Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus alkaa puuhailla aktiivisuusmallille seuraajaa

Vierailija
05.01.2020 |

Veikatkaa millainen tästä osallistavasta tuesta tulee, sillä media ainakin povaa että se on ankarampi ja kauheampi kuin aktiivisuusleikkuri. Lisäksi on kaiketi tarkoitus että työttömät tullaan pisteyttämään mm työllistymismahdollisuuksien mukaan ja työttömyys raha porrastettaisiin tämän pisteytyksen avulla. Mutta onko syytä peljätä vai ei?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Sipilän aktiivimalli on se demareiden ikuisuuden vanha malli, mutta ilman automaattista leikkuria joka iskee siinä SDP:n mallissa. Jostain syystä tämä on unohtunut ja siitäkin haukutaan taas "porvareita".

Kyllä Suomen kansa on sitten tyhmää.

Milloin SDP:n johto on esittänyt mitään leikkureita muka?

Onhan heillä ollut mallinsa jo oppositiossa ollessaan.

SDP ei ole koskaan ajanut työttömän asiaa! Jonkinlaisen armon heidän silmissään on ansiosidonnaisen nauttijat saaneet, mutta heidänkin eduistaan voidaan leikata surutta.

Vaikea kuvitella Sanna Marinia ajamassa SDP:n pääministerinä mitään hirveän oikeistolaista politiikkaa. Ja Li Andersson ja Maria Ohisalo siellä hallituksessa mukana.

AY-liike taas ei tule hyväksymään mitään olennaisia heikennyksiä ansiosidonnaiseen. Varmaan sitä voidaan uudistaa jotenkin rakenteellisesti, mutta kokonaisuutena en usko että tulee heikennyksiä.

Ehkä kannattaa odotella konkreettisia esityksiä ennen kuin rupeaa kritisoimaan.

Vierailija
22/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lusmut tekemään jotain elatustaan vastaan.

Oikea meininki.

Ja firmat rupeavat sitten käyttämään hyväksi tätä kun saavat ilmaista työvoimaa. Eli eivät enää palkkaa oikeita työntekijöitä. Sosialimia.

Työkokeilut pitäisi lakkauttaa juuri tuosta syystä. Miksi palkata kun työkkäristä saa ilmaisia orjia? Niin ahne olen minäkin että jos olisin yrittäjä niin totta hitossa käyttäisin systeemiä hyväksi.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä. Tämä työnteko palkatta on työttömien oma keksintö. Jos työnantaja haluaa työkokeilun keskeyttää, siitä ei tule karenssia kuin silloin, kun työttömän oma toiminta on täyttänyt irtisanomisperusteet (esim. työturvallisuuden laiminlyönti, uhkailu jne.) Laiskuus tai tekemättömyys ei aiheuta karenssia.

Minä olin työkokeilijana erään kalusteliike ketjun varastotyöläisenä. Se oli ihan oikeaa raakaa työtä jossa hiki lensi. Kuukauden tein kuten oli sovittu. Yksi palkallinen siellä lipsautti että heillä on aika paljon kokeilijoita. Työkkäriin olen sen jälkeen ilmoittanut että minut saa laittaa samantien karenssiin jos ehdotetaan uutta työkokeilua.

Kivaa kiireapua ilmaiseksi jossa säästää heti kuukauden palkan. Laske palkan sivukulujen kanssa mitä se tekee jos vaikka vain puolet vuodessa on joku ilmainen duunari. Törkeää työttömien hyväksi käyttöä ne työkokeilut on eikä sitä musta tuntuu selitykset muuksi muuta. Voit käydä itse kokeilemassa niin sitten tiedät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan työttömät aina - jos ei nyt ääneen, niin työllistymismahdollisuuksien (koulutus, työkokemus, ikä jne) luokiteltu ok-ainekseen ja siihen vaikeasti työllistyvien epätoivoiseen kaatoryhmään.

Myöskään en hirveästi laskisi "positiivisten" porkkanoiden varaan. Työttömät hoidetaan jollain verovaroista katsotulla summalla kokonaisuudessaan ja siitä ei kauheasti jää positiivisuusvaraa, kun  laskutavasta riippuen noin  200 000 on vailla palkkatyötä.  

Vierailija
24/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättyikö joku? Johan se oli tiedossa että kun nykyisestä/edellisestä mallista eroon päästään saadaan tilalle jotain vielä epäonnistuneempaa.

Ainoa mikä ei muutu on se ylimielinen ja omahyväinen lähtökohta että työtön on työtön omasta halusta ja pelkkää laiskuuttaan. Sille tosiasialle että työnantajat syrjii törkeästi ja avoimesti ja eniten päälle 50 vuotiaita ei tietenkään tehdä mitään. Sekin on näiden mielestä työttömän omaa syytä että ikää tulee joka vuosi lisää. Toki siitä tulee rangaista!

