Pyykkitupaketutus
Meillä on talossa pyykkitupa ja sitä saa varata tarpeensa mukaan, aikoja on hyvin, eikä talo ole iso. Kuitenkin eräs naapuri tuo pyykkinsä kuivamaan lähes joka kerta minun vuorollani, niin nytkin. Itse pesen yleensä lakanoita, pöytäliinoja, mattoja, pyyhkeitä, isompia pyykkejä, silloin kun varaan kuivaushuoneen käyttööni. Mitään kalsaripyykkiä en pese pyykkituvassa. Joten tila loppuu kesken, jos en saa naruja käyttööni. Olen sanonut sille naapurille että ei toisi pyykkejään juuri silloin kun on minun vuoroni, vaan varaisi oman ajan. Ei tulosta, taas pyykit ovat minun vuorollani, eikä lakanani mahdu.
Miten vaikeaa on elää taloyhtiössä jossa on muitakin ihmisiä?? Onpa hän joskus laittanut minun kosteat pyykkini syrjään ja levittänyt törkeästi omansa tilalle.
Ottaa päähän ihmiset jotka eivät pysty yhtään suunnittelemaan elämäänsä päivää pitemmälle ja varaamaan aikaa pyykkituvasta itse, vaan tuovat pyykkinsä kuivamaan silloin kun sattuvat niitä pesemään, oli naapurilla vuoro tai ei. En minäkään mene hänen vuorollaan saunaan, vaikka ilmeisesti näköjään pitäisi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että varaus koskee kuivaushuonetta? Meillä voi ainakin varata vain koneet, ja kuivaushuoneen narut ovat aina kaikkien käytössä.
Jos varaus on voimassa myös kuivaushuoneella, siirrä naapurin pyykit nätisti syrjään. Laita vaikka lappu, että jouduit ikävä kyllä siirtämään, kun oli sinun vuorosi.
Ei varaus koskekaan kuivaushuonetta, pelkkiä koneita. Kuivata saa ihan miten sattuu tilaa olemaan.
Kyllä meillä voi varata erikseen kuivaushuoneen, tietenkin.
Ei se ole mikään tietenkin. Meillä varataan vain koneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö taloyhtiönne pesutupaan hankkia kuivausrumpu. Meidän yhtiössä on kuivausrumpu ja mankeli sekä tietysti kuivaushuone. Yhtä asiaa olen itse yhtiömme pesutuvassa ihmetellyt, kun asukas pesee kotona pyykin ja tuo sitten pyykkinsä kuivausrumpuun niin vain varaus kirjataan ja aika. Asukkaan nimeä tai huoneistoa ei tarvitse mainita. Kyllä taloyhtiö voisi myös erillisestä rummun käytöstä jonkin pienen korvauksen ottaa. Yhteisistä varoista uuden koneen hankinta kustannetaan.
Ehkä siinä on etunsa kun asukas käy kuivauttamassa rummussa pyykkinsä, säästyy taloyhtiön omaiksuutta (kosteushaitat) märkien pyykkien kuivattamisesta kotona tai jopa saunassa jossa on suuri paloturvallisuusriski, jos niitä naruja vetelee saunan kattoon tai jopa kiukaan ylle.
Kuivausrumpu käy niin harvalle tekstiilille, että ei kannata.
Niinhän sinä luulet.
Ihmettelen, miksi te raahaatte pyykit johonkin pyykkitupaan kuivumaan. Onko teillä huonot lingot ja surkea ilmanvaihto?
Meillä kuivuu pyykit noin neljässä tunnissa omassa asunnossa. Kuivaava pesukone hoitelee lakanat ja pyyhkeet hetkessä, pöyhii pestyt tyynyt ja täkit ja lähes kaiken muunkin voi sillä kuivata, paitsi villavaatteet ja silkin.
Olisiko talotoimikunnalla sananvaltaa asiassa? He voisivat järjestää paremman systeemin ja laittaa ilmoituksen jakoon. Sitten olisi ainakin mihin vedota. Onhan se tosi tyhmää, jos pesutivan koneista ei pyykit mahdu kuivumaan.
Seuraajohan se tyyppi milloin peset pyykkiä ja ajattelee, että se on varma aika kuivata omia. Joku kiukkuisempi heittelisi pyykit ja mamman seinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että varaus koskee kuivaushuonetta? Meillä voi ainakin varata vain koneet, ja kuivaushuoneen narut ovat aina kaikkien käytössä.
