Miksei labran verenimijät ei välillä kuuntele kun koitat neuvoa?
Multa katoaa suonet ja ei välillä löydy, monta kertaa vasta 5 kerta toden sanoo, joten ne on sanonut että "muista kertoo tää miten otin sitten seuraavalle ottajalle ettei ihan tavan keinot onnistu"
Ja aina kerron, mutta tänäänkin "no tää on vähän niin ku avoneula" ja siis ei saanut kun ei suostunut vaihtamaan avoneulaan, koska "sen kanssa on nii vaikee ja sotkusta"
"Vähän niinku" ei riitä, jos haluat musta verta :'D
Lapsesta asti ollut niin syvällä ne paksut suonet ja pinnalla on vaan ohuita suonia..
Tiedän, olet ammattilainen minä en, mutta tiedän kuinka vaikeeta musta on verta saada, joten koitan ihan omaa jaksamista helpottaa, tää sama käynyt niin usein, että vituttaa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sä vaan et osaa esittää asiaasi oikein. Opettele kommunikoimaan, niin saat oikeita tuloksia aikaan.
No kerroppa miten se hoidetaan
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no sä et voi tietää, mitä kriteerejä niille susta ”imetyille” näytteille on asetettu. Joitakin näytteitä ei suositella otettavan avolla, koska laatu kärsii. Ja esim. INR-näyte voi olla kokemattomalle hankalaa ottaa avolla, koska näytemäärä tulee olla tismalleen sopiva.
Moikka!
Eli jos potilaalta ei saada kuin avoneulalla verta niin se on sit voivoi, ja potilaan vika kun säädökset on vaa tälläset, että kuole vaan, kun ei susta verta saa?
Etkö osaa siis lukea, ettei ap;sta saa kuin ainostaan AVONEULALLA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös verikokeet tosi haastavia eikä käsivarsista meinaa löytyä suonia millään. Joskus harvoin löytyy, mutta tulee todella hitaasti ja milloinkin heilahdus ja verentulo loppuu. Parhaiten onnistuu ohuella perhosneulalla kämmenen päältä, mutta moni näytteenottaja ei suostu siitä ihan ensimmäiseksi koittamaan.
Siis millinkin heilahdus...
Sama t. Ap
Ja mä kysyin miksei vois jalasta ottaa siellä näkyy suonet tosi hyvin, niin sanoi ettei siihen kovin helposti lähdetä... Öö miksi ei jos ei käsistä löydy?
Lisää veritulppariskiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös verikokeet tosi haastavia eikä käsivarsista meinaa löytyä suonia millään. Joskus harvoin löytyy, mutta tulee todella hitaasti ja milloinkin heilahdus ja verentulo loppuu. Parhaiten onnistuu ohuella perhosneulalla kämmenen päältä, mutta moni näytteenottaja ei suostu siitä ihan ensimmäiseksi koittamaan.
Psst.. Siipineula on ihan yhtä ohut tai paksu kuin normaali vakuumineula. Muuten kyllä toki otankin aina kämmenestä siipineulalla koska se on helpompaa, mutta neulan paksuudella ei ole sen kanssa mitään tekemistä vaikka aika moni niin luulee.
Suoneen osuu tutiseva nisti, mutta osa ammattilaisista ei osu suoneen. En tiedä millaista sakkia terveydenhuoltoon nykyään koulutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisit jos tietäisit mitä kaikkia ohjeistuksia ihmisillä on. Luottakaa nyt vain ammattilaiseen.
Ei vaan olkaa valppaina!
Mua oli kerran piikittämässä hoitsu, joka oli
tolaltaan.
Ensin se kiukutteli mulle, että lääkäri oli
merkinnyt jotain väärin.
Monta kertaa. Sanoin että se ei ole mun syy, soita lääkärille.
Sitten valitti että musta on otettu niin paljon
näytteitä.
Sekään ei ollut mun syy, eikä todellakaan hauskaa.Sitten se porhalsi takahuoneeseen hakemaan putkia, pudotti niistä osan lattialle ja kädet tärisi.
Sanoin: "Nyt mä toivon että sä rauhoitut ennen kuin kosket muhun neulalla."
Silloin se pyyhälsi tiehensä "parasta että haen toisen hoitajan". " Sopii", sanoin.Ties mikä nisti oli vai kankkusessa vai burn out, mutta epämiellyttävä tapaus.
