Vieraslajien torjunta. Miksei aloitettu ajoissa?? Linkki
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e9173229-63c3-4b50-8d10-b913645a0…
Miksei hävittämistöimiin kehotettu heti, kun huomattiin, miten tehokkaasti ne leviävät. Silloin, kun niitä oli vielä vähän.
Typerää toimia vasta nyt. Maaperä on jo vallattu. Niitä ei saa millään enää kuriin.
Ja miksi luettelosta puuttuu karhunköynnös/elämänlanka ja jättipalsami? Eikös nekin ole hävitettävä vieraslajeja.
Kommentit (39)
Ostakaa puutarhamyymälöistä niittykukkien siemeniä ja kylväkää niitä maillenne :) Vaikka sitä kissankäpälää, jos siellä myydään niiden siemeniä.
”Ministeriö lupaa tarkkoja ohjeita... kansalaisia ei jätetä yksin puskansa kanssa”. Reps
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen piilottanut lupiineja kaukaiselle metsäpalstalle. Siinäpä viranomainen saa aikansa etsiä, että löytää!
Miksi tuhoat kaukaiset metsämaat vieraslajilla.
Siellä ne on levinneet viimeiset 50 vuotta eli käytännössä ei ole levinneet lainkaan. Lupiinia ei kovinn helposti saa valtaamaan maita ja mannuja.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kitkeminen vain hidastaa leviämistä.
Kun ne on tänne kerran (koristekasvina) tuotu, ei niistä enää pääse millään eroon.
Eihän noita kitkemällä hävitetä. Ainakin lupiini ja kurtturuusu vain intoutuvat leviämään jos niitä menee repimään ja möyhentämään. Aikaahan se vie, mutta taitavat parhaat konstit olla kukkimisen estäminen ja kasvin näännytys/tukahduttaminen. Ja ainakin lupiinin kohdalla maata ei passaa lähimpään 50-60 vuoteen hävitetyn kasvuston lähistöltä isommin möyhiä ettei nouse siemenpankit ituetäisyydelle.
Miten monimuotoisuus, eikö se ole hyvä asia?
Haitallisia vieraslajeja Suomessa tosiaan on ollut viime aikoina ihan haitaksi asti. Kenen syy ja pitäisikö ne kitkeä pois juurineen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kauriit ja villisiat eivät ole listalla supikoirista puhumattakaan. Eläinten leviämistä pidetään jotenkin hienompana toimena kuin tammien ujuttautumista koivikkoihin.
Anteeksi, millä listalla? Tässä puhutaan nyt haitallisista vieraskasveista. Supikoirahan on kyllä luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi, villisika on tulokaslaji. Mitä merkittäviä haittoja metsäkauriista mielestäsi on?
Syö puutarhat ja taimikot.
Vierailija kirjoitti:
Miten monimuotoisuus, eikö se ole hyvä asia?
Niin sitä luulisi. Mutta kun ne kasvit ovat sellaisia että ne leviävät holtittomasti ja vievät tilan muilta. Kohta ei ole enää monimuotoisuudesta tietoakaan. Kasvimaailmassa käy jatkuva kamppailu elintilasta. Minulla on maahumala, lemuava köynnöskasvi joka on vallannut kohta koko kukkapenkin. Äärimmäisen vaikeaa kitkeä kokonaan pois. Kun se olisikin pysynyt sievästi yhdessä paikassa mutta ei se kysynyt multa saako levittäytyä koko alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Perustelkaa aloituksen 2 alanuolta.
Ei ole tapana downvoteilla. Mutta: mitä ap asian eteen teki ja miksi hän olettaa, ettei kukaan tehnyt mitään? Mä olen tuhonnut jättipalsamia ja lupiinia jo 90-luvulla ja järjestänyt talkoita ko hommaan. Sama niiden espanjansiruetanoiden kanssa, systemaattinen tuhoaminen aloitettu ekasta havainnosta.
Ei oo aloittajalla oikein varaa arroganssiinsa.
Vähän niin kuin se taloyhtiön ku5pää. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelkaa aloituksen 2 alanuolta.
Ei ole tapana downvoteilla. Mutta: mitä ap asian eteen teki ja miksi hän olettaa, ettei kukaan tehnyt mitään? Mä olen tuhonnut jättipalsamia ja lupiinia jo 90-luvulla ja järjestänyt talkoita ko hommaan. Sama niiden espanjansiruetanoiden kanssa, systemaattinen tuhoaminen aloitettu ekasta havainnosta.
