Polysuhde ja iso riita, paljastammeko suhteen lapsille. Kaipais jotain vertaisnäkemystä
Ehkä itsellä on taustalla vielä vanhaa katkeruutta asiasta. 20 vuotta oltiin yhdessä ihan tavallisessa suhteessa ainoastaan toisillemme. Mentiin naimisiin, saatiin 5 lasta. Sit mies muuttui etäiseksi ja lopulta paljasti tiukatessani kysymyksiä että on alkanut polysuhteeseen ja ero tulee jos en hyväksy asiaa. Siinä olin selkä seinää vasten kun kuitenkin rakastin enkä missään nimessä tahtonut rikkoa __meidän perhettä__.
Tuosta on pari vuotta ja lapset kasvaneet. Miehelle esitän olevani OK asian suhteen ja joskus jopa vedätän itsellänikin olevan vientiä sinne ja tänne vaikka omat poikanihan ne ainoa miesseurani on kun mies viilettää lukuisilla tyttöystävillään joiden lukumäärää en edes tiedä eikä kiinnosta. Joitakin heistä olen kyllä tavannut miehen painostuksesta. Väkisin mentiin keilaamaan ja kesällä mies toi mökille yhden. Mies yritti jo tuolloin vaatia olemaan lapsille rehellinen heidän suhteestaan mutta sen kielsin jyrkästi. Sitten nainen tietysti lopulta esiteltiin "isin ystävänä" jolle tietysti kohdakkain näytin iloista naamaa ja pidin sen perhesirkuksen pystyssä..
Tulipa jo pitkä avautuminen.. Kunpa täältä löytyis _edes yksi_ vertainen, perheellinen poly. Minun vanhempani erosivat ollessani lapsi. Äiti silti piti meidän lasten vuoksi tätä "casanova-iskää" lähellämme paljon. Koko perhe-elämä tuntui sairaalta ja väärältä vaikkemme edes oikeastaan ikinä tavanneet niitä isän naisia ja olivathan he jo eronneetkin! Mutta se tunne kun huomaa miten omien vanhempien välillä ei ole rahtustakaan rakkautta vaikka yhä leikitään kotia yhdessä. Se vaan tuntui kuvottavalta. Myöhemmin olen kuullut äidiltäni hänen ennen eroa pitkään sitkutelleen ja yritti kestää isän naisseikkauluja. En ole koskaan nähnyt omien vanhempieni sanovan toisilleen mitään rakkaudesta kertovaa, saati tehneen fyysisesti mitään hellää. Edes yhtä halausta en muista. En missään nimessä tahtoisi samoja tunteita omille lapsille.
Siksi haluaisin syvästi salata koko polykuvion. Mutta olisiko moinen emävalhe vielä pahempi? Tulisiko totuus joskus lopulta kuitenkin esille ja suuttuisivatko lapset sydänjuuriaan myöten valehtelusta? Kunpa vaan tietäisin! :'(
Kommentit (24)
Kuulostaa sille että olet todella onneton tuossa kulissiavioliitossa. Ero voi olla parempi ratkaisu, ihan jo lasten kannalta. Mielummin onnellinen äiti kuin onneton.
Aloitetaan siitä, että tuo ei ole polysuhde vaan pettämistä joka on väännetty avoimeksi suhteeksi.
Ei tuo mikään poly-suhde ole. Ukkos pettää sua sun ja sun lastes silmien edessä.
Polysuhde perustuu kaikkien osapuolien kunnioitukseen. Sinun miehesi ei kunnioita sinua tempuillaan. Ero olisi sekä sinulle että lapsille parempi, jos itseäsi ei polyjutut kiinnosta.
Kuulostat ap alistuneesi miehen tahtoon. Arvosta itseäsi. Mies ei ymmärrä mitä menettää jos nyt lähdet lasten kanssa. Liekö ukko vastuullinen huoltajaksi muutenkaan
:( kerrot lapsille, että ero tulee ja sen jälkeen sinun ei tarvitse päätäsi vaivata miehen naissuhteilla. Kunhan on joku roti siinä millaisia muiduja lapsille esittelee.
Miksi ihmeessä olet tuon miehen kanssa? Kuvio ei selvästi ole sinulle ok. Älä anna satuttaa itseäsi.
Ääää, miksi ihmeessä olet mennyt suostumaan tuollaiseen järjestelyyn, kun se ei missään nimessä ole sinulle ok? Sinä et edes ole poly, vaan miehesi polyilee. Sitä paitsi, vaikka polysuhde lähtökohtaisesti nyt olisikin ok, kyllä teilläkin sinua kohtaan kohtuulliset säännöt saa olla. Sinä saat asettaa rajan, että et missään tapauksessa halua olla tekemisissä näiden naisten kanssa, eikä heitä varsinkaan kotiin tuoda, vaikka miehesi vehtailisikin menemään. Teidän tilanne muutenkin on se, että mies säntää sinne ja tänne, kun sinulla ei ole muita, eli asetelma on jo lähtökohtaisesti epätasainen.
