Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä erilaisuudessa niin ärsyttää?

Väärineläjille keppiä
10.01.2020 |

Jos joku pitää popista ja itse klassisesta, miksi toisen musiikkimakua täytyy niin ponnekkaasti ihmetellä ja arvostella? Tai jos joku pitää all-inclusive-lomasta Turkissa ja itse pitää vaeltamisesta Lapissa? Tai jos itse on sekasyöjä, niin vegaani ärsyttää.

Ymmärrän, että raitista häiritsee, jos naapuri huutaa ja soittaa kännissä stereoita keskellä yötä. Mutta entä sellaiset asiat, joiden kanssa ei varsinaisesti joudu tekemisiin laisinkaan. Mikä siinä niin käy hermoon, että pitää vähintäänkin nettiin kirjoittaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei omakohtaista kokemusta, niin edes valistuneita arvauksia muiden puolesta?

Vierailija
2/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenäiskulttuurin kaikuja. Meille on tolkutettu sukupolvesta toiseen, että kunnollinen ihminen elää tietynlaista elämää, johon kuuluvat tietyt asiat. Erilaisuus on tahallista konsensuksen häiritsemistä, ja siitä pitää rangaista vaikka sitten julkisella paheksunnalla. Viime vuosikymmeninä nuorisokulttuurin saadessa jalansijaa ja nuoruuden eriytyessä omaksi elämänvaiheekseen erilaisuus liitettiin lähinnä kapinoiviin nuoriin. Aikuisen sen sijaan pitää unohtaa kaikki erilaisuushömpötykset ja olla sovinnainen tolkun ihminen.

Toki osa ihmisistä on sitten sen verran kypsymättömiä, että heitä ärsyttää kaikki omista mieltymyksistä poikkeava. Tässä on taustalla todennäköisesti myös epävarmuutta niihin liittyen. Oma mielipide tai oma valinta ei ole validi, jos kaikki eivät pidä siitä eivätkä omaksu sitä. Tällainen ihminen kokee turvallisimpana vaihtoehtona hyökkäyksen sen toisen mieltymyksiä ja elämäntyyliä kohtaan, koska pelkää, että muuten hän on se, joka kyseenalaistetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up