Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei labran verenimijät ei välillä kuuntele kun koitat neuvoa?

Vierailija
08.01.2020 |

Multa katoaa suonet ja ei välillä löydy, monta kertaa vasta 5 kerta toden sanoo, joten ne on sanonut että "muista kertoo tää miten otin sitten seuraavalle ottajalle ettei ihan tavan keinot onnistu"

Ja aina kerron, mutta tänäänkin "no tää on vähän niin ku avoneula" ja siis ei saanut kun ei suostunut vaihtamaan avoneulaan, koska "sen kanssa on nii vaikee ja sotkusta"

"Vähän niinku" ei riitä, jos haluat musta verta :'D

Lapsesta asti ollut niin syvällä ne paksut suonet ja pinnalla on vaan ohuita suonia..

Tiedän, olet ammattilainen minä en, mutta tiedän kuinka vaikeeta musta on verta saada, joten koitan ihan omaa jaksamista helpottaa, tää sama käynyt niin usein, että vituttaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no sä et voi tietää, mitä kriteerejä niille susta ”imetyille” näytteille on asetettu. Joitakin näytteitä ei suositella otettavan avolla, koska laatu kärsii. Ja esim. INR-näyte voi olla kokemattomalle hankalaa ottaa avolla, koska näytemäärä tulee olla tismalleen sopiva.

Vierailija
2/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee jatkuvasti otettua lähinnä vain vakuumineulalla, niin voi tuntua hankalalta tarttua siihen vanhan kunnon avoneulaan. Ja onhan se totta, vakuumineulalla tulee nopeammin ja siistimmin kuin neulan kannasta tiputtelemalla. Mutta uskon, että olet oman itsesi asiantuntija eli jos jatkuvasti sinua sörkitään turhaan vakuumineulalla, niin ei muuta kuin pontevammin kannustat labrahoitajaa ottamaan sen avoneulan käteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyisit jos tietäisit mitä kaikkia ohjeistuksia ihmisillä on. Luottakaa nyt vain ammattilaiseen.

Vierailija
4/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättyisit jos tietäisit mitä kaikkia ohjeistuksia ihmisillä on. Luottakaa nyt vain ammattilaiseen.

Hankala luottaa kun 5krt töktätään ohi suonen ja vaikka vakuumineula olisi suonessa sieltä ei tuu mitään...

Vierailija
5/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap:han kirjoittaa että ammattilainen on häntä ohjeistanut neuvomaan seuraavaa näytteenottajaa?

Vierailija
6/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap:han kirjoittaa että ammattilainen on häntä ohjeistanut neuvomaan seuraavaa näytteenottajaa?

AP valehtelee, tai sitten kyseessä oli harvinaisen huono "ammattilainen".

Vierailija
7/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus potilas on oikeassa kun sanoo mistä kannattaa ottaa, mutta aina se ei ole paras paikka. Itse yleensä näytteenottajana suostuin jos potilas halusi että näyte otetaan tietystä paikasta, koska se on saatettu kokeilla moneen kertaan. Avonäytteenottokin pitäisi osata, mutta sekin on tapauskohtaista että millä saa näytteet parhaiten, huonoistakin suonista.

Vierailija
8/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP valehtelee, tai sitten kyseessä oli harvinaisen huono "ammattilainen".

Jos sinä olisit ammattilainen, tietäisit, miten paljon vaihtelua ihmisissä voi olla. Esimerkiksi itselläni puudutus alkaa huomattavasti myöhemmin kuin ”normaalilla” ja joskus hammaslääkäreiden kanssa saa tosissaan inttää, että sitä operaatiota ei aloiteta kuin vasta lähemmäs puolen tunnin kuluttua pistosta. Aineen lisääminen ei auta.

Vierailija
9/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ihmetykseesi ap, labrahoitajat eivät kuuntele neuvojasi, koska eivät mielellään ota avoneulalla+avoneulaan liittyy joitain näytteen laatuun liittyviä riskejä enemmän kuin vakuumineulalla.

Vierailija
10/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ihmetykseesi ap, labrahoitajat eivät kuuntele neuvojasi, koska eivät mielellään ota avoneulalla+avoneulaan liittyy joitain näytteen laatuun liittyviä riskejä enemmän kuin vakuumineulalla.

No sittenpähän tökkivät keskenään, koska ei oo koskaan tullut verta vakuumilla.

Todennut tosi monet ammattilaiset ihan itse.

Ap

Vierailija
11/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenpähän tökkivät keskenään, koska ei oo koskaan tullut verta vakuumilla.

Todennut tosi monet ammattilaiset ihan itse.

