemmin mt-ongelmia on vanhemmalla joka iloisena luovuttaa 1v tai nuoremmankin lapsensa päiväkotiin. Äärimäisen iso stressi lapselle.

Itse laitoin lapset päiväkotiin 4-5 vuotiaina ja itkin silmät päästäni, kun pääsin pois näköetäisyydeltä, tuntui kuin jättäisin lapset heitteille. Turvassa eivät olleetkaan vaan yksi isompi lapsi toistuvasti satutti nuorempaani ja vanhempi sen vuoksi otti tarkkailijan roolin eikä keskittynyt omiin leikkeihin vaan vahti, että nuorempi sisarus on turvassa.

20/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä lapsesta tässä on kyse, Ap?

Vauvoja ei edes oteta päiväkotiin.

Sinä puhut vauvasta, mutta tuskin tässä on kyse alle 1-vuotiaasta?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme