Vaikea hyväksyä 'emotionaalista pettämistä' pettämiseksi
Onko ihmisen siis vältettävä tulemasta läheiseksi kenenkään muun kuin puolison kanssa? Tämän perusteella hyviä ystäviäkään ei voisi olla vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Kommentit (21)
Jotenkin surkealta ja tylsältä tuntuu olla näin sinkkunakin, jos ei saisi olla emotionaalisesti läheinen sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa kokee olevansa samalla aaltopituudella. Mutta ilmeisesti moni pitää tätä ihan oikeana juttuna. Että se vahingoittaa parisuhdetta. Ainakaan omassa elämässä välit henkilöön a) eivät vaikutu väleistä henkilöön b) mutta kerta emotionaalinen pettämimen on oikea juttu monen mielestä niin selittäkää minulle?
Ap
Voit puolisosi kanssa sopia yhdessä omasta suhteestanne, et tarvitse muiden lupia.
Ei ole varmaan siinä vaiheessa, kun joudut itse sen kohteeksi. Minä jouduin yhdessä suhteessani ja ihan yhtä pahalta se tuntui kuin aiemmassa suhteessa ihan fyysisen pettämisen kohteeksi joutuminen. Kaikki toki reagoivat eri tavalla, ennen sitä tilannetta ei voi tietää miten reagoi.
Epävarmoille tai henkisesti epävakaille ihmisille pelkkä naapurin tervehtiminen on emotionaalista pettämistä. Itsevarmoille laajan kaveripiirinkin pitäminen on ihan ok. Sellaista se on. Seuraavaa muotipettämisilmiötä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varmaan siinä vaiheessa, kun joudut itse sen kohteeksi. Minä jouduin yhdessä suhteessani ja ihan yhtä pahalta se tuntui kuin aiemmassa suhteessa ihan fyysisen pettämisen kohteeksi joutuminen. Kaikki toki reagoivat eri tavalla, ennen sitä tilannetta ei voi tietää miten reagoi.
Uskon että se on noinkin ja en tahdo joutua kohteeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voit puolisosi kanssa sopia yhdessä omasta suhteestanne, et tarvitse muiden lupia.
Niin minä olen sinkku mutta saatanhan olla emotionaalisesti petoskumppani.
Ap
Jokainenhan sen itse päättää. Emotionaaliset pettäjät kokee henkisen yhteyden siihen kenen kanssa pettää henkisesti ja yleensä siihen ajan ja kiintymyksen lisääntyessä tulee myös fyysinen puoli henkisen intimiteetin lisäksi. Jos ei haittaa jäädä ulkopuolelle puolisonsa ajatuksista, haaveista, suunnitelmista, peloista ja iloista niin sittenhän se on ok. Minua kuitenkin sellainen haittasi että asuin hiljaisen tuppisuun kanssa jolla ikinä ei ollut mitään asiaa minulle. Minä kun en niitä hyviä huomenia edes ikinä kuullut enkä tiennyt puolisoni elämästä yhtään mitään. Ne kuului sille kenen kanssa jaettiin henkinen yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Jokainenhan sen itse päättää. Emotionaaliset pettäjät kokee henkisen yhteyden siihen kenen kanssa pettää henkisesti ja yleensä siihen ajan ja kiintymyksen lisääntyessä tulee myös fyysinen puoli henkisen intimiteetin lisäksi. Jos ei haittaa jäädä ulkopuolelle puolisonsa ajatuksista, haaveista, suunnitelmista, peloista ja iloista niin sittenhän se on ok. Minua kuitenkin sellainen haittasi että asuin hiljaisen tuppisuun kanssa jolla ikinä ei ollut mitään asiaa minulle. Minä kun en niitä hyviä huomenia edes ikinä kuullut enkä tiennyt puolisoni elämästä yhtään mitään. Ne kuului sille kenen kanssa jaettiin henkinen yhteys.
