Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en ole tajunnut aikaisemmin opiskella?! Etujen määrähän on VALTAVA!

Vierailija
06.01.2020 |

Olen aina ajatellut, että en saa mitän lisäarvoa tutkinnon päivittämisestä merkonomista tradenomiin. Nyt kuitenkin neljänkympin kriiseissäni aloitan opiskelut työn ohella ja olen ihan pää pyörällä kaikista eduista, joita tunkee ovista ja ikkunoista! Valtio antaa monta tonnia ilmaista opintolainahyvitystä kunhan valmistun, en lainaa tarvitse, mutta pakkohan se on ottaa, jotta saa ilmaisen rahan. Saa edullista ruokaa, spotifyn puoleen hintaan, alennuksia sieltä sun täältä ja kaiken lisäksi ILMAISTA oppia, joka hyödyttää mua nykyisessä työssäni.

Siis ihan mieletöntä! Aion todellakin opiskella pitkään ja hartaasti, niin monta kurssia kuin pystyn! (niin pitkään kuin opintolainahyvitys sallii)

Opiskelijaetuja käyttävät, mitkä on teidän parhaat edut, joita käytätte?

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä toisesta lähteestä, eli näin se homma todellakin toimii. Ihan vain jos joku muukin on innostunut kikkailemaan :)

https://www.shareville.fi/ryhmat/kylteri-investment-opintolaina-tuottam…

-ap

Ah tuo aika ennen tulorekisteriä. 

Tulorekisteri ei muuta sitä tosiasiaa, että tulovalvonta tehdään edelleen takautuvasti eikä reaaliaikaisesti. Tuki taas myönnetään etukäteen. 

-ap

Sillähän ei ole mitään merkitystä, miten se tehdään. Joka tapauksessa laina on maksettava takaisin. Samoin kuin ylimääräiset tukirahat. Hyöty kikkailustasi siis täysin olematon.

Vierailija
122/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä toisesta lähteestä, eli näin se homma todellakin toimii. Ihan vain jos joku muukin on innostunut kikkailemaan :)

-ap

Tulorekisteri ei muuta sitä tosiasiaa, että tulovalvonta tehdään edelleen takautuvasti eikä reaaliaikaisesti. Tuki taas myönnetään etukäteen. 

-ap

Mutta kun haet seuraavalle vuodelle (opintojen alusta on kulunut vuosi) opintotukea (tai oikeastaan Kela tarkistaa tilanteen), niin tulorekisterin mukaan olet jo siinä vaiheessa tienannut enemmän kuin opintotukeen oikeuttava summa olisi, joten et saa opintorahapäätöstä, jolloin ei tule lainantakaustakaan. Lainaa voit toki edelleen hakea, mutta valtio ei takaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea opintoihisi Ap. Ja mahtavaa kun Suomessa tuetaan opiskelua. Itse muistan lämmöllä opiskelija- asunnon, subventoidut ateriat, matka- alennukset, Yths: n terveyspalvelut ja tietysti maksuttoman opetuksen.

Mutta en ole täysin vakuuttunut opintolainalla puljaamisesta.

Vierailija
124/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No ei se toimi! Tuo on kauppakorkean opiskelijoiden keskusteluketju. Vaikka et olisi yhtäkään opintorahaerää nostanut, niin laina on osa opintotukea ja koska olet sitä nostanut vuoden verran (ensi vuonna siis), niin Kela katsoo tulosi ja toteaa, että opiskeluaikaiset tulot ylittävät jo tarkistusvaiheessa opintotuelle myönnettävät tulot, joten et saa opintorahaa => ei oikeutta lainantakaukseen.

Meinaatko että ammattikorkean ja tiedekorkeakoulun opintotuet toimii eri tavalla? :D

-ap

Vierailija
125/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilta:

"Korkeakouluopiskelijalle lainatakaus myönnetään hakemuksetta samalla, kun haet opintorahaa ja mahdollista asumislisää. Jos nostat opintolainan, mutta myöhemmin perut tukikuukausia tai palautat opintotukeasi takaisin, niin takaus on voimassa ja lainan saa pitää. Jos perut tukikuukausia etukäteen niin, että et ole vielä nostanut lainaa, niin lainatakaus peruuntuu peruttujen tukikuukausien osalta."

