Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö vielä tunikaa?

Vierailija
05.01.2020 |

Käytyääkö kukaan aikaansa seuraava enää tunikaa? Näyttääkö se kenelläkään hyvältä? Olen yrittänyt opetella pois tunikan käytöstä ja myynyt ne melkein kaikki kirppiksellä. Välillä silti tulee sellainen olo, että voisi olla kiva käyttää niitä, mutta onko se ihan tätivaate? Mitä ajattelet tunikaa & leggingsejä käyttävistä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikaansa seuraava vielä 2020 miettii muiden pukeutumista tältä kantilta?

No, onhan niitä muitakin mielenterveysongelmia tietysti vielä kitkemättä, mutta muodin orjuus on vaarallisimmasta päästä, koska se osaltaan uhkaa koko lajin (ja monen muunkin lajin) selviytymistä tällä pallolla.

Ongelma on se, että vaatteet tehdään huonosti ja huonoista materiaaleista.

Tämä nyt vähän niin ja näin.

Laadukkaita vaatteita on kyllä myytävänä, mutta ihmiset kokevat niiden olevan törkeän kalliita. Halpamuoti on hämärtänyt käsitykset siitä mitä on hyvä laatu ja kuinka paljon vaatteiden kuuluu maksaa.

Kun ostajat  tuijottavat lähinnä hintaa, laatuvaatteet jäävät myymättä, ja pian tarjontakin huononee. Kierre valmis.

Ennen halpamuodin keksimistä ihmisillä oli vähemmän mutta laadukkaampia vaatteita. Ei joskus 1970-1980- luvuilla silti ryysyissä eikä alasti kuljettu. Halpamuodin tultua tavallisilla ihmisilläkin on ollut varaa suureen vaatemäärään ja pintamuotivirtausten seuraamiseen, mutta ei se johdu mistään tuotannon tehostumisesta vaan siitä että laatuvaatimuksia on laskettu roimasti ja vaatteita teetetään orjatyönä.

Toivottavasti kehitys todellakin muuttuu tällä vuosikymmenellä, kun halpamuodin huonot puolet ovat alkaneet paljastumaan.

Hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus. Jos miettii miten paljon rahaa pikamuotiin kuluu, niin äkkiäpä siitä vaihtaisi vaikka viisi pikamuotipaitaa yhteen tai kahteen kestävään vaatteeseen.

Kapselipukeutuminen on nyt huulilla, ja se toisi monelle toisenlaisenkin rahansäästön: Paremmat säilytystilat kotiin, eli vähemmän tarvetta suuremmalle asunnolle.

Itsekin olin ennen tavaran orja, mutta nyt olen onnellinen minimalisti.

Vierailija
22/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sitten X ja/tai vähän O-tyyppi? Minulle on sanottu, että minulla on bikinivartalo, mitä lie tarkoittavan. Selkeät muodot hartia-vyötärö-lantion seudulla nyt ainakin.

-no varmaan tarkottaa matalaa rasvaprosenttia... sen moni mieltää bikinivartaloks.. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Tunika + legginssit on mun aika normaalivaatetus.

On kiva pukeutua mukavasti. SIten et itsellä on hyvä olla.

t. Suolistosairas

Vierailija
24/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tunikat olisi muka out? Ne on ikitrendikkäät.

Eikä tunikoiden suosio muka romahtunut Rooman valtakunnan mukana?

https://www.punanaamio.fi/rooman-keisari-naamiaisasu.html

Vierailija
25/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen katsoin ruokaostoksilla että Citariin oli tullut monennäköistä uutta tunikaa myyntiin. Markettimuodin sisäänostajat kyllä tietävät etteivät mukavaan tottuneet ihmiset tunikoistaan luovu.

Vierailija
26/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sitten X ja/tai vähän O-tyyppi? Minulle on sanottu, että minulla on bikinivartalo, mitä lie tarkoittavan. Selkeät muodot hartia-vyötärö-lantion seudulla nyt ainakin.

-no varmaan tarkottaa matalaa rasvaprosenttia... sen moni mieltää bikinivartaloks.. :D

:) Rasvaa löytyy, mutta se on tasaisesti joka paikassa vartaloa. Mitat 100-70-100. Tavallinen pyöreän muodokas suomalaisnaisen vartalo. X:n ja O:n sekoitus.

Mielestäni näytän hyvältä bikineissä.

Vierailija
27/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen katsoin ruokaostoksilla että Citariin oli tullut monennäköistä uutta tunikaa myyntiin. Markettimuodin sisäänostajat kyllä tietävät etteivät mukavaan tottuneet ihmiset tunikoistaan luovu.

Nanso porskuttaa, siihen on hyvä syy. Kyllä kansa tietää.

Vierailija
28/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onhan niitä muitakin mielenterveysongelmia tietysti vielä kitkemättä, mutta muodin orjuus on vaarallisimmasta päästä, koska se osaltaan uhkaa koko lajin (ja monen muunkin lajin) selviytymistä tällä pallolla.

Tämä nyt vähän niin ja näin.

Laadukkaita vaatteita on kyllä myytävänä, mutta ihmiset kokevat niiden olevan törkeän kalliita. Halpamuoti on hämärtänyt käsitykset siitä mitä on hyvä laatu ja kuinka paljon vaatteiden kuuluu maksaa.

Kun ostajat  tuijottavat lähinnä hintaa, laatuvaatteet jäävät myymättä, ja pian tarjontakin huononee. Kierre valmis.