Ap

Onpa harmillista.

Vierailija
12/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi koska n. Joka toinen potilas osastollakin väittää olevansa "huonosuoninen" ja osaa ja haluaa kertoa sen yhden ainoan paikan mistä häneltä saa ottaa näytteet ja muualta ei saa edes katsoa. Sitten kun siitä paikasta ei onnistu ja alkaa tarkastella muita suonia, voikin todeta että ihan hyvät suonet on tälläkin potilaalla. Ja myönnän siis, että joskus potilas tosiaankin tietää itse parhaiten ja näytteenotto onnistuu siitä mistä hän neuvoo, mutta suurimmaksi osaksi näin ei todellakaan ole, joten valitettavasti hyvät neuvosi hukkuvat vain turhien pätijöiden länkytyksen joukkoon.

Vierailija
13/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi koska n. Joka toinen potilas osastollakin väittää olevansa "huonosuoninen" ja osaa ja haluaa kertoa sen yhden ainoan paikan mistä häneltä saa ottaa näytteet ja muualta ei saa edes katsoa. Sitten kun siitä paikasta ei onnistu ja alkaa tarkastella muita suonia, voikin todeta että ihan hyvät suonet on tälläkin potilaalla. Ja myönnän siis, että joskus potilas tosiaankin tietää itse parhaiten ja näytteenotto onnistuu siitä mistä hän neuvoo, mutta suurimmaksi osaksi näin ei todellakaan ole, joten valitettavasti hyvät neuvosi hukkuvat vain turhien pätijöiden länkytyksen joukkoon.

Minä kyllä annan katsoa ihan rauhassa mistä vain, sanon että kumpikin käsi on yhtä vaikea, mutta sanon, että avoneulalla on saatu pelkästään ja pelkästään lasten kanyylin saa suoneen.

Ap

Vierailija
14/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös verikokeet tosi haastavia eikä käsivarsista meinaa löytyä suonia millään. Joskus harvoin löytyy, mutta tulee todella hitaasti ja milloinkin heilahdus ja verentulo loppuu. Parhaiten onnistuu ohuella perhosneulalla kämmenen päältä, mutta moni näytteenottaja ei suostu siitä ihan ensimmäiseksi koittamaan.

Vierailija
15/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös verikokeet tosi haastavia eikä käsivarsista meinaa löytyä suonia millään. Joskus harvoin löytyy, mutta tulee todella hitaasti ja milloinkin heilahdus ja verentulo loppuu. Parhaiten onnistuu ohuella perhosneulalla kämmenen päältä, mutta moni näytteenottaja ei suostu siitä ihan ensimmäiseksi koittamaan.

Siis millinkin heilahdus...

Vierailija
16/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on otettu kerran verikoe nilkasta :D

Vierailija
17/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama t. Ap

Ja mä kysyin miksei vois jalasta ottaa siellä näkyy suonet tosi hyvin, niin sanoi ettei siihen kovin helposti lähdetä... Öö miksi ei jos ei käsistä löydy?

Vierailija
18/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama t. Ap

Ja mä kysyin miksei vois jalasta ottaa siellä näkyy suonet tosi hyvin, niin sanoi ettei siihen kovin helposti lähdetä... Öö miksi ei jos ei käsistä löydy?

Jalasta otettaessa on suurempi tukosriski. Monesti täytyy kysyä lääkäriltä lupa, että saa edes kajota jalkaan. Siksi siihen voi monella olla suurempi kynnys. 

Vierailija
19/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan olkaa valppaina!

Mua oli kerran piikittämässä hoitsu, joka oli

tolaltaan.

Ensin se kiukutteli mulle, että lääkäri oli

merkinnyt jotain väärin.

Monta kertaa. Sanoin että se ei ole mun syy, soita lääkärille.

Sitten valitti että musta on otettu niin paljon

näytteitä.

Sekään ei ollut mun syy, eikä todellakaan hauskaa.

Sitten se porhalsi takahuoneeseen hakemaan putkia, pudotti niistä osan lattialle ja kädet tärisi.

Sanoin: "Nyt mä toivon että sä rauhoitut ennen kuin kosket muhun neulalla."

Silloin se pyyhälsi tiehensä "parasta että haen toisen hoitajan". " Sopii", sanoin.

Ties mikä nisti oli vai kankkusessa vai burn out, mutta epämiellyttävä tapaus.

Eli olkaa tarkkana.

Vierailija
20/42 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan sä vaan et osaa esittää asiaasi oikein. Opettele kommunikoimaan, niin saat oikeita tuloksia aikaan.