Miksi hankitte koiran kerrostaloon kidutettavaksi?
Kahden eri naapurin koirat ovat itkeneet päivät ja osan illoista jo kolmen kuukauden ajan. Erotuska on karmivaa eivätkä naapurit tee asialle mitään. Minkä vuoksi hankitte erotuskaan taipuvaisia koiria kerrostaloasuntoon jossa itkun kuulevat kaikki muut paitsi vastuuttomat omistajat itse? Selvittäkää vähän mitkä koirat sopivat kaupunkiin älkääkä tehkö valintoja itsekkäin perustein.
Kommentit (11)
Kituuko se koira sinusta jotenkin vähemmän, jos se ulvoo yksin omakotitalossa, missä kukaan ei kuule?
Kuten ihmispentu niin koirapentukin pitää kasvattaa ja bondata eli sen koiran kanssa pitää olla kotona ekat 6kk. Mun koira kulkee mukaan jos kyläilen ihmisten luona. Pentuna nukkui mun rintalihasten päällä sängyssä. Nyt jos lähden asioille ja sanon koiralle että tulen kohta takaisin niin hän ymmärtää ja jää odottamaan hiljaa. Haukahtaa pari kertaa kun suljen oven ihan kuin sanoakseen heippa.
Koiran eroahdistukseen vaikuttavat aivan muut asiat kuin asumismuoto.
Häiritsee ne koirat rivitalossakin. Miksi ihmiset hankkii koiran, jos se vain haukkua räkyttää takapihalla häkissä yötä päivää? Mitä iloa siitä koirasta on?
Ja kissat päästetään yöksi ulos hyppimään naapureiden ikkunalaudoille. Minua se ei häiritse, mutta kissani villiintyy ja juoksee ikkunasta toiseen, kaataa kukkaruukut ja roikkuu verhoissa. Yritä siinä sitten nukkua. Tämmösen kohtauksen jälkeen valvon parisen tuntia ennen kuin pystyn taas nukahtamaan.
Hölmöjä koiranomistajia on niin kerrostalo- kuin omakotitaloasujissa ja kaikissa siltä väliltä. Yhtä yleistävää (ja kuitenkin liian usein totta) olisi sanoa, että miksi otetaan koiria maalle tarhaan tai narun päähän toimettomina louskuttamaan ja kitumaan?
Vähän provosoiva aloitus, muttaa joo, mekin otettiin koira vasta nyt, kun voidaan olla sen kanssa 24/7. Enkä kyllä haluaisikaan jättää sitä moneksi tunniksi yksin. Kerrostalolla tai omakotitalolla ei sinänsä ole niin merkitystä.
En hankkinutkaan. Ei kuulu tapoihin kiduttaa mitään eläimiä, ihan sama missä asun.
Koiran eroahdistus ei muuten riipu rodusta. Koiratkin on yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ihmispentu niin koirapentukin pitää kasvattaa ja bondata eli sen koiran kanssa pitää olla kotona ekat 6kk. Mun koira kulkee mukaan jos kyläilen ihmisten luona. Pentuna nukkui mun rintalihasten päällä sängyssä. Nyt jos lähden asioille ja sanon koiralle että tulen kohta takaisin niin hän ymmärtää ja jää odottamaan hiljaa. Haukahtaa pari kertaa kun suljen oven ihan kuin sanoakseen heippa.
6kk kotona? Miksi?? Kevyttä liioittelua.
Miksi se koira pitää otta ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6kk kotona? Miksi?? Kevyttä liioittelua.
Ei liioittelua, mutta olosuhteiden pakosta usein mahdotonta. Ei tuntikausien yksinolo päivässä ole aikuisellekaan koiralle hyväksi, ihanteellista olisi että sillä olisi seuraa suurimman osan päivästä.
Oman koiran kasvattaja kertoi suosivansa kerrostaloasujia potentiaalisina pennun ostajina, koska silloin ainakin tietää että koiraa viedään ulos lenkeille eikä vaan päästetä pienelle pihalle tarpeilleen päivästä toiseen. Puhumattakaan niistä koirista jotka haukkuvat ulkohäkissä vuorokauden ympäri.
Mutta joo tietyt rodut ei vaan sovi kerrostaloon, ja nekin jotka sopii pitäisi opettaa yksinoloon. Oman koiran kanssa aloitettiin treenit ihan siitä että menin muutamaksi sekunniksi oven taakse ja aikaa pidennettiin aina sen mukaan mitä koira oli hiljaa.
Ei nyt kuitenkaan yleistetä jooko.