Mietin tuota, että miehen pettäminen (koska se sitä se silloin oli) tuli ilmi, kun alkoi etäiseksi ja sitten kiristi sinut tuohon kuvioon mukaan. Onko edelleen etäinen ja antaako sinulle samalla tavalla huomiota, kuin näille lukuisille tyttöystäville, vai onko suhde jo enemmän väljähtänyt? Oletko sinä oikeasti ensisijainen vaimo, vai lähinnä kotipiika, josta ei käytännöllisyyden takia haluta luopua ja täten erota? Kehottaisin pohtimaan asiaa nyt tältä kantilta. Jos miehellä ei kaiken tuon perseilyn jälkeen riitä sinulle kunnolla arvostusta, aikaa ja rakkautta asetelma on hälyyttävä ja suorastaan väkivaltainen. Silloin lopputulema tulee olemaan tuo kauhuskenaariosi väistämättä.
Kuulostaa lähinnä taloudelliselle väkivallalle. Onhan se kätevää miehelle että kotona on piika hoitamassa lapset ja kodin, itse voi pukkeilla rauhassa ympäri kyliä.
Minulla ei sama kokemus, mutta ennen lapsia olin avoliitossa poly-miehen kanssa. Kun tavattiin, mies oli tavallinen hetero, kahdenkeskisessä suhteessa. Uusien tuttavuuksien myötä avautui ajatukselle ”vapaasta suhteesta”. Meillä oli kaverina pariskunta, jotka oli polysuhteessa, eli molemmilla oli lupa olla muiden kanssa, miesten ja naisten, ja jossain vaiheessa niillä oli meillä kyläillessäni mukana eräs ylipainoinen, miehen näköinen nainen, joka määritteli itsensä muunsukupuoliseksi ja oli aika itsekeskeinen ja huomionhakuinen tapaus. Sen vierailun jälkeen mieheni oikein innostui, mutta haaveili kuitenkin povipommeista ja naisellisista miehistä. Siinä sitten yhdessä otettiin selvää, miten se toimii ja mitkä säännöt kannattaa luoda. Just. Aivan kuin toisten malli ja säännöt toimisi toisten suhteessa. Seurauksena oli mustasukkaisuutta puolin ja toisin ja repiviä riitoja. Ilmeisesti avomieheni oli kuvitellut, että kun hänellä on vientiä, minä nyhjötän kotona odottamassa. Siihen se kaatui koko suhde.
Mä oon kanssa ymmärtänyt että polysuhteessa osapuolet ovat vapaaehtoisesti polyja. Ap:n suhteessa mies pettää avoimesti, ap ei ole poly.
Eroa. Lapset tajuavat tuon kuvion kyllä. Eroperhe ei ole pahempi kuin perhe, jossa isä on uskoton pelle joka pyörii kylillä tyttöystäviensä kanssa äidin odottaessa kotona onnettomana.
Tsemppiä.
Mies on patologinen pettäjä ja sinä läheisriippuvainen. Tarinasi on suoraan rinnastettavissa alkoholistien puolisoiden läheisriippuvuuteen, jossa eroa ei oteta muka perheen vuoksi. Oikeasti ei uskalleta, koska pitää näytellä vahvaa ja pärjäävää vaimoa joka hoivaa narsistista puolisoa.
-1/5
Ei kukaan voi olla niin torvi että pitää tuollaista "polysuhteena".
Ei tuo ole minusta mikään polysuhde vaan yksipuolisesti määritelty avoin suhde.
t. monogamisessa liitossa
Miksi olet suostunut tuohon? Lapsille totuus ja hae eroa.
Ote miehesi ajatuslogista:
"Olen pett... *idealamppu syttyy* ... aloittanut polyamorisen suhteen. Hyväksy tai ero!"
Haluaisin itse kokeilla polysuhdetta.
En kestä näitä hulluja kotkotuksia. Polysuhde! Tarkoittaa suomeksi pettämistä, mutta ei se mitään, kun sillä on uusi hieno nimi!!
Mies pihalle vaan, ja lapsille voi kertoa, että isällä on uusia naisia. Hyi, en haluaisi nähdä silmissäni tuollaista sairasta, sadistista, l*tkamiestä.
Ensiksi kannattaa ainakin mennä sukupuolitautitesteihin jos harrastat suojaamatonta seksiä miehesi kanssa.