Suositelkaa kaupunkeja ja nähtävyyksiä Yhdysvalloissa (pienellä budjetilla teinin kanssa)
En ole koskaan käynyt, enkä juuri perhtynyt Yhdysvaltoihin, koska ei ole ollut liiemmin hinkuja sinne suuntaan.
Teinin toiveesta matkasuunnitelma kuitenkin jenkkeihin. Teinillä ei ole erityisiä toiveita, mutta on sen henkinen, että tykkää kuitenkin kierrellä ja katsella nähtävyyksiä.
Mihin kaupunkiin lähtisitte pienehköllä budjetilla? Mistä saisi eniten irti noin viikossa?
Tai minkä näkemiseen kannattaisi pennosiaan panostaa ehdottomasti?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikoksi lähtisin vain johonkin sellaiseen, mihin suorat lennot. Muuten on kyllä tosi rankkaa. Eli New York, Chicago, Miami. Vai onko vielä muualle?
Ei yksi vaihto max. parin tunnin vaihtoajalla tuota reissua rankemmaksi tee. Säästö verrattuna suoriin lentoihin voi olla aikamoinen ja kun ymmärtääkseni tässä budjetti oli aika tärkeä asia.
Juu, mitä katsoin niin äkkilähtö- ja tarjous matkoissa suoria lentoja oli ainoastaan NYKiin, Chicagoon oli 2-3 vaihtoa, muihin täällä mainittuihin kohteisiin selvisi yhdellä vaihdolla molempiin suuntiin.
Seattlea suosittelen! Ihan huippupaikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikoksi lähtisin vain johonkin sellaiseen, mihin suorat lennot. Muuten on kyllä tosi rankkaa. Eli New York, Chicago, Miami. Vai onko vielä muualle?
Ei yksi vaihto max. parin tunnin vaihtoajalla tuota reissua rankemmaksi tee. Säästö verrattuna suoriin lentoihin voi olla aikamoinen ja kun ymmärtääkseni tässä budjetti oli aika tärkeä asia.
Juu, mitä katsoin niin äkkilähtö- ja tarjous matkoissa suoria lentoja oli ainoastaan NYKiin, Chicagoon oli 2-3 vaihtoa, muihin täällä mainittuihin kohteisiin selvisi yhdellä vaihdolla molempiin suuntiin.
Kannattaa katsoa lentoja jostain vertailupalvelusta, esim. Kayak. Sieltä näkeen helposti kaikki reittivaihtoehdot (ja niitä voi rajata esim. vaihtojen lukumäärän tai vaihtokentän mukaan), ja lentopäivätkin näkyy +/- 3 pv, joka antaa hieman enemmäin hintahaitaria.
Itse en vapaaehtoisesti vaihtaisi kuin kerran. Jos on 2-3 vaihtoa suuntaansa, niin matkasta tulee melkoista kitkuttamista, ja lisäksi riski kasvaa, että joku vaihto menee syystä tai toisesta pieleen.
Jos nyt päädytte sinne San Diegoon menemään, niin beachillä löhöilyn ja Tijuanassa käynnin lisäksi suosittelen seuraavia:
Erilaisia vesi(urheilu)mahdollisuuksia on paljon, mm. Mission Bayssä voi vesihiihtää jne., beachillä voi opetella lainelautailua, ulommas merelle tehdään kalastusmatkoja (siis päiväreissuja ja lyhyempiä), sataman alueella on sightseeing-risteilyjä, jne.
Urheilua voi myös katsoa, tosin rajoitetummin nyt kun Chargers (jenkkifutis) muutti Los Angelesiin. Mutta baseballia pelaa SD Padres pääsarjassa, ja kausi alkaa joskus pääsiäisen kieppeillä, eli saattaa sopia ajankohtaanne.
Jos eläimistä pitää, niin SD:n eläintarha on maailmankuulu, ja ihan siinä keskustan alueella Balboa Parkissa; kannattaa käydä katsomassa. Kaupugin ulkopuolella on myös kiva Safari Park, mutta sinne tarvitsee auton. Ja SeaWorld on myös lajissaan varsin korkealuokkainen, joskaan itse en pidä.
Balboa Parkissa on muutakin nähtävää, esim. pari museota (en muista nimiä, yksi on ainakin joku ilmailuaiheinen).
Vanhan kaupungin ja mission alueella on paljon pieniä kauppoja ja ravintoloita, ihan kiva käppäillä joku päivä. Ja sen vieressä on Mission Valley, jossa on peräkkäin kolme suurta ostoskeskusta, jos shoppailu kiinnostaa.