Vihaksi pistää. 

Ikääntyneiden työntekijöiden syrjiminen johtuu Suomen työkyvyttömyyseläkejärjestelmästä: työnantaja joutuu maksamaan osan työkyvyttömyyseläkkeistä, mitä suurempi työnantaja sen suuremman osuuden. Työeläkeyhtiöt eivät yksin kokonaan maksa työkyvyttömyyseläkettä. Työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisen riski on huomattavan suuri 50-55-60 -vuotiaalla työntekijällä verrattuna 30-40 -vuotiaaseen terveeseen ja hyväkuntoiseen nähden. Jos jonkun 55-vuotiaan selkä pettää raskaassa työssä tai psyykkinen tila ei kestä työelämän jatkuvasti kiristyvää tahtia ja tulosvaatimuksia tai pelkästään jatkuvat muutokset työssä ja työelämässä alkavat hajottaa ja joutuu työkyvyttömäksi kun psyyke ei kestä niin työnantaja joutuu maksamaan työkyvyttömyyseläkettä esim. 10 vuoden ajan, tulee maksamaan saroja tuhansia, isolle työnantajalle jossain kovapalkkaisessa asiantuntijatehtävässä 50-vuotiaan työntekijän työkyvyttömyyseläke esim. 15v. ajalta jopa miljoonan. On suuri riski palkata ikääntynyttä työntekijää joka ei ehkä kestä jatkuvia lisäääntyviä vaatimuksia jatkuvine muutoksineen niin että tuleekin työkyvyttömyyseläke lopulta kyseeseen. Jos työeläkeyhtiö yksin vastaisi työkyvyttömyyseläkkeen kustannuksista ikäsyrjintä vähenisi, nykyisellään on suuri riski työnantajalle palkata ikääntynyttä työntekijää joka ehkä hakeekin muutaman vuoden päästä työkyvyttömyyseläkkeelle josta työnantaja joutuu maksuvastuuseen.

Vierailija
25/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Sipilän aktiivimalli on se demareiden ikuisuuden vanha malli, mutta ilman automaattista leikkuria joka iskee siinä SDP:n mallissa. Jostain syystä tämä on unohtunut ja siitäkin haukutaan taas "porvareita".

SDP ei ole koskaan ajanut työttömän asiaa! Jonkinlaisen armon heidän silmissään on ansiosidonnaisen nauttijat saaneet, mutta heidänkin eduistaan voidaan leikata surutta.

Vaikea kuvitella Sanna Marinia ajamassa SDP:n pääministerinä mitään hirveän oikeistolaista politiikkaa. Ja Li Andersson ja Maria Ohisalo siellä hallituksessa mukana.

AY-liike taas ei tule hyväksymään mitään olennaisia heikennyksiä ansiosidonnaiseen. Varmaan sitä voidaan uudistaa jotenkin rakenteellisesti, mutta kokonaisuutena en usko että tulee heikennyksiä.

Vaikea kuvitella, että Keskusta jäisi odottelemaan kannatuksen tippumista kun se tekee vasemmistopolitiikkaa. Keskusta meni hallitukseen sanojensa mukaan pitämään taloudesta huolta.

Vierailija
26/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille työkokeilijoiden puoltajille sanoisin, että ilmiö alkaa olla ok siinä vaiheessa, kun voi myös "kokeilemalla" maksaa laskut ja " kokeilemalla" kantaa ruokaa kaupasta.

Kaikille työkokeilijoille pitäisi valtion korvata ansionmenetys siltä ajalta, kun ovat olleet kokeilemassa jotain, mikä ei näytä hyvältä cv:ssä, ei kerrytä eläkepottia eikä sairaslomista makseta korvausta.

Korvauksen nimi voisi olla vaikka "vedätyskorvaus"  tai "valtiollinen orjavero"

Vierailija
27/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea meininki.

Ja firmat rupeavat sitten käyttämään hyväksi tätä kun saavat ilmaista työvoimaa. Eli eivät enää palkkaa oikeita työntekijöitä. Sosialimia.

Työkokeilut pitäisi lakkauttaa juuri tuosta syystä. Miksi palkata kun työkkäristä saa ilmaisia orjia? Niin ahne olen minäkin että jos olisin yrittäjä niin totta hitossa käyttäisin systeemiä hyväksi.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä. Tämä työnteko palkatta on työttömien oma keksintö. Jos työnantaja haluaa työkokeilun keskeyttää, siitä ei tule karenssia kuin silloin, kun työttömän oma toiminta on täyttänyt irtisanomisperusteet (esim. työturvallisuuden laiminlyönti, uhkailu jne.) Laiskuus tai tekemättömyys ei aiheuta karenssia.