Ennen halpamuodin keksimistä ihmisillä oli vähemmän mutta laadukkaampia vaatteita. Ei joskus 1970-1980- luvuilla silti ryysyissä eikä alasti kuljettu. Halpamuodin tultua tavallisilla ihmisilläkin on ollut varaa suureen vaatemäärään ja pintamuotivirtausten seuraamiseen, mutta ei se johdu mistään tuotannon tehostumisesta vaan siitä että laatuvaatimuksia on laskettu roimasti ja vaatteita teetetään orjatyönä.

Toivottavasti kehitys todellakin muuttuu tällä vuosikymmenellä, kun halpamuodin huonot puolet ovat alkaneet paljastumaan.

Hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus. Jos miettii miten paljon rahaa pikamuotiin kuluu, niin äkkiäpä siitä vaihtaisi vaikka viisi pikamuotipaitaa yhteen tai kahteen kestävään vaatteeseen.

Kapselipukeutuminen on nyt huulilla, ja se toisi monelle toisenlaisenkin rahansäästön: Paremmat säilytystilat kotiin, eli vähemmän tarvetta suuremmalle asunnolle.

Itsekin olin ennen tavaran orja, mutta nyt olen onnellinen minimalisti.

Niin on se jännä miten nopeasti on omaksuttu käsitys että vaatteet pitäisi saada pikkurahalla ja että ne pitäisi voida tehdä heräteostoksina. Ennen vaateostos saattoi haukata ison osan palkasta, ja kalliimpiin vaatteisiin kuten talvitakkeihin, juhlapukuihin ja kenkiin piti säästää kuukausitolkulla. Ihmiset tiesivät tarkkaan mitä tarvitsivat ja suunnittelivat ostoksensa huolella koska virheostoksiin ei ollut rahaa vaan silläkin ostoksella olisi pitänyt pärjätä jopa vuosia. Kun vaatteet maksoivat tarpeeksi, niitä osattiin kummasti ostaa suunnilleen tarpeen mukaan. 

Nykyään tavarapaljous ja vaatteiden raivaaminen säännöllisesti kiertoon ovat tulleet normaaliksi. En muista että 90-luvulla kukaan olisi säännöllisesti kuratoinut vaatekaappiaan tai että aikuisten hyväkuntoisia vaatteita olisi pitänyt laittaa kiertoon useamman kerran vuodessa. Muotia seurattiin niin että vähemmille vaatteille kertyi kohtuullisessa ajassa paljon pitokertoja. Esim. vuoden aikana saattoi ostaa muutaman uuden vaatteen kuluneiden tilalle. Tai sitten vaatteita tuunattiin, monet muotivirtaukset olivat sellaisia mihin pääsi kiinni helposti ja halvalla. Chanelit ja Vuittonit yms. olivat rikkaille- Eivät tavalliset ihmiset sellaisista tienneetkään, saatika sitten että jokainen teinityttö olisi haaveillut uutena ostetusta iltapuvusta vanhojentansseihin tai tonnin designerlaukusta. Huippumuoti oli erikseen, katumuoti oli tasa-arvoisempaa kuin nykyään ja halututkin merkit nykynäkökulmasta kohtuuhintaisia. Muoti oli ylipäätään enemmän nuorten juttu. Aikuiset saivat rauhassa pukeutua tylsästi ja jättää muotivirtaukset omaan arvoonsa. Mummot tietysti pukeutuivat mummovaatteisiin.

Nykypäivänä minimalistiksi itsensä ymmärtävä ihminen olisi aikaisemmin ollut ihan keskivertokuluttaja.  Onhan minimalistillakin vaatetta sen verran kuin mitä hän normaalissa elämässä tarvitsee.

Vierailija
29/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet p alst amiest en u hri. He ovat paukuttaneet täällä jo vuosia kuinka tunikat ovat rumia, jotta näkisivät enemmän lihaa. Ei ole pakko alistua.

Vierailija
30/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käytän. Ei tunika mikään trendivaate ole vaan hyvä malli joka on kestänyt vuosikymmenestä toiseen.

Ilmeisesti aloittaja on niitä jotka pukee tunikan leggareitten kanssa. Näinolle ymmärrän tuskan. Itse en leggareissa esiinny julkisesti, sen sijaan jeggarit, pillifarkut tai farkut laitan tunikan alle. Mulle on ihan sama mikä housumalli on "in", käytän mikä omaan vartaloon ja kukkarolle sopii. 

Vierailija
31/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Löytäisipä vielä oikein 70-luvun tunikan, sellainen oli aikoinaan ruskea samettinen.

Vierailija
32/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin käytän. Ei tunika mikään trendivaate ole vaan hyvä malli joka on kestänyt vuosikymmenestä toiseen.

Ilmeisesti aloittaja on niitä jotka pukee tunikan leggareitten kanssa. Näinolle ymmärrän tuskan. Itse en leggareissa esiinny julkisesti, sen sijaan jeggarit, pillifarkut tai farkut laitan tunikan alle. Mulle on ihan sama mikä housumalli on "in", käytän mikä omaan vartaloon ja kukkarolle sopii. 

Muistaako joku, koska tunikat tulivat valtavirtamuotiin? Olivatko ne kudotusta kankaasta tehtyjä tunikamallisia paitoja, trikoota vai neuleita? Mitä naiset käyttivät ennen tunikoita?

Itse veikkailisin 2000-luvun vaihdetta.  Sitä aiemmista ajoista ei ole muistikuvia.

Vierailija
33/33 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun vaatteita vaan. Niitä on vähän, mutta ne on kieltämättä kalliita. Jos suuntaisitte kuluttamistanne, saataisiin enemmän kotimaisia laatumerkkejä.

Minkä merkkisiä vaatteita sulla sitten on? Mitkä on niitä laatumerkkejä joita kannattaisi suosia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme