Miten hygieniapassin saisi läpi?
En ole saanut hygieniapassia läpi ja tämän vuoksi en voi tehdä näyttöä opinnoissa. Mikä avuksi? Miten sen saisi suoritettua?
Kommentit (69)
Lahjomalla opettajan sopivalla tavalla.
Onko sulla lukihäiriö? Pystyisitkö sopimaan suullisen kokeen?
4 kertaa yrittänyt. En ymmärrä kysymyksiä ja olen yrittänyt myös suullisesti tenttiä. En tiedä miksi on niin vaikeaa.
Meillä oli tuo testi syksyllä koulussa, kaikki 15 meistä sen läpäisi. Moni kysymys oli kyllä sellainen, mitä ei opetusmateriaalissa tai kurssin aikana oltu kenenkään mielestä mainittu ja itsekin veikkasin ainakin kuusi kysymystä, joista yksi meni lopulta väärin. Netin harjoituskoe meni hyvin, kaikki oikein.
Onko sinulla aloittaja lukihäiriö? Miten niin et ymmärrä kysymyksiä? Myönnän, että osa piti lukea useampaan kertaan tajutakseen mitä siinä kysytään mutta silti. Luokallamme on kaksi vain muutaman vuoden Suomessa asunutta ja hekin ymmärsivät kysymykset vastausvaihtoehtoineen tai sitten vetivät tuurilla läpi. Myöskään materiaaleja ei saanut heidän äidinkielellään.
Tenti suullisesti? Saako sitä selkokielellä?
Vierailija kirjoitti:
4 kertaa yrittänyt. En ymmärrä kysymyksiä ja olen yrittänyt myös suullisesti tenttiä. En tiedä miksi on niin vaikeaa.
Oletko saanut palautetta siitä, missä menee mönkään? Voisitko käydä tehtäviä jonkun kanssa yhdessä niin, että kävisitte kysymys kerrallaan läpi tehtäviä ja kertoisit miten ymmärrät ne tai mitä et ymmärrä niistä. Ja sitten tämä toinen selittäisi ne sinulle.
Ymmärrätkö esimerkiksi tämän kysymyksen mallitestistä?
1. Tyhjiö- eli vakuumipakatussa elintarvikkeessa voi olla mikrobeja, jotka aiheuttavat ruokamyrkytyksiä.
Oikein
Väärin
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/hygieniapassi/Hygieniapass…
Tulin siihen tulokseen testin tehtyäni, että hygieniapassi vaaditaan maah anmuuttajien takia. Pelkkä suomalainen maalaisjärki jo kertoo oikeat vastaukset. Ulkomailla on varmaan totuttu erilaiseen hygieniakäyttäytymiseen ja ruokien säilytykseen kuin Suomessa.
En ymmärrä noita kysymyksiä enkä oikein osaa selittää mikä menee pieleen. En varmaan saa tota läpi enkä voi jatkaa opiskelua. On todettu laajoja oppimisvaikeuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä tarvi tietää kuin yksi asia: ruoka säilytetään kylmässä. Jos tämä tuottaa sinulle ongelmia, niin on hyvä, ettet saa hygieniapassia läpi etkä ole ruokien kanssa tekemisissä.
Passin vaatimuksista en tiedä, mutta minun keittiööni peremmälle ei astu kukaan toista kertaa, joka pyyhkii nenää kädenselkään, ja ei huuhtaise käsiä joka kerta kun ne kädet on käyneet jossain muualla siinä ruuanlaiton ohessa.
Näitä räkäänsä imeviä hygieniapassista puhuvia kohtaa niin runsaasti, että todella epäilyttää syödä missään tavisbaareissa.
Kerran yksi ruokapaikan ihminen valitteli olevansa flunssassa ja kun kysyin, onko eräässä annoksessa valkosipulia, työnsi nuhaa valuvan nokkansa nuuhkimaan sitä lautasta ):(
Mutta ehkä oli h-passi suoritettuna.
38/40 sain eli läpi ja mulla on lukihäiriö 😂
Helppo. Pitää kyllä valmistautua.
Pari kompaa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaa on jos et ymmärrä kysymyksiä.
jos ei hygieniapassi koetta pääse läpi, niin on todellakin parempi pysyä pois sieltä keittiöstä.
Mun lukion ekaa vuotta käyvä tyttäreni ei ymmärtänyt materiaaleista mitään. Ne olivat kuulemma sekavia ja ei pystynyt tietämään oikeita vastauksia.
Hän pääsi testin läpi ekalla kerralla ihan vaan itsekseen päättelemällä. Hän ei saanut jälkikäteen tietää edes sitä, mitkä vastaukset meni väärin.
Minusta materiaali on huonoa ja testi liian helppo.
Näin tärkeässä asiasta pitäisi vaatia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mun lukion ekaa vuotta käyvä tyttäreni ei ymmärtänyt materiaaleista mitään. Ne olivat kuulemma sekavia ja ei pystynyt tietämään oikeita vastauksia.
Hän pääsi testin läpi ekalla kerralla ihan vaan itsekseen päättelemällä. Hän ei saanut jälkikäteen tietää edes sitä, mitkä vastaukset meni väärin.
Minusta materiaali on huonoa ja testi liian helppo.
Lisään, että tyttäreni ei ole mikään kympin oppilas, vaan ihan keskitasoa vain.
Näin tärkeässä asiasta pitäisi vaatia enemmän.
Ymmärsitkö tuosta yhdestä kysymyksestä mitä tarkoitettiin? Tiedätkö mikä on vakuumi/tyhjilpakkaus? Ehkä tarvitset sanavaraston laajennusta. Katso kokkoiohjelmia, lue lisää aiheesta, ei vain tenttikirjaa.
Koen myötätuntoa, omalla tyttärellä on myös laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Ei kannata luovuttaa, vaan otat lisää aikaa!
Se on varmaan helpottunut, koska ennen siellä oli paljon kysymyksiä joissa piti tietää tarkkoja lämpötiloja ja aikoja. Kauanko pitää erilaisia materiaaleja keittää tai missä asteessa kuumentaa, että luetellut pöpöt kuolee. Eli tarkkaa tietoa, joka harvalla on yleistietoa.