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=9671#p25594

Olen siis perunut nuo tukikuukaudet lainan nostamisen jälkeen. En ole ottanut vastaan opintorahaa, joten mitään palautettavaa ei ole. 

-ap

Niin. Tänä vuonna noin, mutta yritäpä saada opintotukea ensi vuonna. Silloin katsotaan siihenastisia opiskeluaikaisia tulojasi ja todetaan, että tarvetta uudelle opintotuelle ei ole, koska vuositulosi siihen mennessä ylittävät laskennallisen tulorajan. Ei tarvetta opintorahalle => ei lainantakausta. Sitä tulojen tarkastelua tehdään koko opiskeluajan, ei vain 1 vuosi kerrallaan.

Tulovalvonta tehdään jälkikäteen JOS on nostanut opintoRAHAA. 

-ap

Ei, kultaseni. Vaan silloin jos on nostanut opintoTUKEA.

Lainaus Kelan sivustolta: Jos nostat opintotukea vuoden aikana, sinulla on kalenterivuodelle henkilökohtainen vuosituloraja. Vuositulorajasi määräytyy sen perusteella, kuinka monelta kuukaudelta olet nostanut opintotukea kalenterivuoden aikana.

Lainaus Kelan sivuilta: 

"Mikä on tukikuukausi

Tukikuukausi on kuukausi, jolta olet saanut opintorahaa, oppimateriaalilisää, opintorahan huoltajakorotusta tai opintotuen asumislisää. Tukikuukausi on myös sellainen kuukausi, jolta saat tukea vähemmän kuin normaalisti, esimerkiksi jos asut tilapäisesti vanhempasi luona.

Yleinen asumistuki ei vaikuta opintotuen vuositulorajaan. Älä huomioi asumistukea tukikuukautena tai opintotukeen vaikuttavana tulona.

Tueton kuukausi on kuukausi, jolta et ole saanut opintorahaa, oppimateriaalilisää, opintorahan huoltajakorotusta tai opintotuen asumislisää. Tueton kuukausi on myös sellainen kuukausi,

jolta nostat pelkkää opintolainaa

jolta saat pelkkää yleistä asumistukea

jolta olet perunut tai palauttanut tuen tai

jolta maksettuun tukeen sinulla ei ole ollut oikeutta. Kela perii silloin koko tuen takaisin tai luopuu sen takaisinperinnästä."

Kuten sanottu, en ole käyttänyt yhtään tukikuukautta. 

-ap

Mutta en siltikään tajua, miksi sinulle myönnettäisiin opintolaina, jos sen vuoden tuloraja on jo ylittynyt. Ensimmäisenä vuonnahan sitä alkuvuoden tuloa ei lasketa, mutta seuraavana vuonna se kevään ja kesän tulo on sitä samaa vuotta kuin syyslukukausi. Miten ihmeessä voisit nostaa opintolainaa silloin, jos sinulla ei ole oikeutta enää yhteenkään tukikuukauteen. 

Tuloraja määräytyy tukikuukausien mukaan ja ap:lla on 0 tukikuukautta.

Menkää kysy Kelasta-palstalle, siellä voi anonyymisti kysellä.

Niin, nimenomaan. 0 tukikuukautta siis myös seuraavana syksynä. Eli ei oikeutta opintorahaan eikä sen takia myöskään opintolainaan. 

Ei.

Se opintoraha, eli ne tukikuukaudet, pitää itse manuaalisesti perua.

Se on automaattisesti 9 kk.

