NEULOJAT! Auttakaa aloittelijaa!
Olen muutaman sukan neulonut ja nyt yritän neuloa lahjaksi miehelle pitkävartisia villasukkia. Sovitusmahdollisuutta ei ole. Käsialani on melko tiukka. Tein sukkiin 68 silmukkaa. Testasin villasukkaa nyt omaan jalkaan (kapea pohkeinen nainen) ja se on itselleni aika hyvän kokoinen. Lahjan saajalla ei ole mitkään paksut pohkeet, mutta minua paksummat kuitenkin.
Mietin, että onkohan villasukka liian kapea miehelle vai löystyykö se käytössä juuri sopivaksi? Kuuluuko villasukkien olla alussa vähän liian tiukkoja? Onko 68 silmukkaa liian vähän miesten pitkävartiseen villasukkaa?
Kommentit (13)
Ja mitä tarkoitat pitkillä varsilla, 25 cm vai 40 cm?
SIlmukkamäärä riippuu käsialan lisäksi käytetystä langasta ja puikkokoosta.
Mahdotonta näillä tiedoilla sanoa mitään. Kerro nyt ainakin aluksi mitä lankaa ja mitä puikkoja käytät, niin mietitään sitten tarkemmin.
Villasukat yleensä löystyvät käytössä, joten varsi saa ainakin minun makuuni olla aluksi aika napakka.
Mistä langasta neulot ja minkä kokoisilla puikoilla? Esim. Seitsämästä veljeksestä neulottuna, 3,5 puikoilla 42 kokoiseen jalkaan silmukoita neuvotaan tekemään 52. 46 kokoiseen jalkaan taas 56 silmukkaa. Kannattaa tehdä ohjeen mukaan, ei omasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä langasta neulot ja minkä kokoisilla puikoilla? Esim. Seitsämästä veljeksestä neulottuna, 3,5 puikoilla 42 kokoiseen jalkaan silmukoita neuvotaan tekemään 52. 46 kokoiseen jalkaan taas 56 silmukkaa. Kannattaa tehdä ohjeen mukaan, ei omasta päästä.
Ja Nalle-langalle 3 mm puikolle vastaavien kokojen silmukkamäärä kokotaulukon mukaan näyttää olevan 42:lle 60 silmukkaa ja 46:lle 64 silmukkaa.
Toki jos ihan polvipituisia tekee, niin niissä on omat silmukkamääränsä ja usein saattaa joutua pohkeen kohdalle tekemään lisäyksiä ja nilkkaan kavennuksia, mutta näissä luottaisin kyllä ihan neuleohjeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat yleensä löystyvät käytössä, joten varsi saa ainakin minun makuuni olla aluksi aika napakka.
Joo, ainakin jos neuloo yhdellä langalla joustinneuletta. Mutta jos neuloo sileää kuvioneuletta, niin se ei löystykään samaan malliin. Tosin oletan aloittelijan jättävän kuvioneuleet vielä tekemättä.
Käytän 3.5 puikkoja ja lankana 7veljestä. Sukan alussa on n. 5cm joustinneuletta ja sen jälkeen sileää n. 30cm.
ap
No tuossa on ihan polvipituisen sukan ohje vertailuksi, löytyy ohje myös koolle 46.
https://www.novitaknits.com/fi/fi/neuleohjeet/jaapuikot-kirjoneulevilla…
Tuossa siis aloitetaan 72 silmukalla isoimmassa koossa ja 15 cm jälkeen kavennellaan ylimääräisiä pois siten, että lopuksi on jäljellä 56 silmukkaa.
Loitko silmukat niin, että pidit kahta puikkoa päällekkäin? Mietin vain, että jos esim. loit silmukat yhdelle puikolle, niin se saattaa tehdä sukan suusta liian tiukan, ja se ei käytössä veny. Muutenhan sukat venyvät jonkin verran käytössä. Kannattaa tehdä mallitilkku ja verrata sen tiheyttä ja ohjeessa kerrottua tiheyttä. Jos näyttää siltä, että tulee tiheämpää kuin ohjeessa, niin ota käyttöön vähän paksummat puikot.
Vierailija kirjoitti:
No tuossa on ihan polvipituisen sukan ohje vertailuksi, löytyy ohje myös koolle 46.
https://www.novitaknits.com/fi/fi/neuleohjeet/jaapuikot-kirjoneulevilla…
Tuossa siis aloitetaan 72 silmukalla isoimmassa koossa ja 15 cm jälkeen kavennellaan ylimääräisiä pois siten, että lopuksi on jäljellä 56 silmukkaa.
Tuosta ohjeesta kannattaa katsoa mallia silmukoiden määrän ym. suhteen, vaikka ei tekisikään samanlaista kuviota.
Itse neulon miesten sukat 52 silmukalla. Lanka 7 veljestä ja puikot 3,5. Tiukkaa ei käsialani ole, ja miehet, joille olen neulonut niin ovat sopusuhtaisen kokoisia ja kengännumerot 42-44.
Mikä lanka? Vastaako se paksuudeltaan enemmän Novitan Nallea vai 7 veljestä? Neulotko sileää vai joustinneuletta?