Minä olin työkokeilijana erään kalusteliike ketjun varastotyöläisenä. Se oli ihan oikeaa raakaa työtä jossa hiki lensi. Kuukauden tein kuten oli sovittu. Yksi palkallinen siellä lipsautti että heillä on aika paljon kokeilijoita. Työkkäriin olen sen jälkeen ilmoittanut että minut saa laittaa samantien karenssiin jos ehdotetaan uutta työkokeilua.

Kivaa kiireapua ilmaiseksi jossa säästää heti kuukauden palkan. Laske palkan sivukulujen kanssa mitä se tekee jos vaikka vain puolet vuodessa on joku ilmainen duunari. Törkeää työttömien hyväksi käyttöä ne työkokeilut on eikä sitä musta tuntuu selitykset muuksi muuta. Voit käydä itse kokeilemassa niin sitten tiedät.

Ydinkysymys: miksi teit sitä raakaa työtä, kun sitä ei mihinkään sopimukseen ole kirjoitettu. Luitko edes tehtyä sopimusta?

Totta kai työnantaja käskee tekemään, jos huomaa, että olet riittävän typerä tekemään. Koska tahansa olisit voinut kaivaa sopimuksen esille ja muistuttaa, että tämän paperin mukaan noin ei ole tarpeen tehdä. Miksi et tiedä oikeuksiasi?

Vierailija
28/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuva sosiaaliturva ja sen varjolla hoidetaan esim. hoitajapula. Työttömät velvoitetaan orjailemaan hoitajien apuna/korvikkeena x tuntia viikossa. Siinä vasta yksi esimerkki. Töitä ei ole luvassa koska kenelläkään ei ole muka rahaa palkata. Oikeasti halutaan vain ilmaista työvoimaa kasvattamaan osinkotulosta ja paikkaamaan kuntien sekä valtion palkkakuluja.

Paikallinen setlementti on tehnyt tätä jo vuosikymmeniä.

Vierailija
29/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi jokin pisteytyssysteemi työllistymismahdollisuuksien mukaan, niin silloin pitäisi työkyvyttömät työttömät päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisi todella häpeällistä leikata tällaisilta tukea, kun oikea paikka olisi sairaseläkkeellä olo. Aina kuitenkin "löytyy vielä tykykyä" paperilla, mutta käytännössä ei. Esim. jos ei kuntoutuksellakaan ole kuntoutettavissa, mutta eläkettä ei saa, on sairasta leikata tällaisten henkilöiden tukea. Se ei ole mikään ratkaisu, että toimeentulotuella tätä paikattaisiin. 

Vierailija
30/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkottako SDPn aktivisuusmalli ilmaiseksi pakkotöihin kapitalistille?

Ei tietenkään, siinähän työnantaja saattaisi hyötyä. Siksi kaikki työttömät pakotetaan kunnan ns. oikeisiin töihin avustamaan tai johonkin pajalle askartelemaan. Saattaa olla, että 9e korvauksesta on jatkossa turha haaveilla.

Vierailija
31/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkottako SDPn aktivisuusmalli ilmaiseksi pakkotöihin kapitalistille?

Ei pakota. Siinäkin se eroaa selvästi kokoomuksen ja perussuomalaisten aktiivimallista.

Vierailija
32/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kova pala opposition kokoomuspersuille kun aktiivimalli haudattiin uuden hallituksen toimesta.

Vierailija
33/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tulossa on joku tuki niille, jotka palkkaa eläkeikäisen. Ja samalla poistetaan ns. eläkeputki eli kunnan ei ole enää pakko keksiä töitä yli 60v ikäisille.

Miksi eläkeikäinen pitäisi palkata? Eikö eläkeikäisen paikka ole eläkkeellä?

Vierailija
34/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että Keskusta jäisi odottelemaan kannatuksen tippumista kun se tekee vasemmistopolitiikkaa. Keskusta meni hallitukseen sanojensa mukaan pitämään taloudesta huolta.

Hallitus, keskusta mukaan lukien, tekee hyvää työtä viime hallituksen valtiosetämiesten sekoilujen jälkiä korjaten. Työllisyys nousee ja aktiivimalli on saatu poistettua. Hankala paikka oppositiolle. :D

Vierailija
35/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tulossa on joku tuki niille, jotka palkkaa eläkeikäisen. Ja samalla poistetaan ns. eläkeputki eli kunnan ei ole enää pakko keksiä töitä yli 60v ikäisille.