Ei oo aloittajalla oikein varaa arroganssiinsa.
Vähän niin kuin se taloyhtiön ku5pää. 🙂
Olen ap ja sitä mieltä, että ei sinä auta mitään, jos minä yksin taistelen vieraslajeja vastaan, vaan siitä olisi pitänyt tulla tällainen yleinen määräys jo kauan sitten. Eihän tavikset edes ole kauaa ymmärtäneet, mihin tuo holtiton leviäminen johtaa.
Ihan silloin kuin kasvitieteilijä tekivät havainnon, että vieraslajit alkavat valloittaa alkuperäisiltä elintilaa.
Itse tykkään luonnonkukista ja jos minun pihalleni tulisi vieraslajia, alkaisin toki torjua sitä.
Mitä muuta voisin tehdä.
On kamalaa katsella, kuinka lapsuuteni rannikkometsät ovat täyttyneet jättipalsamista. Vieraillessani seudulla yritän repiä sitä niin paljon pois kuin vain pystyn. Mihin muuten katosivat valkoiset, keltaiset, vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset lupiinit, kun joka paikka pursuaa sitä liilaa?
Joku tahohan oikein kehotti ihmisiä 80-luvulla istuttamaan tienvarret täyteen lupiinia, että olisi hienompaa.
Välillä harmittaa tielaitoksen touhu. Juuri kun kaikki tienvarsien niittykukat alkavat kukkimaan, ajetaan ne säälittä matalaksi. Siinä menetetään helppo niittymaisema.
Lähdenpä tänään kitkemään vieraslajeja.
Vierailija kirjoitti:
On kamalaa katsella, kuinka lapsuuteni rannikkometsät ovat täyttyneet jättipalsamista. Vieraillessani seudulla yritän repiä sitä niin paljon pois kuin vain pystyn. Mihin muuten katosivat valkoiset, keltaiset, vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset lupiinit, kun joka paikka pursuaa sitä liilaa?
Joku tahohan oikein kehotti ihmisiä 80-luvulla istuttamaan tienvarret täyteen lupiinia, että olisi hienompaa.
Välillä harmittaa tielaitoksen touhu. Juuri kun kaikki tienvarsien niittykukat alkavat kukkimaan, ajetaan ne säälittä matalaksi. Siinä menetetään helppo niittymaisema.
Minkä ihmeen tielaitoksen..?
Ihmisillä on erikoinen ajatus, että juuri tämänhetkinen tilanne on aina paras, oli sitten kyseessä lajikirjo, lämpötila tai etninen koostumus. Tähänkin tilanteeseen on tultu muuttumalla ja muualta leviämällä, ja tilanne on jatkuvasti muuttuva.
Vierailija kirjoitti:
Lupiinit on kyllä niin kauniita, että annan niille anteeksi.
Lupiinit ovat haitallisia mehiläisille. Mehiläiset eivät saa niistä ruokaa, mutta kuluttavat energiansa pörrätessään siinä toiveikkaana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toisella naapurilla elämänlanka ja toisella jättipalsamia. Valtoimenaan pensasaitansa juurella ja ojan puolella. Harmittaa, milloin niitä tulee meidän tontille.
Kaupungissa asumme.
Jättipalsami on saatanasta. Kamala työ, että saimme estettyä metsään leviämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä harmittaa tielaitoksen touhu. Juuri kun kaikki tienvarsien niittykukat alkavat kukkimaan, ajetaan ne säälittä matalaksi. Siinä menetetään helppo niittymaisema.Minkä ihmeen tielaitoksen..?
Katsos, silloin kun sinä olit vain tuike äitisi silmäkulmassa ja heilahdus isäsi kasseissa, oli olemassa tielaitos, joka jakaantui myöhemmin Destiaksi ja Tiehallinnoksi.
Lupiinillahan on sinällään "hauska" historia, että sitä on varta vasten kylvetty tienvarsille. Silloin ei tajuttu miten helposti se leviää. Nyt on paha lähteä torjumaan kun on jo pskat housussa.
Ohhoh. Ai kissankäpälää on vielä jossain.
Meillä on kallioinen tontti ja annamme luonnonkukkien kukkia. Kissankäpälää ei oo näkyny. Äitini eleli talossa lapsena ollessaan. Hänellä on kasvialbumissaan kissankäpälä kin. Itse en oo koskaan nähnyt, vaikka aina tutkin otolliset kasvupaikat. Haluaisin sellaisen löytää.