Mistä voi johtua, ettei mies osaa toistaa kuulemiaan/näkemiään sanoja oikein?
Tapailen erästä miestä, ja kiinnitin huomiota, ettei tämä osaa toistaa aiemmin kuulemiaan sanoja oikein. On siis kuitenkin ihan suomea äidinkielenään puhuva. Toki suurin osa sanoista on ihan oikein, mutta vähänkään "erikoisemmissa" sanoissa sekoilee tavuissa ja sanojen painotuksissa. Esimerkiksi jos puhun raastinraudasta ja toistan sen sanan monta kertaa, niin hän puhuu itse räystinraudasta. Työkaverinsa Tikkanen on hänen lausumanaan Tiikkanen. Jos joku asia on muille kiirellinen niin hänelle se on kireällinen. Sanonnat sanoo aina väärin, tyyliin se karhu älähtää johon kalikka kalahtaa. Ja mainittakoon että näihin ei liity siis mitään humoristista, sanoo siis aivan totisella naamalla. Ai niin, tuosta tulikin taas yksi mieleen: hänelle sana humoristinen on huumoristinen.
Mistä tällainen voi johtua?
Kommentit (12)
Ehkä hänellä on dysfasia? Mulla on dysfasia ja itse puhun usein höpöjä ja menee jutut sekaisin ja unohdan usein toisten puheista sanoja. Sanallisia selostuksia voi olla vaikea seurata ja pistää muistiin.
Voisiko olla joku neuropsykiatrinen häiriö? Eikö vaivaa miestä? Lääkärissä varmaan selviäisi.
Mun ex-miehellä oli tuon tapaista, ja paha lukihäiriö. Kirjoittaminen on hänelle todella vaikeaa, aina tulee virheitä, samoin numerosarjat kuten tilinumerot ihan painajainen.
Hänen ollessaan kouluiässä lukihäiriöitä ei vielä samalla tavalla tunnistettu vaan häntä pidettiin laiskana häirikköoppilaana (mitä hän toki osittain varmaan olikin).
Hän mm. luuli nelikymppiseksi asuneensa koko nuoruutensa MYYRYmäessä Vantaalla (se kaupunginosa on siis Myyrmäki), muita vastaavia oli esim. koordi (koodi) ja "plasmat sekaisin". Yritin aina olla hienotunteinen enkä korjannut noita, mutta seurassa se oli noloa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-miehellä oli tuon tapaista, ja paha lukihäiriö. Kirjoittaminen on hänelle todella vaikeaa, aina tulee virheitä, samoin numerosarjat kuten tilinumerot ihan painajainen.
Hänen ollessaan kouluiässä lukihäiriöitä ei vielä samalla tavalla tunnistettu vaan häntä pidettiin laiskana häirikköoppilaana (mitä hän toki osittain varmaan olikin).
Hän mm. luuli nelikymppiseksi asuneensa koko nuoruutensa MYYRYmäessä Vantaalla (se kaupunginosa on siis Myyrmäki), muita vastaavia oli esim. koordi (koodi) ja "plasmat sekaisin". Yritin aina olla hienotunteinen enkä korjannut noita, mutta seurassa se oli noloa.
Tuo ap:n kuvailema on kuitenkin aika erilaista.
Ex-mieheni ei olisi sanonut Tiikkanen eikä räystinrauta.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Huvitti tuo Myyrymäki, kun tosiaan tällä tapailemallani miehellä voisi olla ihan samanlaisia juttuja. Lukihäiriötä veikkasin kyllä senkin puoleen, että olen huomannut, että hänellä saattaa mennä sähköpostin kirjoittamiseen useita tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän mm. luuli nelikymppiseksi asuneensa koko nuoruutensa MYYRYmäessä Vantaalla (se kaupunginosa on siis Myyrmäki), muita vastaavia oli esim. koordi (koodi) ja "plasmat sekaisin". Yritin aina olla hienotunteinen enkä korjannut noita, mutta seurassa se oli noloa.Tuo ap:n kuvailema on kuitenkin aika erilaista.
Ex-mieheni ei olisi sanonut Tiikkanen eikä räystinrauta.Sama
Jouduin vähän muuttamaan todellisia sanoja, ettei minua tunnisteta. Keksin siis tuon räystinraudan vain päästäni, jotta saatte ideasta kiinni, mutta Tiikkanen-esimerkki on kyllä aito.
ap
Vähän samaa vaivaa tuntuu olevan mun miehellä. Vuosikaudet kuvittelin, että kaikki on lähtöisin perhettään pirttihirmun elkein hallinneesta anopista jolla riitti ihan itse kehitettyjä sanoja ja sanontoja joka lähtöön, mutta anopistakin on aika jättänyt jo kymmenen vuotta sitten, ja tuona aikana on ilmaantunut uusia sanoja mitä "ei osaa" sanoa oikein. Osa on sellaisia että on ihan läpällä kehittänyt oman versionsa, mutta osa on sellaisia ettei ihan selkeästi vaan osaa.
Yhdellä työkaverilla on sama juttu. Hän tosin ehkä jotenkin tiedostaa asian, hän nimittäin usein "maistelee" sanaa eli jää toistelemaan siitä erilaisia versioita, ehkä toivoen että joku ilmaisisi mikä on oikea veikkaus. Olen ymmärtänyt että hänellä olisi nimenomaan lukihäiriö. Luonteeltaan skarppi, tarmokas, hyvä esimies ja muutenkin fiksu.
Luultavasti lukihäiriö tai muu kielellinen erityisvaikeus, kuten sanottu.
Miehelläni on lukihäiriö ja hänen on melkein mahdotonta oppia uusia, vierasperäisiä nimiä ja sanoja. Joskus vaikeuksia on suomenkielisissäkin sanoissa. Hän ei esimerkiksi ikinä opi, että se on Otaniemi, ei Otanniemi.
Sinun miehelläsi on kyllä vakavampi hankaluus.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti lukihäiriö tai muu kielellinen erityisvaikeus, kuten sanottu.
Miehelläni on lukihäiriö ja hänen on melkein mahdotonta oppia uusia, vierasperäisiä nimiä ja sanoja. Joskus vaikeuksia on suomenkielisissäkin sanoissa. Hän ei esimerkiksi ikinä opi, että se on Otaniemi, ei Otanniemi.
Sinun miehelläsi on kyllä vakavampi hankaluus.
Tuli mieleen että mies on myös kertonut olevansa vieraissa kielissä todella huono. Ajattelin ensin, että ei ole vain ollut hereillä koulussa, ja varmaan osittain on kyse myös siitäkin, mutta kerran sitten kuulin, kun puhui englantia ja ei jotenkin saanut lausuttua yhtäkään ymmärrettävää sanaa, vaikka kovasti kyllä puhui jotakin.
Lukihäiriöstä. Se voi ilmetä myös kuulluissa sanoissa ja muuten usein juuri tuon tyyppisesti. Esimerkiksi kaksi ja kahdeksan voivat mennä sekaisin.