Satamassa, ihan siinä keskustan kupeessa, on museoitu lentotukialus (muistaakseni Midway), joka on mielenkiintoinen.
La Jollassa (sellainen paremman luokan asuinalue SD:n pohjoisreunalla) näkee kaikenlaista merenelävää, kuten hylkeitä ja pelikaaneja ym., sekä siellä on myös Scripps-instituutin akvaario joka on todella korkealaatuinen.
Eiköhän se viikko siinä jo vierähdäkin. :)
Jos budjettimatkailijaa mietitte, niin kannattaa yrittää etsiä mahdollisimman edullista lentoja. Siinä säästyy äkkiä paljon rahAa kohteessa käytettäväksi.
Esim. nyt löytyy 300 euron lentoja Tampaan ja Orlandoon sekä Tukholmasta suora lento Miamiin 239 e.
Jos viikon matkalle menette, niin ehkä kuitenkin suosittelisin New Yorkkia. Sinnekin tarjouksia lennoista löytyy aina joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideoita? Itselleni riittäisi rantakohdekin, mutta onko niissä mitään nähtävää (rannan lisäksi) teinille?
San Diego voisi tuossa tapauksessa olla hyvä vaihtoehto. Siellä on kilometritolkulla rantaa (oma suosikkini Mission Beach tai La Jolla Cove), ja talvellakin meidän kesää vastaava keli. Näkemistä ja tekemistä on aivan tarpeeksi — mutta ei liikaa, eli ei tarvitse stressata koko ajan että pitäisi ehtiä nähdä vielä sekin jne. Ja sieltä pääsee paikallisjunalla (The Trolley) suoraan Meksikon puolelle Tijuanaan, joka tosin on melkoinen turistirysä mutta silti ihan hauska.
Kiitos! Innostuin itse tuosta San Diegosta ehkä eniten, pitää kysyä vielä teiniltä mitä mieltä, mutta tämän ketjun perusteella järjestys olisi jotakuinkin seuraava;
Chicago/San Diego, Miami, New york(Brooklyn)/Washington.
Tällä päästään ainakin eteen päin.
Muuten miten järkevä (järjetön) kohde tijunana on pikavisiitiksi teinin kannalta? Tarvitseeko sinne viisumin tms? Itseäni kyllä vähän houkuttaisi pistäytyä sielläkin, mikäli päädymme San Diegoon.
Tijuanaan en menisi tana paivana niin paljon siella on rikollisuutta. Nakemista on yksi turistirysa paakatu jonka kaikissa kaupoissa oli samaa kamaa. Olen vuosia sitten kaynyt siella monta kertaa mutta nyt on meno muuttunut.
San Diegossa on ehka suomalaiselle sopivin ilmasto, ei koskaan liian kuumaa ellei Santa Ana tuuli puhalla. Iltaisin viilenee. Talvella saattaa olla hyvinkin kylma.
Nahtavyyksia on tarpeeksi: Balboa Park, San Diego Zoo, Coronado (jossa on juuri entisoity Marilyn Monroen elokuvassa "Some Like It Hot" esiintyva hotelli. Tai sitten satama jossa on Amerikan merimahti nahtavana. SD on kuin toinen kotikaupunkini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideoita? Itselleni riittäisi rantakohdekin, mutta onko niissä mitään nähtävää (rannan lisäksi) teinille?
San Diego voisi tuossa tapauksessa olla hyvä vaihtoehto. Siellä on kilometritolkulla rantaa (oma suosikkini Mission Beach tai La Jolla Cove), ja talvellakin meidän kesää vastaava keli. Näkemistä ja tekemistä on aivan tarpeeksi — mutta ei liikaa, eli ei tarvitse stressata koko ajan että pitäisi ehtiä nähdä vielä sekin jne. Ja sieltä pääsee paikallisjunalla (The Trolley) suoraan Meksikon puolelle Tijuanaan, joka tosin on melkoinen turistirysä mutta silti ihan hauska.
Kiitos! Innostuin itse tuosta San Diegosta ehkä eniten, pitää kysyä vielä teiniltä mitä mieltä, mutta tämän ketjun perusteella järjestys olisi jotakuinkin seuraava;
Muuten miten järkevä (järjetön) kohde tijunana on pikavisiitiksi teinin kannalta? Tarvitseeko sinne viisumin tms? Itseäni kyllä vähän houkuttaisi pistäytyä sielläkin, mikäli päädymme San Diegoon.