Jos varaus on voimassa myös kuivaushuoneella, siirrä naapurin pyykit nätisti syrjään. Laita vaikka lappu, että jouduit ikävä kyllä siirtämään, kun oli sinun vuorosi.
Ei varaus koskekaan kuivaushuonetta, pelkkiä koneita. Kuivata saa ihan miten sattuu tilaa olemaan.
Se riippuu talosta, meillä huomautetaan jo ohjeissa, että varaus kattaa pesun ja kuivauksen, ja kun se loppuu, vaatteet tiloista pois. Joskus uudet asukkaat eivät ole tätä oivaltaneet heti, mutta jatkossa kyllä. Kaiken kaikkiaan tuvan ja kuivaustilohen käyttö sujuu varsin sutjakkaasti. Kun olin remonttievakkona HOASilla, siellä oli tuommoinen meno kuin jotkut tuossa edellä ovat kuvanneet.
Asuintaloni on 50-luvulla rakennettu ja asuntojen kylppäriin joko mahtuu käymään suihkussa tai pitämään pesukonetta, joten pesutupa on tarpeen. Eikä onneksi tarvitse kuivettallakaan mitään pyykkejä sisätiloissa.
En ymmärrä mikä siinä pesutuvan käytössä on niin vaikeaa. Aina joku tosiaan kuivaa tai pesee sinun vuorollasi. Tuntuu että yllättävän moni kuvittelee ettei sitä pesutupaa käytä kukaan muu ja pyykit voi jättää vaikka viikoksi sinne kuvaushuoneeseen kuten joku kertoi. Huvin vuoksi ne varauslistat vaan on...
Paras oli kun varamallani vuorolla joku oli tuonut pahalle haisevat untuvapeiton kuivumaan kuivaushuoneeseen ilman lupaa. Olen allerginen untuvalle, niin oli tosi kiva kuivata omia vaatteita yhtäaikaa. Yritin kuivauksen alkuvaiheessa siirtää peiton pois kuivaushuoneesta niin jossain välissä tämä vuororosvo oli käynyt katsomassa peittonsa tilannetta, palauttanut sen kuvaushuoneeseen ja mielenilmaisuna heittänyt yhdet housuni ulos kuivaushuoneesta. En sitten jaksanut enempää, mutta jos olisi osuttu samaan aikaan tuvalle, niin käsirysy oli aivan varmasti tullut...olisi pitänyt vaan heittää se peitto roskikseen sen jälkeen kun olin hakenut omat vaatteeni. En vaan kehdannut kun varauslistassa oli oman asunnon tiedot. Ties vaikka se hullu olisi alkanut keksimään jotain kostohommia.
Asun kaupungin vuokratalossa ja meillä taitaakin olla aika fiksua sakkia pesutuvankäyttäjinä. Ikinä ei ole minun vuorolla muita häsläämässä. Vuoron saa varata sen mittaisen kuin haluaa, muttei koko päivää. Kuivaushuonetta ei ole vaan kuivauskaappi- ja rumpu ja ulkonarut. Joskus on pesukoneiden sisällä jotain nöyhtää tai karvaa mutta muuten on suht siistiä. Kaiken lisäksi pesutuvan käyttö on ilmaista eli siinä säästää omassa sähkölaskussa. Koneet on isot teollisuuskoneet, jotka huuhtelevat kunnolla toisin kuin nykyiset kotikoneet.
Vierailija kirjoitti:
Missä taloyhtiössä on vielä pyykkitupia?
Kaikissa järkevissä, joissa tasokkaisiin yhteistiloihin on panostettu.
Asumisen laatua voida valita tuokin, peseekö kotona (pikkupyykit pienemmällä koneella) vai pyykkituvassa.
Vähentää muuten kosteusongelmia.
Tyhmä systeemi jos kuivaushuonetta ei saa varata. Meillä saa varata ja kahdessa tunnissa keskimääräinen pyykki kuivuu. Varaan siis koneen 10-12 ja kuivaushuoneen 12-14. Hyvin toimii.
Meillä on kyllä kaksi kuivaushuonetta varattavana. Toinen pieni rapussa ja toinen iso pesutuvalla.