Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko varakkaat neuvoa minua raha-asioissani, kiitos

Vierailija
08.01.2020 |

Olen kaupan kassa ja kun elän tiukasti niin minulla jää 300-400 kuussa säästöön ylimääräisiin menoihin kuten ulkona syöminen, leffat ym.
En haluaisi kokonaan luopua näistä huvituksista mutta miten voisin kasvattaa varallisuuttani ajatellen lähinnä seuraavaa viiden vuoden ajanjaksoa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin kelpaisi neuvot.

T. Köyhä duunari

Vierailija
2/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruvetkaa sijoittamaan - eli antakaa rahanne meille rikkaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sijoitan? Osakkeet, rahastot? Kenen kautta?

Vierailija
4/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käyttää huomattava määrä energiaa kaikkeen hintojen tarkkailuun, kilpailuttamiseen yms. Toisilta tulee luonnostaan.

Vierailija
5/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot on helppo ja vaivaton.

Vierailija
6/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kasvata puskurirahasto, jos sinulla ei sellaista ole. Sitten puskurin jälkeen laita ylijäävä raha rahastoon.

Vierailija
7/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kasvata puskurirahasto, jos sinulla ei sellaista ole. Sitten puskurin jälkeen laita ylijäävä raha rahastoon.

Näin, paitsi että kannattaa valita pienikuluinen indeksirahasto. Sitten sijoittaa sinne pieni summa kuukausittain eikä kaikkea kerralla, niin hajauttaa hiukan ajallista riskiä siitä, että nyt osakemarkkina saattaa olla kuplassa.

Vierailija
8/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa sijoittaa itse, niin vaikka menet s pankin nettiin olettaen, että sinulla on s-kortti.

Sieltä voi ottaa pienellä riskillä tai rohkean rahaston mihin laitat palkasta menemään automaattisesti tietyn summan.

Helppoa eikä tule tuhlattua hetken huumassa rahoja.

Itse laitoin bonukset menemään sinne 3v sitten ja nyt yli 2000€ säästössä pelkästään bonuksia.

Vierailija
9/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden vuoden aikajänteellä tappioiden riski on melko suuri, etenkin kun markkinat ovat melko korkealle arvostettuja tällä hetkellä.

Jos olet valmis hyväksymään riskit, esim. maantieteellisesti hajautetut indeksirahastot ovat ihan ok piensijoittajalle. En voi suositella pankkien tms rahastoja, etenkään yhdistelmärahastoja.

Kolme rahastoa riittää hyvin: Eurooppa, USA, kehittyvät markkinat (pienemmällä osuudella).

Korkosijoituksista ei juuri tuottoa saa ilman korkeahkoa riskitasoa.

Vierailija
10/10 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yksi mielen juttu ois päättää minkä arvoisia kaikki jutut on ja jos niistä vaaditaan enemmän kaupoissa niin ei suostu ostamaan vaikka lopakossa oiski pari tonnia kun ei vaan jumalauta maksa mitään 1e60c ketsuppipullosta niin ollaan sitten ilman.

Sama koskee luonnollisesti niin leffoja kuin muutakin syömistä. En itse viitti juurikaan syödä ulkona juuri koska pidän hintoja sikamaisina. Eikä varttimillin osakesalkku ja 3k tilillä ole mikään este sille etteikö voisi olla ilman todeten ettei ole varaa.

Tai lähinnäö kaim ettei suostu hyväksikäytettäväksi.

Sijoittaminen tulee sitten kun onnistuu saamaan ylimääräisiä rahoja oikeasti sivuun joita ei oikein tarvitse eneää mihinkään koska menot ovat hallussa. Sijoittaessa ensimmäinen tavoite ois minimoida kulut 20v säteellä eli ei hyväksy mitään säilytys tai muita provikakuluja. Nordnet tarjoaa siinä välineen ja eiku valitsemaan osakkeita ja muista hajauttaa. Välillä onnistuu ja välillä menee hiukan pieleen mutta niin kauan kun tippuu osinkoa niin pienempi kurssilasku on harvemmin mikään oikea ongelma.

Mitä sitten saa jos henkisesti ei kuulu tarvita niitä rahoja? Lähinnä henkisiä voimavaroja ja jos ihan hassusti käy niin voi sitten tarvittaessa kaivella noista varastoista mutta koska omistaminen on kunniatehtävä sitä ei ihan helpolla lähde myymään kulutusta varten.

Joten lähinnä jotain tapausta varten jossa on ulkomaille jääny ku missasi koneen tai vastaava.