Tijuanaan en menisi tana paivana niin paljon siella on rikollisuutta. Nakemista on yksi turistirysa paakatu jonka kaikissa kaupoissa oli samaa kamaa. Olen vuosia sitten kaynyt siella monta kertaa mutta nyt on meno muuttunut.
San Diegossa on ehka suomalaiselle sopivin ilmasto, ei koskaan liian kuumaa ellei Santa Ana tuuli puhalla. Iltaisin viilenee. Talvella saattaa olla hyvinkin kylma.
Nahtavyyksia on tarpeeksi: Balboa Park, San Diego Zoo, Coronado (jossa on juuri entisoity Marilyn Monroen elokuvassa "Some Like It Hot" esiintyva hotelli. Tai sitten satama jossa on Amerikan merimahti nahtavana. SD on kuin toinen kotikaupunkini.
Ai 'hyvinkin kylmä', niinkö? No joo, kyllähän se talvella joskus putoaa alle +10 asteen, ja on tainnut pari kertaa käydä yöllä jopa pakkasen puolella. Tietenkin 'hyvin kylmä' on suhteellinen käsite. Mutta jos muut kohdevaihtoehdot ovat Chicago tai NYC, niin en menisi ihan heti sanomaan, että juuri San Diegossa on talvella 'hyvinkin kylmää'.
Tai sitten minulla on vaan käynyt hyvä tuuri, koska sen ajan mitä olen siellä asunut, ei varmaankaan mennyt yhtään talvikuukautta etten olisi käynyt beachillä ainakin parina viikonloppuna. Enkä nyt puhu mistään pilkkimisestä.
PS: Oletko muuten sattumoisin itse käynyt koskaan San Diegossa...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 'hyvinkin kylmä', niinkö? No joo, kyllähän se talvella joskus putoaa alle +10 asteen, ja on tainnut pari kertaa käydä yöllä jopa pakkasen puolella. Tietenkin 'hyvin kylmä' on suhteellinen käsite. Mutta jos muut kohdevaihtoehdot ovat Chicago tai NYC, niin en menisi ihan heti sanomaan, että juuri San Diegossa on talvella 'hyvinkin kylmää'.
Tai sitten minulla on vaan käynyt hyvä tuuri, koska sen ajan mitä olen siellä asunut, ei varmaankaan mennyt yhtään talvikuukautta etten olisi käynyt beachillä ainakin parina viikonloppuna. Enkä nyt puhu mistään pilkkimisestä.
PS: Oletko muuten sattumoisin itse käynyt koskaan San Diegossa...?
Just tulin kahden viikon lomalta siella ja palelin koko ajan kuin hullu. Illansuussa Botanic Gardenissa oli toppatakki paalla ja vedin hansikkaat kateen. Monesti olen vieraillut siella muutaman kuukauden kerrallaan joten kylla tunnen SD:n aika tarkkaan.
New Jerseyn alue. Six Flags Great Adventure jää kakkoseksi vain Disneyn puistoille. Kingda-ka pyyhkii Taigalla ja Junkerilla lattiaa 😎
Tässä on yks jenkeissä asuvan suomalaisen kirjoittama blogi
https://muumaaamustikka.blogspot.com/
NYCiin saa usein halpoja lentoja 300-400 euroa ja on paljon nähtävää suht pienellä alueella. City Pass 100-124€/hlö riippuen iästä ja sillä saa pääsyn 6 isoon nähtävyyteen mikä on sopiva määrä viikon reissulle jos haluaa vähän myös pyöriä kaupungilla rauhassa. Noihin nähtävyyksiin saa usean tunnin kulumaan. Staten Island ferry on ilmainen ja sillä näkee vapauden patsaan lautalta hyvältä etäisyydeltä. Kokemukseni perusteella en välttämättä suosittele vierailua itse patsaalla, pitkät jonot ja ahdasta. 7 päivän Metrocard on 33$/hlö ja sillä pääsee joka paikkaan. Sitten ongelmaksi jää yöpyminen. Manhattanilla hotellit ovat kalliita ja kohtuuhintaiset huoneet ahtaita eivätkä sitä tasoa mihin suomalainen on tottunut. Ottaisin ehkä AirBnB:n jostain Brooklynista tai Jerseystä. Kannattaa arvosteluista varmistaa että alue on turvallisen oloinen niin ei tarvi sitä stressata, ja että metro suht lähellä niin että uskaltaa illalla kävellä sen matkan. Kannattaa myös huomioida että reissut metrolle+matka Manhattanille voi viedä tunnin suuntaansa joten aikaa kuluu metrossa jos ei pysty yöpymään Manhattanilla. Tällä setillä reissu olisi halvimmillaan 1600-1700€ plus syömiset ja shoppailut. Ja nuori saisi varmasti hyviä kuvia ja kerrottavaa.
