Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen läheinen mieheni alaikäisen siskon kanssa. Onko minulla velvollisuus/oikeus kertoa miehelleni hänen siskonsa asioita, jotka huolestuttavat minua?

Vierailija
08.01.2020 |

Sisko on 17-vuotias. Näitä asioita, joista olen välillä huolissani, ovat mm. hänen päihteidenkäyttönsä sekä jotkut poikiin liittyvät asiat. Onko minulla oikeus tai velvollisuus kertoa miehelleni näistä asioista, vai onko se tytön luottamuksen rikkomista?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo poikiin liittyvät asiat on?

Vierailija
2/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on alkanut tapailemaan jotain epäilyttävää tyyppiä yms.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksella kerrottuja asioita ei pidä kertoa. Hän ei luota sinuun enää koskaan jos kerrot.

Vierailija
4/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne asiat on kerrottu sinulle luottamuksella, sinulla ei ole oikeutta kertoa kenellekään.

Vierailija
5/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juu, huumeet ja jännä miehet kiinnostaa.

Vierailija
6/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei kuitenkaan ole siskonsa huoltaja? Joten ei kuulu hänelle.

Kertominen vanhemmille on luottamuksen rikkomista, sun pitää miettiä miten huolissasi olet, eli kannattaako kertoa jolloin tytöllä ei ole enää ketään luotettavaa aikuista….

Vierailija
7/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeus mielestäsi sinun miehelläsi on tietää siskonsa asioita? Jos jollekin kerrot, niin kerro nyt mieluummin tytön vanhemmille, he sentään ovat alaikäisen huoltajia.

Mutta itse ehkä jättäisin mieluummin kertomatta, jos on kerran luottamuksellisesti sinulle kerrottu. Varsinkaan, kun eivät nuo jutut nyt niin kovin huolestuttavilta kuulosta, enemmän ihan perusteinitouhuilta. Jos olisi vaikka itsemurha-aikeet tai jotain rikollista kuviossa, niin se olisi tietysti eri asia.

Vierailija
8/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä miehesi voi niille asioille tehdä? 

Vierailija
9/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta. Jos olet tytölle luotettava aikuinen, voit itse jutella hänen kanssaan asioista, jotka sinun mielestäsi ovat vaarallisia hänelle.

Vierailija
10/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta - kerrotko miehesi sinulle luottamuksella kertoamia asioita hänen siskolleen?

11/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole oikeutta (eikä varsinkaan velvollisuutta), jos ne on luottamuksellisesti kerrottu.

Jos tilanteeseen liittyy rikos tai huoli siitä, kehottaisin siskoa ottamaan yhteyden viranomaisiin tai ääritilanteessa tekisin sen itse. Jos sisko olisi muulla tavoin pulassa, yrittäisin ohjata hänet ammattiauttajan luo.

Jos pitäisin tärkeänä, että perhepiirissä tiedetään tilanteesta, varmaan pyytäisin häneltä lupaa kertoa esim. juuri veljelle.

Vain, jos tilanne on vaarallinen siten, että sisko ei oikeasti olisi vastuullisessa tilassa, esim. olisi psykoosissa ja vaaraksi itselleen / toisille, kertoisin perheenjäsenelle, että voisimme yhdessä ohjata hänet hoitoon.

Vierailija
12/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuinka epäilyttävää, AP? Joillekin "epäilyttävä" on vaikka joku aktivisti joka toisinaan pössyttelee, toiselle se on rutkasti vanhempi rikollinen kumppaninrääkkääjä. Ja näiden väliin ja ulkopuolelle mahtuu vaikka mitä. "Väärän" näköisiä ja kuuloisia ja nimisiä, vääristä perheistä ja paikoista ja taustoista...

Itse menettelisin niin, että jos miehen epäilyttävyys on tässä tapauksessa melko subjektiivista, on velvollisuus pitää asia omana tietona, mutta jos puhutaan ominaisuuksista jotka ovat jo aika objektiivisesti rikollisia tai vaarallisia, on jo suorastaan velvollisuus kertoa.

Vierailija
13/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttaako tupakkaa? Tekeekö sitä seurassasi?

Vierailija
14/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

En siis ole kertonut mitään hänen luottamuksellisia asioitaan miehelleni, pari kertaa olen kysynyt lupaa jonkin asian kertomiseen ja toisella kerralla sain luvan, toisella en, enkä silloin myöskään asiasta kertonut. Haluan olla hänen luottamuksensa arvoinen, mutta lähinnä sen vuoksi kysyin että onko velvollisuus kertoa, sillä minusta tuntuisi todella pahalta jos hänelle sattuisi jotain mitä olisin pystynyt estämään.

Tyttö on mieheni kanssa myöskin hyvin läheinen, mutta kertoo enemmän asioistaan minulle kuin hänelle. On siis myös läheisempi mieheni kanssa, kuin anoppini tai appiukkoni kanssa.

Joku kysyi, mitä mieheni voisi asioille tehdä. Hän on siis siskolleen ns. auktoriteettihenkilö, eli vaikka tyttö on läheisempi minun kanssani, niin kuuntelee enemmän mieheni neuvoja yms. Itse olen hänelle enemmän niin kuin kaveri.

Epäilyttävällä tarkoitan siis oikeasti sellaisia poikia/miehiä, jotka kohtelevat tätä tyttöä todella huonosti. Itse kun olin teini niin sekaannuin ihan vääränlaisiin juttuihin vääränlaisten ihmisten kanssa, ja ne arvet näkyvät elämässäni yhä. En halua, että hänelle käy mitään.

Ap

Vierailija
15/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kerro hänelle luottamuksella omista kokemuksistasi. Se on tuhannesti tehokkaampaa kuin mikään muu.

Vierailija
16/16 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On velvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi