Maistraatissa ei ”aktivoitu” osoitteenmuutosta,
ennenkuin soitin sinne. Virkailija kysyi, että ”Asuiko lapsen isä siinä osoitteessa, mistä muutit pois?” Sanoin, että ei, kun ollaan erottu jo vuosia sitten. Yhteishuoltajuus ja itse olen lähivanhempi. Virkailija sitten vastasi, että ok, hän nyt sitten aktivoi uuden osoitteen.
Siis mitä ihmettä? Onko muita, joille käynyt näin?
Kommentit (34)
Muutimme vuosituhannen vaihteessa ja ilmoitin maistraattiin oikean osoitteen. Maistraatti oli kuitenkin päättänyt, että asumme viereisellä postinumeroalueella, ja muuttanut postinumeromme vääräksi. Sieltähän sitten oli väärä osoite mennyt automaattisesti joka paikkaan ja jouduin korjailemaan väärää postinumeroa jokaiselle taholle yksitellen. Vielä parin vuoden päästäkin tuli jotain mainoksia joissa oli se maistraatin ilmoittama väärä postinumero.
Noissa peruskaavakkeissa ei ole mitään kohtaa etävanhemman suostumukselle edes.
Me muutimme lapsen kirjat tasapuolisuuden vuoksi, ja itse sitten lisäsimme paperikaavakkeen marginaaliin lisätietoa ja nimikirjoituksen.
Tästä on tainnut juuri tulla joku lainmuutos, mutta on se nyt ärsyttävää kun noi kirjoillaoloasiat hoidetaan niin saamarin löperösti.
T: nytkin asunnossani asuu kaksi näkymätöntä liettualaista 😬
Vanhempien muuttaessa erilleen tulee usein kiistaa siitä, voiko toinen vanhemmista vaihtaa lapsen olinpaikkaa ja osoitetta ilman toisen suostumusta. Mikäli vanhemmat ovat yhteishuoltajia eikä lapsen asumisesta jommankumman luona ole annettu tuomioistuimen päätöstä tai tehty sopimusta sosiaalitoimessa, on aivan selvää, että toinen huoltajista ei voi omavaltaisesti muuttaa lapsen asuinpaikkaa, vaan sitä varten maistraatti tarvitsee molempien vanhempien suostumuksen. Tämä perustuu lastenhuoltolain 5 §:n 1 momenttiin, jonka nojalla lapsen huoltajat tekevät yhdessä lasta koskevat päätökset, jollei toisin ole säädetty tai määrätty, sekä 4 §:n 1 momenttiin, jonka mukaan huoltajalla on oikeus päättää mm. lapsen asuinpaikasta. Yhteishuoltajan oikeutta päättää lapsen asuinpaikasta pyritään välillä kiertämään majoittumalla turhaan turvakotiin. Jos väitetty väkivalta ei ole todellista, niin turvakotiin lasten kanssa majoittunut vanhempi rikkoo lastenhuoltolain kyseisiä normeja.
Vierailija kirjoitti:
Inhimillinen virhe: Maistraatin virkailija on osoitteenmuutosta käsitellessään katsonut, että mukana muuttaa yhteishuollossa oleva lapsi. Hän on todennut, että pitää varmistaa, että lapsen osoitteenmuutokselle ei ole esteitä. Siinä vaiheessa on tullutkin jokin keskeytys (esim. puhelinsoitto tai toinen virkailija on tullut kysymään jotain). Kun keskeytys on ohi, virkailija ei ole muistanut, että osoitteenmuutoksen käsittely jäi kesken, vaan hän on siirtynyt seuraavaan asiaan.
Ei niitä tietoja käsitellä erikseen kuin tuonkaltaisessa vajaavaltaisen muuttoilmoituksessa! Tuossa kertomassasi tapauksessa järjestelmä ei päästä eteenpäin ennen kuin se tarkistus on suoritettu, pelkkä eteenpäinjatkaminen jättää sen keskeytyneen prosessin edelleen muistilistalle ja se näkyy siellä koko yksikölle! Paljon todennäköisempää on, että ap itse on laittantu rastin väärään ruutuun.
