Kylmäsavulohi jäi huoneenlämpöön, voiko syödä?
Kauppakassiin unohtui jostain syystä kylmäsavulohipaketti pariksi tunniksi. Voikohan vielä syödä vai pilaantuiko jo? =(
Kommentit (12)
Pari tuntia ihan ok. Tekisin pastaa eli kuitenkin kypsentäisin.
Toki sitä voi syödä. Eri asia kannattaako. Itse en söisi.
Voi hyvinkin, mutta paketti kandee avata heti. Ettei tuu mitään ikävyyksiä sisään.
Zinccis
Savustaminen on säilömistapa, ajalta kun niitä jääkaappeja ei ollut.
Lähtökohtaisesti on OK syödä. Haista ja maista, mutta olisin hiton yllättynyt jos olisi jotenkin pilalla.
Älä kuitenkaan enää ala hillota sitä, vaan pistä syöntiin nyt viikonloppuna.
Riippuu vatsastasi. Minä teräsvatsa söisin kyllä, mutta en tarjoaisi kaverille, joka saa oksennustaudin suunnilleen kun hipaiseekin jotain mikä voi olla pilaantunutta.
Kunnollinen kuumennus kyllä tappaa pöpöjä myös, eli ehdotettu hyödyntäminen kastikkeeksi on kannatettavaa.
Mietippä tilannettä kesällä ostat kaupungissa kaupasta ruokaa ja ajat 150 km päähän mökille. Ei silloinkaan puolia ruuista heitetä roskiin vaan laitetaan kylmään ja syödään hyvällä mielellä.
Vakuumipakattu kala on hyvä kasvualusta botuliinille. En söisi.
Ei kai se noin nopeasti pilaannu? Tekisin kastiketta.
Kypsennä. Tee munakas, kiusaus tai kuten jo ehdotettu, kastike. Pois ei missään nimessä kannata heittää, hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä tilannettä kesällä ostat kaupungissa kaupasta ruokaa ja ajat 150 km päähän mökille. Ei silloinkaan puolia ruuista heitetä roskiin vaan laitetaan kylmään ja syödään hyvällä mielellä.
Ne ruoat on kylmälaukussa matkan ajan. Kalat nyt varsinkin. Ovat jo lyhyemmän matkan kaupasta 40 kilsan päähän mökille.
Vakuumilohet, kylmä- ja lämminsavustetut, ovat erittäin herkkiä pilaantumaan. Ne ei todellakaan kestä hyvinä lämmössä tuota aikaa. Syöjä päättää itse, minä en söisi.
Et voi syödä. Kylmäketju ei saa katketa, eikä varsinkaan noin pitkäksi aikaa.