Eli olkaa tarkkana.
Miten tää tähän liittyy?
Varmaan vertaileva kertomus hoitajien vaihtelevasta ammattitaidosta?
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi koska n. Joka toinen potilas osastollakin väittää olevansa "huonosuoninen" ja osaa ja haluaa kertoa sen yhden ainoan paikan mistä häneltä saa ottaa näytteet ja muualta ei saa edes katsoa. Sitten kun siitä paikasta ei onnistu ja alkaa tarkastella muita suonia, voikin todeta että ihan hyvät suonet on tälläkin potilaalla. Ja myönnän siis, että joskus potilas tosiaankin tietää itse parhaiten ja näytteenotto onnistuu siitä mistä hän neuvoo, mutta suurimmaksi osaksi näin ei todellakaan ole, joten valitettavasti hyvät neuvosi hukkuvat vain turhien pätijöiden länkytyksen joukkoon.
Se johtuu siitä, että miten sattuu neuloilla tökkivät terveydenhuollon ammattilaiset vetoavat huonosuonisuuteen, kun joku huomauttaa tästä ammattitaidottomuudesta.
Mikä helvetti estää käyttämästä siipineulaa?? 🤯
Ihan hyviä pointteja täällä. Itse olen labrahoitaja ja kuuntelen potilasta, Ja jos hän esimerkiksi sanoo, että tästä saa parhaiten, niin siitä katson ensimmäiseksi.
Neulaa en anna potilaan valita, sillä itse valitsen työvälineeni. Sen sijaan kuuntelen kyllä, jos potilas sanoo, että parhaiten tullut avoneulalla. Näytteenottajat ovat kyllä velvollisia sen taidon opettelemaan, jos eivät jo osaa, eikä olla käyttämättä sitä sen takia, että se olisi sotkuista tai on hankala saada viivaan saakka.
Siipineulalla en ota kuin harvoin, koska en tykkää käyttää sitä ja todellisuudessa se on saman kokoinen kuin normi vakuumi ja huonosta suonesta veri jää vain letkuun.
Samankin potilaan verisuonitilanne voi olla eri päivinä erilainen. Yhtenä päivänä suonet ovat hyvin näkyvissä ja toisena kateissa. Voi esimerkiksi nesteytyksestä tai muusta potilaan tilasta johtua.
Jalasta ei saa ilman lääkärin lupaa ottaa veritulppariskin vuoksi.
Sen sijaan en ymmärrä kollegoita, jotka käskevät sanomaan seuraavalle näytteenottajalle, että ota jollain tietyllä neulalla tai tietystä kohtaa. Kun ne tilanteet on erilaisia.
Näytteenottajia on eritasoisia, toiset osaa paremmin kuin toiset. Itse olen sairaalassa töissä ja käydään myös aamukierrolla osastoilla, joilla on huonokuntoisia potilaita. Tällöin on arkipäivää ottaa kämmenen päältä tai mistä vaan suoni löytyy. Sen sijaan jossain yksityisen labran polilla tällaiseen tilanteeseen törmää vain harvoin, kun suuri osa on hyväkuntoisia työterveysasiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI sitä pitäisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sä vaan et osaa esittää asiaasi oikein. Opettele kommunikoimaan, niin saat oikeita tuloksia aikaan.
Sairas ei aina voi kommunikoida ainoalla tavalla jonka nämä puoskarit ymmärtävät. Kummasti mummon suonesta ei kukaan tökännyt enää ohi, kun kävin vähän kertomassa mitä käy jos niin tekee uudestaan.
Itse olen näytteenottaja. Olen ainakin kolmesti törmännyt tilanteeseen, jossa asiakas ilmoittaa, että vain avoneulalla saa näytteen. Kun putkia on rivissä 8, sanon, josko kuitenkin voisi kerran kokeilla vakuumilla, kun suonet tuntuvat ihan kohtalaisilla ja avoneulassa on aina suurempi riski näytteet hyytymiseen ja koska sitä käyttää harvoin, hudin mahdollisuuskin on suurempi. Monesti olen vakuumilla noissa tilanteissa näytteen saanut. Toki jos pyyntönä on 1 putki, otan ihan mielelläni avolla jos asiakas pyytää.