Entä jos etävanhempi ei suostu ja se lapsi on sitten koditon? Maistraatin papereissa siis? Jääkö se lapsi yksin kirjoille vieraaseen perheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuli esiin, kun asioin erään yrityksen kanssa ja heidän tiedoissaan näkyi vain vanha osoitteeni. Kehottivat olemaan yhteyksissä maistraattiin. Ap
Yritykset ei saa maistraatista osoitetietoja järjestelmäänsä!
No kyllä se uusi osoite nyt vaan näkyy tällä yrityksellä sen jälkeen kun soitin maistraattiin. Muutama päivä oli viivettä. Virkailijakin sanoi näin, että muutama päivä menee. Ap
Ei näy. Sattuu olemaan täysin mahdotonta, että yritykset saisi osoitetietoja järjestelmäänsä tuota kautta.
Eli minulle valehdeltiin sekä maistraatista että kyseisestä yrityksestä? Ap
Muutin melkein vuosi sitten mieheni kanssa Mikkeliin. Sain vasta vähän aikaa sitten tietää että nykyistä osoitettamme ei ole aktivoitu (selvitys miksi muutimme oli vajaavainen) vaan olemme edelleen vantaalaisia :)
Kerran vielä: niissä muuttoilmoituskaavakkeissa _ei_ ole mitään mahdollisuutta ilmoittaa että tässä olis tämmöinen yhteishuoltokeissi nyt.
Joku jossain on viisaudessaan päättänyt että aanelkusta loppuu tila, ja kuka edes eroaa tai muuttaa jos on lapsia?
Kun puhutaan sortavista rakenteista niin tässä yksi todella hyvä esimerkki: tasan käy kaikille ilmi että elät epänormaalia elämää jos sun muuttoilmoituksen asianhaarat ei mahdu kaavakkeen sarakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhimillinen virhe: Maistraatin virkailija on osoitteenmuutosta käsitellessään katsonut, että mukana muuttaa yhteishuollossa oleva lapsi. Hän on todennut, että pitää varmistaa, että lapsen osoitteenmuutokselle ei ole esteitä. Siinä vaiheessa on tullutkin jokin keskeytys (esim. puhelinsoitto tai toinen virkailija on tullut kysymään jotain). Kun keskeytys on ohi, virkailija ei ole muistanut, että osoitteenmuutoksen käsittely jäi kesken, vaan hän on siirtynyt seuraavaan asiaan.
Ei niitä tietoja käsitellä erikseen kuin tuonkaltaisessa vajaavaltaisen muuttoilmoituksessa! Tuossa kertomassasi tapauksessa järjestelmä ei päästä eteenpäin ennen kuin se tarkistus on suoritettu, pelkkä eteenpäinjatkaminen jättää sen keskeytyneen prosessin edelleen muistilistalle ja se näkyy siellä koko yksikölle! Paljon todennäköisempää on, että ap itse on laittantu rastin väärään ruutuun.
Kerrotko vielä, että mitä olen voinut ruksia väärin? Selitä ihan rautalangasta, kun en ymmärrä 😄 ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuli esiin, kun asioin erään yrityksen kanssa ja heidän tiedoissaan näkyi vain vanha osoitteeni. Kehottivat olemaan yhteyksissä maistraattiin. Ap
No kyllä se uusi osoite nyt vaan näkyy tällä yrityksellä sen jälkeen kun soitin maistraattiin. Muutama päivä oli viivettä. Virkailijakin sanoi näin, että muutama päivä menee. Ap
Ei näy. Sattuu olemaan täysin mahdotonta, että yritykset saisi osoitetietoja järjestelmäänsä tuota kautta.
Höpö höpö, niitä yrityksiä on vaikka kuinka paljon, jotka saa uudet osoitetiedot automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku urvelo nyt vaan ei suostu ymmärtämään että "sai tiedot maistraatista" on keskustelun sisällön kannalta melko sama asia kuin että "sai tiedot väestörekisteristä jonne maistraatti ne toimittaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku urvelo nyt vaan ei suostu ymmärtämään että "sai tiedot maistraatista" on keskustelun sisällön kannalta melko sama asia kuin että "sai tiedot väestörekisteristä jonne maistraatti ne toimittaa".
Aa, ok 😅 Kiitti sulle, luulin jo että oon sekoamassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, ok 😅 Kiitti sulle, luulin jo että oon sekoamassa. Ap
Eipä mitiä.
10 vuotta asiakaspalvelussa = olen urvelokuiskaaja 😊👍🏻