Pyykkitupaketutus
Meillä on talossa pyykkitupa ja sitä saa varata tarpeensa mukaan, aikoja on hyvin, eikä talo ole iso. Kuitenkin eräs naapuri tuo pyykkinsä kuivamaan lähes joka kerta minun vuorollani, niin nytkin. Itse pesen yleensä lakanoita, pöytäliinoja, mattoja, pyyhkeitä, isompia pyykkejä, silloin kun varaan kuivaushuoneen käyttööni. Mitään kalsaripyykkiä en pese pyykkituvassa. Joten tila loppuu kesken, jos en saa naruja käyttööni. Olen sanonut sille naapurille että ei toisi pyykkejään juuri silloin kun on minun vuoroni, vaan varaisi oman ajan. Ei tulosta, taas pyykit ovat minun vuorollani, eikä lakanani mahdu.
Miten vaikeaa on elää taloyhtiössä jossa on muitakin ihmisiä?? Onpa hän joskus laittanut minun kosteat pyykkini syrjään ja levittänyt törkeästi omansa tilalle.
Ottaa päähän ihmiset jotka eivät pysty yhtään suunnittelemaan elämäänsä päivää pitemmälle ja varaamaan aikaa pyykkituvasta itse, vaan tuovat pyykkinsä kuivamaan silloin kun sattuvat niitä pesemään, oli naapurilla vuoro tai ei. En minäkään mene hänen vuorollaan saunaan, vaikka ilmeisesti näköjään pitäisi.
Kommentit (28)
Missä taloyhtiössä on vielä pyykkitupia?
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa.
Laita naapurin pyykit myttyyn syrjään tai revi lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Laissa säädetty juttu. Jos taloyhtiössä on tietyn verran asuntoja niin pitää olla myös pyykkitupa.Vaikka jokaiseen asuntoon olisi valmiiksi integroituna pyykkitornit yms niin silti se pesutupa on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa säädetty juttu. Jos taloyhtiössä on tietyn verran asuntoja niin pitää olla myös pyykkitupa.Vaikka jokaiseen asuntoon olisi valmiiksi integroituna pyykkitornit yms niin silti se pesutupa on oltava.
Ei pidä paikkaansa. Kerro mikä laki ja mikä pykälä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa uusissa ainakin.
Yleensä talon pesutuvassa ei saa kuivattaa kotona pestyä pyykkiä. Joissakin taloissa (kuten meillä) on erikseen kotona pestyn pyykin kuivatustila.
Entisessä taloyhtiössäni pystyi varaamaan pyykkivuoron aamu- tai iltapäivälle, siis valittavissa oli joko 8-12 tai 12-16. Typerä systeemi.
Aamulla pestessäni jätin kohteliaasti puolet naruista toisen pesijän käyttöön. Siitäkös eräs mummeli veti hernepussit nokkaansa. Polki oikein jalkaa kuin pieni lapsi, koska hänen pyykkinsä ei kuulemma mahdu. Ei ollut minun ongelmani, pitäähän minunkin pyykin ehtiä kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän laki näin sanoo? Itsellä on asunto -90-luvulla valmistuneessa taloyhtiössä jossa on yli 40 huoneistoa eikä todellakaan ole pyykkitupaa eikä myöskään yhteissaunaa. Kuivatushuone on.
Olen tätä pyykkitupa-asiaa ihmetellyt itsekin. Ties kuinka monta kertaa olen tyhjentänyt pesukoneen, kun siellä lojuvat edelleen edellisen pesijän pyykit. Joskus on pitänyt odottaa puoli tuntia, että pääsee omalla varatulla ajallaan pyykkiään pesemään. Siis jos vuoro on vaikka 14-16, niin puoli kolmelta loppuu edellisen pyykkärin pyykin linkous.
Jotkut kuivattavat pyykkiään viisikin päivää. Totta tietysti siirrän syrjään kuivia vermeitä ja lakanoita, mutta on se nyt vaan typerää jättää muiden kontolle pyykkiensä naruilta pois ottaminen.
Yksi ketutuksen aihe on myös se, että jengi tyrkkää pesukoneeseen kamppeita, joiden taskuja ei ole tyhjennetty. Ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinen kerta, kun koneesta löytyy vaikkapa nauloja. Kone menee tietysti tilttiin ja joskus naulat ovat repineet rikki esimerkiksi pesussa olleet verhot.
En tiedä, mitä tehdä. Pääsääntöisesti näiden tollojen kohdalla on tilanne se, että pesutupaa ei ole lainkaan varattu eikä voi tietää, kuka on asialla. On vain tsekattu, että kas - tyhjää on ja ei kun toimeksi. Jos varaus on tehty, käyn tietysti kertomassa, että sopisi hoitaa hommansa ajallaan ja loppuun asti.
Minä lopetin pyykkituvan käytön, koska sain aina pestä ja puunata sitä puhtaaksi.
Pulverivanoja pitkin pesukoneen päällisiä ja reunoja, hiekkaa, kuraa, likaiset pesualtaat, roskia ym.