Lähtisin New Yorkiin, jos nyt kerran elämässä Jenkkeihin menee
https://www.rantapallo.fi/kaupunkilomat/halvalla-new-yorkiin/
Ekalla matkalla New York olisi varmaan ok. On nähtävyyksiä, ostosmahdollisuuksia, ei tarvitse vuokrata autoa kun voi käydä joka paikassa julkisilla. Eikä tule edes kovin kalliiksi, sillä suorat lennot HEL-JFK. Siitä on sitten hyvä laajentaa reviiriä jatkossa.
Suosittelisin Vegasia, on totta että enemmän "aikusille" suunnattu, mutta siellä on paljon nähtävää myös nuorille.
Jo hotelit itsessään ovat nähtävyyksiä, niitä on mukava kierrellä, ja on erilaisia juttuja Beallgion suihkulähteestä, Flamingon lintuihin&kaloihin ja Miraclen tulivuoreen, huvipuistoja parikin, mm. Statosphiren huipulla, ym.
Erilaisia museoita paljon, samoin esityksiä, esim. Circus Solei (useampia erilaisia).
Liikkuminen helppoa Stripillä, kävellen pääsee joka paikkaan, ja on turvallista.
Auto kannattaa vuokrata (ainakin) pariksi päiväksi, näkee Hooverin padon/Death valleyn/Grand Canyonin.
Rahaa menee toki jonkin verran, mutta näkemistä&kokemista riittää PALJON, outleteissa on halpoja vaatteita, ja syöminenkin on edullista jos suosii pikaruokaloita, tai jos auto niin käy Wallmarteista ostamassa syötävää.
Suosittelen olemaan paikan päällä sen 7vrk (vähintään) ja pari päivää extraa (menee melkein matkoihin). Auton vuokraus on edullista. LA:han usein edullisia lentoja, samoin sisäiset lennot, mutta huomioi sallitut matkalaukut/koot/painot, ne usein erilaisia/maksavat erikeen.
Norweigian kautta taitaa olla edullisimmat lennot (pääsääntöisesti) kannattaa ne katsoa.
Keväällä en kyllä lähtisi kylmään Chicagoon, ja minun mielestäni se on ankea paikka. Onkohan osa näistä vastauksista ihan keksittyjä tarinoita? Mielummin San Diego tai New York. Viikko on niin lyhyt aika, että aikaeron kannalta menisin New Yorkiin. Jos et ole koskaan kokenut jet lagia, voin sanoa että viikon reissulla voit olla aika sekaisin ja väsynyt.
Jetlag ei ole paha noin päin, on aamuvarhaisella hereillä, kotiin tullessa kannattaa varata pari päivää että saa rytmin kuntoon.
Suosittelen jotain omaperäistä nähtävyytä Jenkkeihin:
Nooan arkki joka on Raamatun mittakaavaan perustuva täydellinen kopio. Se on 510 jalkaa pitkä, 85 jalkaa leveä ja 51 jalkaa korkea. Kentuckyssa. Tämä on teemapuisto, eläintarha, ravintola ja museo. Se sijaitsee Grant County Kentuckyssa ja on avoinna ympäri vuoden. Ensimmäisen toimintavuoden aikana heinäkuusta 2016 heinäkuuhun oli vierailijoita yli miljoona, ja siellä on dinosauruksia ja useita kansia, joissa on nähtävyyksiä.
Video paikasta: The Ark Encounter - Kentucky
Muuten olen samaa mieltä, paitsi että USA:ssa koneen vaihto kansainväliseltä lennolta kotimaiselle on usein hieman riskaabelia, kun ei koskaan tiedä kuinka kauan menee passijonossa. Olen ainakin kaksi kertaa myöhästynyt jatkolennolta juuri tuon vuoksi, pahimmillaan jonotin lähes kolme tuntia immigrationiin (tosin tuosta on jo monta vuotta aikaa). Sen vuoksi itse otan usein auton ja ajan loppumatkan. Vaikka ajaisit useamman tunnin, niin ajassa et juurikaan häviä, ja ei ainakaan ole vaaraa jäädä jatkolennolta. Eli esim. San Diegoon menisin lentämällä LAX:iin, ja ajamalla sieltä (n. 2 t ajomatka). Tai jos haluaa lentää perille asti, niin sitten on helpompi vaihtaa jossain USA:n (ja Kanadan) ulkopuolella, esim. BA lentää Lontoosta suoraan San Diegoon.