Niin, mutta miten sen lainan kanssa? Milloin se nostetaan ja millä perusteella? Juurihan ap sanoi, että hän on nostanut lainan ja sitten vasta perunut ne ensimmäisen vuoden kuukaudet, koska muuten ei olisi saanut lainaa. Mitäs toisena vuotena tapahtuu? 

Toisena vuonna ap ei saa lainaa. As simple as that.

Vierailija
126/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Sillähän ei ole mitään merkitystä, miten se tehdään. Joka tapauksessa laina on maksettava takaisin. Samoin kuin ylimääräiset tukirahat. Hyöty kikkailustasi siis täysin olematon.

Mulle 4120 euroa ei ole täysin olematon, joten olen tyytyväinen, että keksin tämän "kikkailun". Ylimääräisiä tukirahoja ei ole palautettavaksi ja totta kai opintolaina maksetaan takaisin opintolainahyvityksellä vähennettynä. 

-ap

Vierailija
127/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No ei se toimi! Tuo on kauppakorkean opiskelijoiden keskusteluketju. Vaikka et olisi yhtäkään opintorahaerää nostanut, niin laina on osa opintotukea ja koska olet sitä nostanut vuoden verran (ensi vuonna siis), niin Kela katsoo tulosi ja toteaa, että opiskeluaikaiset tulot ylittävät jo tarkistusvaiheessa opintotuelle myönnettävät tulot, joten et saa opintorahaa => ei oikeutta lainantakaukseen.

Meinaatko että ammattikorkean ja tiedekorkeakoulun opintotuet toimii eri tavalla? :D

-ap

Eivät tietenkään toimi. Sinun tulevana korkeakouluopiskelijana kannattaa perehtyä sellaiseen asiaan kuin lähdekritiikki. Siitä on paljon hyötyä niissä opinnoissasikin. 

Vierailija
128/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

Kateus se vaan peukuttaa. Ja ne kolmekymppiset, joiden mielestä sinun ikäisesi ovat aivan liian vanhoja opiskelemaan. Myös ne alapeukuttavat, jotka eivät ole ymmärtäneet hakea opintolainaa vaan ovat ottaneet pikavippiä.

Opiskelijaetuuksien käyttö on tosiaan itsestä riippuvaa. Jos on etäopiskelija sellaisella paikkakunnalla, jossa ei ole opiskelijaruokalaa, ei matkusta eikä käytä muitakaan sellaisia palveluja, joista saa alennuksia, ei hyöty ole kovinkaan suuri. Joko amk-opiskelijat saavat terveydenhuoltopalveluja? Omista yliopisto-opinnoistani ei ole kovin suurta hyötyä ollut työelämässä, mutta sainpa hampaat kuntoon YTHS:n hammashoitolassa ja silmälääkärikäynnin.

Vierailija
129/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Mulle 4120 euroa ei ole täysin olematon, joten olen tyytyväinen, että keksin tämän "kikkailun". Ylimääräisiä tukirahoja ei ole palautettavaksi ja totta kai opintolaina maksetaan takaisin opintolainahyvityksellä vähennettynä. 

-ap

Mistä meinaat saada 4120e, kun saat opintolainaa vain ensimmäiselle vuodelle?

Vierailija
130/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan ne etuudet varmasti mahtava lisä, jos on kokopäivätyössä. Itse opiskelijana saan 250 euroa kuussa tukea, joten silläpä ei paljon juhlita. Opintolainahyvitykseen en ole oikeutettu, joten lainaa nostan vain pakon edessä.

Vierailija
131/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

En mä jaksa vääntää sun kanssas selvästä asiasta :). Meillä on selkeästi näkemysero, mutta ei se oikeastaan mua haittaa. 

-ap

Vierailija
132/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

Kateus se vaan peukuttaa. Ja ne kolmekymppiset, joiden mielestä sinun ikäisesi ovat aivan liian vanhoja opiskelemaan. Myös ne alapeukuttavat, jotka eivät ole ymmärtäneet hakea opintolainaa vaan ovat ottaneet pikavippiä.