Miksi eläkeikäinen pitäisi palkata? Eikö eläkeikäisen paikka ole eläkkeellä?

Olisi. Vievät työikäisiltä työpaikat.

Vierailija
36/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täss vaiheessa keskustelua voi jo sanoa että pitäkää tunkkinne.

Vierailija
37/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea meininki.

Ydinkysymys: miksi teit sitä raakaa työtä, kun sitä ei mihinkään sopimukseen ole kirjoitettu. Luitko edes tehtyä sopimusta?

Totta kai työnantaja käskee tekemään, jos huomaa, että olet riittävän typerä tekemään. Koska tahansa olisit voinut kaivaa sopimuksen esille ja muistuttaa, että tämän paperin mukaan noin ei ole tarpeen tehdä. Miksi et tiedä oikeuksiasi?

Tiesin ihan hyvin mitä olin menossa tekemään. Vaikken ole kummaltakaan ammatiltani varastotyön tekijä. Tarvitseeko muka siihen koulutuksen? Omasta mielestä riittää että osaa lukea listan ja se täsmää tavaraan mitä otetaan vastaan. Tosi niinku "vaativaa" työtä. Karenssin välttelyä se oli mun osalta.

Lisäksi mulla on tämmöinen ehkä vanhanaikainen mutta juttu kuitenkin. Kun jotain tulee luvattua niin en heti luistele siitä. Ajattelin että 4 viikkoa menee vaikka aidan seipäänä kun saa työkkärin vuodeksi pois niskasta. Mä alan olla jo liian vanha saamaan oikeasti töitä. Tuli vain siinä kuukauden aikana mittari täyteen että ei se työttömyys ainakaan sillä vähene että tekee ilmaiseksi töitä.

Siitä syystä mä vaikka vähän uhraudun että ennemmin karenssi kuin uudestaan orjaksi. En pyydä sua ymmärtämään mutta olen aika jääräpää periaatteideni kanssa. Jos lupaan tehdä niin teen, sama karenssin kanssa. En mä uhkaile, pelkästään kerron että se sitten jos siihen menee.

Vierailija
38/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluista ei edes saa lisäpisteitä kouluunhaussa.

Työttömänä tilastoissa ovat silti ja kela maksaa "palkan" 9e vrk vaikka muut luulee käyvän töissä.

Tuo ei pidä paikkaansa, että mikään työnantaja maksaisi kenenkään työkyvyttömyyseläkkeet, täyttä höpötystä.

Vierailija
39/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi jokin pisteytyssysteemi työllistymismahdollisuuksien mukaan, niin silloin pitäisi työkyvyttömät työttömät päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisi todella häpeällistä leikata tällaisilta tukea, kun oikea paikka olisi sairaseläkkeellä olo. Aina kuitenkin "löytyy vielä tykykyä" paperilla, mutta käytännössä ei. Esim. jos ei kuntoutuksellakaan ole kuntoutettavissa, mutta eläkettä ei saa, on sairasta leikata tällaisten henkilöiden tukea. Se ei ole mikään ratkaisu, että toimeentulotuella tätä paikattaisiin. 

Jos on niin tyhmä, että rupeaa typin työkykyarvioon ja askartelee pajalla kuntoutuksessa, ei tarvii sairauseläkkeelle päästäkkään. Kuntoutusjaksolle paljon sairauslomapäiviä, valittaa että ihmismassat ahdistaa tms. sitten keskeyttää kun ei paikat kestä edes istua. Oikeasti niin kevyttätyötä jaksaa tehä rullatuolipotilaskin, siksi näitä kyykkyjä käytetään.

Teen itse näitä arvioita ja huijaustahan nää on.

Vierailija
40/47 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika tylsää. Näin hyvä aihe ja onnettoman mitättömästi vastauksia. Nyt mammat ja ukkelit jotain mielipidettä peliin. Parasta olisi jos pystyy laittamaan konkreettisen ehdotuksen millä työllisyyttä lisätään.

Minä laitan yhden jolla varmasti saisi tuhansia työpaikkoja ilman tukirahoja. Laillistetaan kuten kanada teki mutta paremmin. Sieltä on jo uutisoitu mikä meni pieleen. Ei siis tarvitse tehdä samoja virheitä. Varmaa tuottoa joka tällä hetkellä menee rikollisille. Jos on parempia ideoita niin antaa kuulua.

Sinä joka alapeukutit niin ehdota parempaa. Jostakin ne ihmiset ostaa kuitenkin. Miksei siis valtion myymänä? Siinä on kuitenkin mahdollinen ja eduskunnasta riippuva ehdotus voiko sen toteuttaa. Huomautan että koko keskusteluun ensimmäinen vastaus on myös minun kirjouttama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan