Todeksi koettuja sananlaskuja
Olen kohta 60 ja tähän mennessä ylivoimaisesti tosimmat sananlaskut elämässäni ovat nämä kaksi:
- Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
- Vie mennessäs, tuo tullessas. Ei tarvinne selittää, miksi. Onko muilla samankaltaisia, tosiksi ja hyviksi koettuja sananlaskuja mielessä?
Kommentit (582)
Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen on kultaa.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Matikan ope tokaisi luokalle yläasteella ja nyt aikuisiällä huomannut tämän tokaisun todellakin todeksi.
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.
Myöskin tyhjä tynnyri kolisee eniten. Olen tuntenut elääni aikana monia ihmisiä, jotka pitävät hirveää meteliä korostaen itseään ja omaa elämäänsä. Tarkemmin kun tutustuu, huomaa ettei heissä ole niin mitään syvällistä. Ovat vain tylsiä ihmisiä.
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Vanha on parempi kuin pussillinen uusia.
Kyllä tämä on todettu niin maan perustellisen monta kertaa pienissä asioissa, jopa vähän isommissakin asioissa ja varsinkin kulutustavaroissa.
Se mikä menee ylös, tulee myös alas
Paha saa palkkansa.
Isäni on koko elämänsä ajan ollut kuspää, hirviö, tyranni, jne.
Nyt hänellä on todettu syöpä vatsassa. Hoidot on aloitettu, mutta tuskin niillä mitään saadaan aikaan. Ei tule olemaan leppoisa loppu hänellä.
Kukaan ei häntä jää kaipaamaan, ei edes perheenjäsenet.
Kerrankin pitää paikkansa tuo "paha saa palkkansa".
##### on ##### vaikka voissa paistaisi.
Tieto lisää tuskaa.
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Vanhassa vara parempi kirjoitti:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse sinne lankeaa. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Aika aikaa kutakin.
...sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
Kelle on kauhalla annettu, siltä kauhalla vaaditaan. Kelle on lusikalla annettu, siltä lusikalla vaaditaan, ei toteutunut porvarihallitusten aikana.
Se joka toista haukkuu on koira.
Jos anusta haistaa on sitä myös pakko maistaa.
Zinc
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Loistava sanonta kuvaamaan ihmistä, joka yrittää esittää, ettei ollenkaan esim. halua jotain, vaikka kyse on siitä, ettei ko. ihminen saa sitä asiaa, vaikka kuinka haluaisi.
Aika on rahaa
En ymmärrä sitä ilmaisten ämpäreiden odottelua, kun siinä odottelun sijasta voisi tienata rahaa. Tunnin odottelu = töissä 10€
Älä jää tuleen makaamaan.