Itsekin olen ollut haastava tapaus ja joskus olen neuvonut tiettyyn suoneen mistä on saanut hyvin. Välillä kuunneltiin, välillä pistettiin muualle. Harvoin tuli sieltä muualta kuin vakiosuonestani. Itse pyrin kuuntelemaan asiakkaan toiveita, mutta usein tarkistan muutkin suonet, kun nekin voivat muuttua.
”Verenimijä”
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis, se on vaikeampikäyttöisempi kuin normaali vakuumineula ja ei takaa sen parempaa onnistumisprosenttia.
Labrahoitaja
Näytteenottajilla on tosiaan erilaisia tyylejä ja osa tykkää eri tekniikoista kuin toiset. Ja luonnollisesti, jos tykkää pistää siipineulalla, harjaantuu siinä hyväksi. Jos taas ei sitä tavallisesti juurikaan käytä, on hieman ärsyttävää, että joku potilas sen käyttöä jyrkästi vaatii, kun itse tietää, että pistää sillä tekniikalla huonosti. En oikein keksi, missä muussakaan toimenpiteessä potilas saisi määrätä käytettävät työvälineet.
Yritän kuitenkin aina kuunnella potilasta ja yleensä erotan ne, jotka oikeasti ovat paljon pisteltävinä ja tuntevat hyvin suonensa. Mutta valitettavan usein neuvoja tulee niiltäkin, joita on kymmenen vuotta sitten pistetty kerran ja nyt pitäisi pistää tismalleen samaan paikkaan samalla neulalla.
Eli en sano enää mitään neuvoja, koska se koetaan uhkana.
Jos kysyy jotain oon sillee 🤔🙅🤷
Joskus harvoin löytyy ekalla, mutta useammin vasta kymmenellä ja mua tökitään usein. Toinen kämmenselkä sen näkönenki, että on tökitty suoni kovaksi. (kanyyli ollut siinä)
Enkä yleensä sano kuin että on vaikee löytää suonia ja hyvät suonet mulla on, mutta ne lähtee karkuun.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisit jos tietäisit mitä kaikkia ohjeistuksia ihmisillä on. Luottakaa nyt vain ammattilaiseen.
Mutta ap:han kirjoittaa että ammattilainen on häntä ohjeistanut neuvomaan seuraavaa näytteenottajaa?
AP valehtelee, tai sitten kyseessä oli harvinaisen huono "ammattilainen".
Ei ole mitenkään epätavallista, että ammattilainen antaa potilaalle itselleenkin hänen hoitoaan, terveyttään tai kehoaan koskevaa informaatiota, joka voi myöhemmissä hoitotilanteissa olla eduksi. Minua on mm. kehotettu verenluovutuksessa mainostamaan erästä syvällä olevaa suonta (kun oli muutaman kerran pintasuonista yritetty ja pussi jäänyt vajaaksi), ja sektion jälkeen lääkäri totesi että "jos joku joskus haluaa mennä tähän mahaan laparoskooppisesti niin voit kertoa että ei kannata" (eli ei tähystysleikkausta vaan avoleikkaus runsaiden kiinnikkeiden takia).
Kyllähän pistäjät ajattelee potilaan hyvinvointia, jos saa potilan neuvoilla 1 pistolla verta vs jos joutuu 5 pistämään eikä silloinkaan osu suoneen, niin on kyllä joku muu mielessä kuin se potilaan hyvinvointi..
Vierailija kirjoitti:
Mulla on otettu kerran verikoe nilkasta :D
Multa on otettu ranteesta tai jalkapöydästä, jos ei löydy suonta kyynärtaipeesta. Kokeillaan kuitenkin aina ensin kyynärtaipeesta ja hyvä niin. Ranteeseen tulee julmetun kokoinen mustelma ja jalkapöydästä otettu verikoe saattuu älyttömän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on otettu kerran verikoe nilkasta :D
Multa on otettu ranteesta tai jalkapöydästä, jos ei löydy suonta kyynärtaipeesta. Kokeillaan kuitenkin aina ensin kyynärtaipeesta ja hyvä niin. Ranteeseen tulee julmetun kokoinen mustelma ja jalkapöydästä otettu verikoe saattuu älyttömän paljon.
Miksei kämmenselästä?
Miten tää tähän liittyy?