Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä muuttui, oi tietäjämammat (painosta)

Vierailija
10.01.2020 |

Tajusin tässä yhtenä päivänä, että painan saman verran kuin äitini 1980-luvulla minun ollessani pieni. Pituutta minulla on 5 cm enemmän.

Lapsena 1980-luvulla häpesin äitiäni, kun hän oli niin paljon lihavampi kuin kaikki muut. Itseäni pidän nykyään ihan sopusuhtaisena, no reidet ovat melko paksut.

BMI on minulla normaalialueella, äitini oli korkeintaan pari kiloa ylipainon puolella. Liikuntaa harrastan vähemmän kuin äitini silloin.

Onko käsityksemme normaalipainoisista muuttunut noin paljon? Vai olinko minä vain kova häpeämään? Äiti puhui paljon ylipainostaan myös.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai se on muuttunut. Moni pitää nykyään selkeätäkin ylipainoa ihan normaalina. Toki se siinä mielessä onkin, että se on hyvin tavallista.

Vielä 70-80 -luvuilla oli aika harvinaista olla lihava. Esimerkiksi lihavia lapsia ei edes ollut olemassa.

Vierailija
2/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsitys muuttunut paljon. Itsekin häpesin läskiä äitiäni ja äiti itsekin valitteli ettei synnytysten jälkeen koskaan päässyt enää nuoruuden mittoihin ja yritti laihduttaa vähän väliä. Enimmillään hän painoi kuitenkin vain 65 kiloa ja on 165 cm pitkä. Nuorena oli painanut noin 50 kg ja niistä mitoista haaveili edelleen. Ei nykyään kyllä tuollaista normaalipainon ylärajalla olevaa lihavana pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On käsitys muuttunut paljon. Itsekin häpesin läskiä äitiäni ja äiti itsekin valitteli ettei synnytysten jälkeen koskaan päässyt enää nuoruuden mittoihin ja yritti laihduttaa vähän väliä. Enimmillään hän painoi kuitenkin vain 65 kiloa ja on 165 cm pitkä. Nuorena oli painanut noin 50 kg ja niistä mitoista haaveili edelleen. Ei nykyään kyllä tuollaista normaalipainon ylärajalla olevaa lihavana pidä.

Sama täällä, äidillä oli mittaa noin 160 cm ja hän oli koko ajan ankaralla dieetillä, tavoitteena painaa alle 60 kg.

Sosiaaliset paineet laihuuteen olivat ilmeisesti aika kovat. Äidille oli tärkeää minunkin hoikkuuteni. Mutta jostakin syystä se ei minua ole elämässäni paljon hetkauttanut.

-Ap.