En vain ilennyt jättää vuoroni jälkeen pyykkitupaa törkykuntoon eli siivosin muiden käyttäjien jälkiä aina vuorollani tunnin verran.
Ostin oman pyykkikoneen ja kuivurin, nyt jää aikaa muuhunkin kuin toisten jälkien korjaamiseen.
Pitäiskö taloyhtiönne pesutupaan hankkia kuivausrumpu. Meidän yhtiössä on kuivausrumpu ja mankeli sekä tietysti kuivaushuone. Yhtä asiaa olen itse yhtiömme pesutuvassa ihmetellyt, kun asukas pesee kotona pyykin ja tuo sitten pyykkinsä kuivausrumpuun niin vain varaus kirjataan ja aika. Asukkaan nimeä tai huoneistoa ei tarvitse mainita. Kyllä taloyhtiö voisi myös erillisestä rummun käytöstä jonkin pienen korvauksen ottaa. Yhteisistä varoista uuden koneen hankinta kustannetaan.
Ehkä siinä on etunsa kun asukas käy kuivauttamassa rummussa pyykkinsä, säästyy taloyhtiön omaiksuutta (kosteushaitat) märkien pyykkien kuivattamisesta kotona tai jopa saunassa jossa on suuri paloturvallisuusriski, jos niitä naruja vetelee saunan kattoon tai jopa kiukaan ylle.
Minua ärsytti kun naapurin vuoro oli omani jälkeen ja hän halusi tuoda pyykkinsä vielä minun vuorollani. Ei se muuten olisi haitannut, ellei hän olisi repinyt mankeloituja, kuivamassa olleita lakanoita narulta ja viikannut niitä huolimattomasti. Itse kun mankeloin lakanat ja viikkaan ne siten että ne mahtuvat kaappiini. Nyt jouduin uudelleen viikkaamaan lakanani. Kun huomautin asiasta, että ei haittaa hänen pyykki omani seassa, mutta että antaisi lakanoiden olla, rouva suuttui niin ettei enää tervehdi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö taloyhtiönne pesutupaan hankkia kuivausrumpu. Meidän yhtiössä on kuivausrumpu ja mankeli sekä tietysti kuivaushuone. Yhtä asiaa olen itse yhtiömme pesutuvassa ihmetellyt, kun asukas pesee kotona pyykin ja tuo sitten pyykkinsä kuivausrumpuun niin vain varaus kirjataan ja aika. Asukkaan nimeä tai huoneistoa ei tarvitse mainita. Kyllä taloyhtiö voisi myös erillisestä rummun käytöstä jonkin pienen korvauksen ottaa. Yhteisistä varoista uuden koneen hankinta kustannetaan.
Ehkä siinä on etunsa kun asukas käy kuivauttamassa rummussa pyykkinsä, säästyy taloyhtiön omaiksuutta (kosteushaitat) märkien pyykkien kuivattamisesta kotona tai jopa saunassa jossa on suuri paloturvallisuusriski, jos niitä naruja vetelee saunan kattoon tai jopa kiukaan ylle.
Kuivausrumpu käy niin harvalle tekstiilille, että ei kannata.
Oletko varma, että varaus koskee kuivaushuonetta? Meillä voi ainakin varata vain koneet, ja kuivaushuoneen narut ovat aina kaikkien käytössä.
Jos varaus on voimassa myös kuivaushuoneella, siirrä naapurin pyykit nätisti syrjään. Laita vaikka lappu, että jouduit ikävä kyllä siirtämään, kun oli sinun vuorosi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että varaus koskee kuivaushuonetta? Meillä voi ainakin varata vain koneet, ja kuivaushuoneen narut ovat aina kaikkien käytössä.
Jos varaus on voimassa myös kuivaushuoneella, siirrä naapurin pyykit nätisti syrjään. Laita vaikka lappu, että jouduit ikävä kyllä siirtämään, kun oli sinun vuorosi.
Kyllä, olin varannut pyykkituvan ja kuivaushuoneen sekä mankelin.
Vierailija kirjoitti:
Ei varaus koskekaan kuivaushuonetta, pelkkiä koneita. Kuivata saa ihan miten sattuu tilaa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varaus koskekaan kuivaushuonetta, pelkkiä koneita. Kuivata saa ihan miten sattuu tilaa olemaan.
No siinäkin tapauksessa ilmeisesti tilaa ei ollut, mutta sitä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä voi varata erikseen kuivaushuoneen, tietenkin.
Meidän talon pesutuvassa on lähes aina jonkun pyykit koneessa tai vielä pyörimässä kun oma vuoro alkaa. Vuoroja olisi vapaana mutta jostain syystä joidenkin heikkolahjaisten on pakko pestä toisten vuoroilla.
Miksi et kerää naapurin pyykkejä ja kanna ne naapurille sanoen, että nyt minulla on pyykkitupavaraus, joten kuivata omasi kotona.