Puolisosi ei rakastanut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Aa, ohoh :( Oliko teillä kuitenkin sitten alussa henkinen yhteys?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli haluat saada "pettää emotionaalisesti", mutta et joutua tällaisen "pettämisen" kohteeksi? No oletpahan ainakin rehellinen itsekkyydessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, ohoh :( Oliko teillä kuitenkin sitten alussa henkinen yhteys?
Ap
Jos oli niin sitten täytyy kai minunkin uskoa että oikea juttu tämä on. Että joku voi ikäänkuin vaihtaa sitä "henkistä yhteys"- ihmistä jos kotona ei nappaa.
Ap
Telepaattinen pettäminen on vielä pahempaa, puhumattakaan ns. äänettömän pierun harrastajista, se on kaikista suurinta petosta, kun päästää leijan ääneti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli haluat saada "pettää emotionaalisesti", mutta et joutua tällaisen "pettämisen" kohteeksi? No oletpahan ainakin rehellinen itsekkyydessäsi.
Jaa ok. Mutta eikö silloin pidä olla aika yksinkertainen ihminen jolle joku uudempi tuttavuus korvaakin yhtäkkiä henkisesti kaiken mitä parisuhteessa on koettu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis sopia, minkälaisia ajatuksia ja tunteita molemmilla saa/ei saa olla muita ihmisiä kohtaan? Really?
Ehkä henkisesti pettävällä on itsensä kanssa jokin, etteivät uskalla olla täysin avoimia tunteistaan ja sitten se purkautuu muuta kautta?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä henkisesti pettävällä on itsensä kanssa jokin, etteivät uskalla olla täysin avoimia tunteistaan ja sitten se purkautuu muuta kautta?
Eivät ole rehellisiä itselleen eivätkä voi olla aitoja kumppanin kanssa. Vieraammalle voi esittää siloteltua ulkokuorta.
Ainakin minä olen käsittänyt, että tähän henkiseen pettämiseen liittyisi kuitenkin se puoli, että sille puolisolle, jota "petetään henkisesti" uskotellaan kuitenkin tämän olevan tärkeä ja rakas jne. Vaikka oikeasti rakastetaan jo toista, haaveillaan toisesta ja jaetaan asiat hänelle oikeasti ja avoimesti.
Esimerkkinä: Pirjo tapaa Pekan 17-vuotiaana lukiossa. Pekka rakastuu Pirjoon ensisilmäyksellä ja tekee moovinsa, Pirjo sanoo, että "ok, aletaan olee". Pirjo ei koskaan rakasta Pekkaa kuten Pekka Pirjoa, mutta kiintyy jotenkin. Pari menee naimisiin ja tekee tytön ja pojan ja ottaa talolainan. Pirjo uskottelee Pekalle, että he elävät yhteistä unelmaa. Iän ja Pekan loputtomat rakkauden myötä hänen itsetuntonsa nousee kuitenkin pilviin ja Pirjo ihastuu työpaikan Mattiin. Matti ja Pirjo eivät mene sänkyyn koska ovat sisäistäneet sen olevan moraalitonta. Pirjo pitää Mattia kuitenkin elämänsä miehenä, mutta tyytyy olemaan Pekan puoliso kun lainasta on vielä 150 000 maksamatta. Käytännössä Pirjo on kuitenkin sitoutuneempi Mattiin kuin Pekkaan.
Eri asia se tietenkin olisi jos Pirjo rakastaisi Pekkaa, mutta joskus tunteet eivät ole molemminpuolisia ja jokainen rakkauden kokenut varmaankin tietää, että heitä oltaisiin voitu myös käyttää henkisesti hyväksi todennäköisemmin kuin jos eivät olisi rakastaneet.
En minäkään. Siksi ei tunnu pahalle fantasioida muista miehistä, flirttailla heille ja käydä ihan normaaleja keskustelua miesten kanssa. Miespuolisia ystäviäkin on paljon.