Opiskelijaetuuksien käyttö on tosiaan itsestä riippuvaa. Jos on etäopiskelija sellaisella paikkakunnalla, jossa ei ole opiskelijaruokalaa, ei matkusta eikä käytä muitakaan sellaisia palveluja, joista saa alennuksia, ei hyöty ole kovinkaan suuri. Joko amk-opiskelijat saavat terveydenhuoltopalveluja? Omista yliopisto-opinnoistani ei ole kovin suurta hyötyä ollut työelämässä, mutta sainpa hampaat kuntoon YTHS:n hammashoitolassa ja silmälääkärikäynnin.

Mä en kestä! Hammashuolto! Onko se ilmainen? Ihan kuin olisin lukenut että ammattikorkeakoulutkin tulevat YTHS:n piiriin vuoden päästä.  Jep, tarkistin, vuoden 2021 alusta :). Aina vaan paranee!!!

-ap

Vierailija
133/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

En mä jaksa vääntää sun kanssas selvästä asiasta :). Meillä on selkeästi näkemysero, mutta ei se oikeastaan mua haittaa. 

-ap

Ei se minuakaan haittaa, että kuvittelet omiasi. Kyllä Kela sinut aikanaan todellisuuteen havahduttaa. Toivottavasti olet varautunut siihen.

Vierailija
134/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin aikanaan opiskelut kun meni niin järjettömäksi kitkuttelemiseksi, että oli kannattavampaa siirtyä kortistoon. Vasta aikuiskoulutus oli taloudellisesti kestävää.

Vierailija
135/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 euroa neljässä (?) vuodessa on kyllä sen verran vähän, että mahtaako sen takia kannattaa käyttää aikaa kikkailuun? Opintorahaa nostavilta nuorilta ihan ymärrettävää, mutta vuosia työelämässä olleelta aikuiselta ei oikein.

Vierailija
136/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 euroa neljässä (?) vuodessa on kyllä sen verran vähän, että mahtaako sen takia kannattaa käyttää aikaa kikkailuun? Opintorahaa nostavilta nuorilta ihan ymärrettävää, mutta vuosia työelämässä olleelta aikuiselta ei oikein.

Opintotukihakemus: 5 minuuttia

Opintolainahakemus: 3 minuuttia

Opintorahan peruutus keväältä 3 minuuttia. 

Kyllä tuolla tuntipalkoille pääsee. Jos 4000 on tarjolla muutamalla klikkauksella niin harva siitä kieltäytyy. 

-ap

Vierailija
137/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla tuntipalkoille pääsee. Jos 4000 on tarjolla muutamalla klikkauksella niin harva siitä kieltäytyy. 

-ap

Ja se sijoituksista huolehtiminen? Pääomavero, jos hankkiudut niistä eroon kun laina pitää maksaa?

Vierailija
138/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ja se sijoituksista huolehtiminen? Pääomavero, jos hankkiudut niistä eroon kun laina pitää maksaa?

Sijoittamaa olisin opetellut ilman opiskelujakin. Veroilta ei voi välttyä. Se maksetaan kuitenkin vain mahdollisista voitoista

-ap

Vierailija
139/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Olen sitä mieltä, että opiskelijan mielipide on pelkkä mielipide, ei fakta. Opintotukikuukaudet alkavat kulumaan siitä, kun nostat ensimmäisen lainaerän, koska opintotuki on opintoraha+lainantakaus.

Vierailija
140/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan ne etuudet varmasti mahtava lisä, jos on kokopäivätyössä. Itse opiskelijana saan 250 euroa kuussa tukea, joten silläpä ei paljon juhlita. Opintolainahyvitykseen en ole oikeutettu, joten lainaa nostan vain pakon edessä.

Ja vaikka opintolainan nostaisikin joka kuussa, niin ei sillä 900 eurollakaan elämä mitään luksusta ole. Siitä kun maksaa ruuan ja oman osuuden vuokrasta, niin ei paljoa jää, millä "hyödyntää" näitä huimia opiskelija-alennuksia :D